Gerdab.IR | گرداب

افزایش سهم اقتصاد دیجیتال در تولید ناخالص داخلی

افزایش سهم اقتصاد دیجیتال در تولید ناخالص داخلی
تاریخ انتشار : ۰۹ خرداد ۱۴۰۲

رئیس سازمان فناوری اطلاعات ایران گفت: با سایر اقدامات تکمیلی در حوزه ICT، سهم اقتصاد دیجیتال در تولید ناخالص داخلی ایران به ۷.۵ درصد افزایش یافته است.

به گزارش گرداب به نقل از سازمان فناوری اطلاعات ایران، دکتر محمد خوانساری معاون وزیر ارتباطات در سخنان خود در نشست وزرای مسئول فناوری اطلاعات و ارتباطات کشور‌های عضو جنبش غیرمتعهدها، ضمن بیان این مطلب اظهار کرد: جمهوری اسلامی ایران توانسته با استفاده از ظرفیت فناوری اطلاعات امکان اتصال ۹۷ درصد سازمان‌های دولتی به پنجره ملی خدمات دولت هوشمند را فراهم کند و هم اکنون، حدود سه هزار سرویس عمومی از طریق دولت الکترونیک ارائه می‌شود.

وی با بیان این مطلب که بیش از ۹۰ درصد مناطق روستایی به اینترنت و خدمات دولت الکترونیک دسترسی دارند، افزود: علاوه بر این، با سایر اقدامات تکمیلی در حوزه ICT، سهم اقتصاد دیجیتال در تولید ناخالص داخلی ایران به ۷.۵ درصد افزایش یافته است.

معاون وزیر ارتباطات با اشاره به تلاش‌های صورت گرفته در کشور در خصوص گسترش پیام‌رسان‌ها و شبکه‌های اجتماعی بومی تصریح کرد: طی یک سال گذشته و با رشد تعداد کاربران در شبکه‌های اجتماعی داخلی، هم اکنون بیش از ۳۵ میلیون ایرانی از پیامرسان‌های داخلی استفاده می‌کنند.

خوانساری با بیان این مطلب که در بیانیه جنبش عدم تعهد در تهران در سال ۲۰۱۲، بر موضوع رفع شکاف دیجیتالی بین کشور‌های توسعه یافته و در حال توسعه و تضمین دسترسی همگانی، فراگیر و بدون تبعیض به اطلاعات و دانش در زمینه ICT تاکید شده است گفت: موفقیت‌های ایران در توسعه فناوری اطلاعات و ارتباطات در حالی حاصل شد که طی دهه‌های گذشته با اقدامات قهری محدودکننده و یکجانبه‌ی برخی از کشور‌ها از جمله آمریکا به اشکال مختلف مواجه بوده‌ایم، اما ایران با تکیه بر توانمندی‌های بومی و شرکت‌های دانش بنیان خود و همکاری کشور‌های دوست چنین تهدیدی را به فرصت تبدیل کرده است.

وی با تاکید بر اینکه جنبش غیر متعهد‌ها از بدو تأسیس تاکنون اهدافی را دنبال کرده است که یکی از مهم‌ترین آن‌ها ترویج و تشویق توسعه از طریق همکاری‌های بین‌المللی بوده است تصریح کرد: ایران آمادگی دارد تا همکاری‌های خود را میان کشور‌های عضو جنبش غیر متعهد‌ها در جهت تبادل دانش و تجربیات در بخش ICT گسترش دهد. این گزارش حاکی است، این اجلاس با حضور وزرا و معاونان وزیر ارتباطات کشور‌های عضو جنبش عدم تعهد به صورت برخط برگزار شد.