Gerdab.IR | گرداب

هزینه 25میلیارد دلاری بازی‌های رایانه‌ای در آمریکا

تاریخ انتشار : ۱۱ دی ۱۳۸۹

صنعت بازی که از سال 2008 از دیگر سرگرمی‌ها، حتی از سینما پیشی گرفته، تنها در آمریکا و فقط در سال 2010 به یک فروش نجومی دست یافته است.

صنعت بازی که از سال 2008 از دیگر سرگرمی‌ها، حتی از سینما پیشی گرفته، تنها در آمریکا و فقط در سال 2010 به یک فروش نجومی دست یافته است.

به گزارش گرداب، آمار هزینه بازی‌های رایانه‌ای در ایالات متحده آمریکا در سال 2010 میلادی منتشر شد که طبق آن قریب به 25 میلیارد دلار صرف بازی‌های رایانه‌ای و ویدئویی شده است. این صنعت که از سال 2008 از دیگر سرگرمی‌ها، به خصوص رقیب دیرینش صنعت فیلم پیش افتاده، حال تنها در آمریکا و فقط در سال 2010 به این فروش نجومی دست یافته است.

بر اساس اطلاعاتی که اخیرا از سوی شرکت تحقیقات بازرگانی Newzoo منتشر شده است، مردم کشور ایالات متحده آمریکا طی سال 2010 میلادی، مبلغی بالغ بر 25 میلیارد دلار صرف بازی‌های رایانه‌ای و ویدئویی کرده‌اند. سالهاست که "صنعت_سلاحِ گیم" دو نقش مهم  را به خوبی و ظرافت تمام، ایفا می‌کند؛ صنعت و پولساز بودن، نفوذ و تصرف قلب و ذهن و ترویج سبک و سیاق زندگی آمریکایی. ظرافت موضوع در اینجاست که اگرچه جنگ سخت  برای آمریکا بسیار پر هزینه است، اما جنگ نرم نه تنها کم هزینه‌ است، بلکه پولساز نیز هست!

در جمع‌آوری این آمار به تمامی انواع مختلف بازی‌های رایانه‌ای و ویدئویی توجه شده است که از آن جمله می‌توان به بسته‌های الحاقی عناوین مختلف، بازی‌های چندنفره‌ آنلاین کلان و شبکه‌های اجتماعی اشاره کرد.

بر اساس گزارش ارائه شده از سوی شرکت Newzoo، هزینه‌ صرف شده به بازی‌های رایانه‌ای و ویدئویی در مقایسه با سال 2009 میلادی قریب به دو درصد کاهش نشان داده است. از جمله دلایل کاهش هزینه‌‌ صرف شده مربوط به بازی‌های رایانه‌ای و ویدئویی به کاهش تقاضای مصرف‌کنندگان در بازار کنسول‌ها مربوط می‌شود. بازار کنسول‌های بازی در سال 2010 میلادی 10.6 میلیارد دلار فروش داشته و بیشترین سهم کل فروش سال را به خود اختصاص داده، اما در مقایسه با سال گذشته 29 درصد کاهش از خود نشان داده است.

در این میان شبکه‌های اجتماعی با افزایش فروشی 66 درصدی، از حیث افزایش فروش در مقایسه با سال گذشته‌ میلادی در صدر قرار دارند. بر اساس اطلاعات منتشر شده میزان مبلغی که مردم و بازی‌کننده‌ها در شبکه‌های اجتماعی هزینه کرده‌اند در مقایسه با سال گذشته‌ میلادی 66 درصد افزایش پیدا کرده است.

اطلاعات به دست آمده حاکی از اهمیّت روز افزون این هنر-صنعت-رسانه است که رشد این صنعت دیجیتال به سمت چند نفره شدن بازی‌هاست‌ که جو قالب بازی‌های آنلاین در نمایشگاه Gamescom شهر کلن آلمان شاهدی بر این ادعاست.

در مجموع سال 2010 میلادی از حیث نحوه‌ هزینه‌‌ بازی‌کننده‌ها در بخش بازی‌های رایانه‌ای و ویدئویی در مقایسه با سال گذشته‌‌ میلادی تغییرات اساسی و بنیادین به خود دیده است: کاهش علاقه‌ مصرف‌کنندگان به کنسول‌های بازی و لوح فشرده بازی‌های رایانه‌های شخصی و مک که می‌تواند از اشباع شدن بازار ناشی شده باشد و علاقه به سایر انواع بازی‌های رایانه‌ای و ویدئویی، از جمله شبکه‌های اجتماعی.

منبع: مشرق