Gerdab.IR | گرداب

نقش حساس سپاه در مقابله با ناتوی فرهنگی

تاریخ انتشار : ۲۳ ارديبهشت ۱۳۸۸

با توجه به تأکیدات مقام معظم رهبری به ضرورت توجه و مقابله با تهاجم فرهنگی دشمن و هم‌چنین گسترش روز افزون نفوذ اینترنت و نا امن شدن فضای مجازی، سپاه پاسداران انقلاب اسلامی که وظیفه اصلی آن حفظ کيان نظام جمهوري اسلامی است به ایفای جدی نقش خود پرداخته است.

گرداب- سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در نخستين روزهای پيروزی انقلاب در سال 1357 بنا به فرمان رهبر کبیر انقلاب اسلامی تشکیل شد.
 
حضرت امام خمينی رحمت‌الله علیه در دوم ارديبهشت سال 1358، طی فرمانی به "شورای انقلاب" رسما تأسيس اين نهاد مقدس را اعلام كردند و شورای انقلاب با تأسيس "شورای فرماندهی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی" گامی اساسی در جهت سازماندهی اين نهاد برداشت. مجلس خبرگان بررسی قانون اساسی نیز در تاريخ 30 مهر 1358 با توجه و تأكيد بر نقش سپاه پاسداران، بر تداوم اين نقش در اصل يكصد و پنجاهم، صحه گذارد و سپاه پاسداران را در قانون اساسی جايگاه ويژه‌ای بخشيد.
 
هدف اصلی از تشکیل چنین نهاد مقدسی در واقع صیانت از آرمان‌ها و دستاوردهای انقلاب اسلامی ایران بود. در مقدس بودن این نهاد همین بس که به فرمان امام امت تشکیل و ایشان بعدها در وصف آن فرمودند "اگر سپاه نبود کشور هم نبود" و ما در طول دوران 30 ساله انقلاب اسلامی تا کنون بارها و بارها شاهد خدمات ارزنده این نهاد مقدس به نظام جمهوری اسلامی بوده و عمق فرمایش حضرت امام را با دل و جان یافته‌ایم.
 
از خدمات بی‌شمار سپاه پاسداران به کشور می‌توان به موارد زیر اشاره نمود:
1. نقش سپاه در امنيت ملی و مقابله با جريان‌های برانداز
 به عنوان مثال، سازمان منافقين ـكه در پوشش انقلابی‌گری، موفق به جذب جوانان بسياری شده بودـ با اعلام فاز نظامی در برخورد با جمهوری اسلامی و ترور شخصيت‌های بزرگی چون شهيد "بهشتی" و 72 تن شهدای هفتم تير و شهيد "رجایی" و "باهنر" به معضلی بزرگ برای نظام تبديل شده بود که با همت پاسداران و همكاری اطلاعاتی مردم، خانه‌های تيمی آنان شناسایی و با شجاعت كم‌نظير پاسداران انقلاب اسلامی متلاشی شدند و فتنه بزرگ منافقين از فضای جامعه اسلامی رخت بر بست. در برخورد با گروه "فرقان" یا "حزب توده" نیز سپاه پاسداران بیشترین تأثیرات را داشت.

2. حفاظت از شخصيت‌ها، بعد از ترور سال‌های 58-62
 پس از ترورهای سال‌های اولیه انقلاب، این سپاه بود که وظیفه حفاظت از شخصیت‌ها و مقامات کشوری را بر عهده گرفت و تا کنون نیز به خوبی از عهده آن بر آمده است.

3. نقش سپاه در جنگ تحميلی و دفع تجاوز
سپاه پاسداران در عرصه دفاع مقدس با توجه به در اختيار داشتن نيروهای مردمی به‌ويژه در قالب "بسيج" توانست نقش ويژه‌ای را به عهده بگيرد و به اعتراف دشمنان از لحاظ روحی و عملياتی، پشت دشمن را بلرزاند و نامش، هزيمت روحی و روانی در دشمنان ايجاد كند.
 
مقام معظم رهبری در تبيين نقش سپاه در دفاع مقدس می‌فرمايند: «سپاه پاسداران در سايه‌ روحيه‌ انقلابی و معنويتی كه از سرچشمه جوشان دل منور و روح مصفای آن امام عارفان و قدوه صالحان پيوسته می­جوشيد و بيش از همه، جوانان رزمنده و خالص سپاه و بسيج را سيراب مي‌كرد، توانست نقش تعيين‌كننده‌ای را در دفع حمله ايادی استكبار به جمهوری اسلامی ايفا كند و در كنار ارتش و با به كارگيری بسيج مردمی، درس تلخی به دشمنان اسلام بدهد و حفظ و استمرار نظام جمهوری اسلامی را تضمين كند.»

4. نقش سپاه در فناوري‌های نظامي و توانمندي‌های دفاعی
 مانند ساخت ناوچه های جنگی، ساخت اسكله‌ها و بنادر و ساير سازه‌های دريایی موردنياز ناوگان دريایی، طراحی و ساخت انواع قايق‌های سبك تهاجمی و غیره.

5. نقش سپاه در بازسازی و سازندگی كشور
 پس از پايان پيروزمندانه دفاع مقدس، رهبر معظم انقلاب اسلامی، سپاه را به شركت در بازسازی و سازندگی كشور و استفاده از تجربيات هشت سال دفاع مقدس و قراردادن توانمندی‌های مهندسی خود به ملت ايران، فرمان دادند.
 
در همين راستا، سپاه طرح‌هاي كلاني را در سطح كشور به عهده گرفت كه بعضا جزء طرح‌های ملی محسوب شده و در منطقه بی­نظير يا كم‌نظير می­باشد. سپاه پاسداران تا سال 1382 بيش از 1300 طرح بزرگ را در كشور اجرا نموده است که از مهم‌ترین آنها می‌توان به احداث سد "کرخه" و طراحی و احداث بزرگ‌ترين مجتمع بندري پتروشيمی كشور و جهان در منطقه "پارس جنوبی" اشاره کرد.

و اما اکنون و در آستانه ورود به دهه چهارم انقلاب اسلامی، نقش سپاه را می توان از هر دوره دیگری مهم‌تر، حساس‌تر و با ارزش‌تر ارزیابی کرد. با توجه به تأکیدات مقام معظم رهبری دام عزّه در سال های پیش از این به ضرورت، توجه و مقابله با تهاجم فرهنگی دشمن و هم‌چنین گسترش روز افزون نفوذ اینترنت و نا امن شدن فضای مجازی، سپاه پاسداران انقلاب اسلامی که وظیفه اصلی آن حفظ کيان نظام جمهوري اسلامی است به ایفای جدی نقش خود یعنی ایستادگی و مقابله با این ناتوی فرهنگی پرداخته است.
 
این نهاد مقدس و انقلابی، از سال گذشته برخورد با "براندازان نرم" را در دستورکار خود قرار داده است. نخستين فعاليت اجرایی سپاه در اين‌باره، انهدام باند فساد اينترنتی یا همان شبکه مضلین بود. این ایستادگی، به حق، دستاوردی مهم در زمینه مقابله با تهاجم فرهنگی دشمن که امروزه به‌صورت آشکارا جبهه نبرد را از فاز نظامی به فاز فرهنگی کشانده است به حساب می‌آید و همواره این بخش از آیه شریفه سوره "انفال" را به ذهن متبادر می‌کند که "واعدوا لهم ما استطعتم من قوه..."
 
منبع: کانون اندیشه جوان