Gerdab.IR | گرداب

سرمایه‌گذاری چین در OSINT برای برتری نظامی بر آمریکا

سرمایه‌گذاری چین در OSINT برای برتری نظامی بر آمریکا
تاریخ انتشار : ۱۲ تير ۱۴۰۲

دولت چین با هدف تضعیف جایگاه آمریکا و به دست آوردن برتری نظامی نسبت به این کشور، در حوزه‌ها و شیوه‌های جدید اطلاعات متن‌باز (OSINT) سرمایه‌گذاری می‌کند.

به گزارش گرداب، براساس گزارش موسسه Recorder Future مستقر در آمریکا، چین توانسته اکوسیستم در حال رشدی ایجاد کند که از شرکت‌های خصوصی، موسسات دولتی، سازمان‌های پژوهشی و دانشگاه‌ها تشکیل شده و پشتوانه‌ای ایجاد می‌کنند برای تلاش‌های ارتش چین در زمینه استفاده از اطلاعات متن‌باز و این‌کار را از طریق فراهم کردن خدمات پژوهشی، پلتفرم‌ها و داده‌های لازم انجام می‌دهند.

ارتش چین به دنبال استفاده از داده‌ها است تا از تصمیم‌گیری‌های خود پشتیبانی کند و فهم بهتری از منازعات احتمالی خارجی داشته باشد که در آینده ممکن است به نبرد تبدیل شود.

چین توانسته که یک سامانه مخفی و بسیار شکاک ایجاد کند که هیچ اطلاعاتی از فرایند تصمیم‌گیری و اتفاقات درونی خود آشکار نمی‌کند، بلکه بر اطلاعاتی که از سایر کشور‌ها به دست می‌آورد تکیه می‌کند تا فهم بهتری از وضعیت نظامی آمریکا و متحدانش داشته باشد.

در گزارش این موسسه آمریکایی آمده است که واحد‌های مختلف در ارتش چین به دنبال این هستند که از OSINT برای به دست آوردن اطلاعاتی درباره ظرفیت‌های نظامی خارجی، تاسیسات آنها، آموزه‌های نظامی‌شان، فرایند تصمیم‌گیری، تجهیزات، اسلحه، علم، فناوری، تمرین‌ها، آموزش و به‌طور کلی اطلاعات استفاده کنند.

ارتش چین به تازگی با چندین سرویس پژوهشی و تحلیلی قرارداد بسته است تا اطلاعاتی عملیاتی از منابع اینترنتی در سراسر دنیا برایش گردآوری کند.

در حال حاضر ۵ شرکت فعال در حوزه OSINT چین فعالیت می‌کند که پایه‌هایی برای تحلیل بیشتر به نیرو‌های امنیتی این کشور می‌دهند.

آژانس‌های هسته‌ای چین، شرکت‌های کشتی‌سازی، نهاد‌های پژوهش نظامی و دانشگاه‌های این کشور در حال افزایش ظرفیت جمع‌آوری داده‌های OSINT خود هستند از جمله ابزار‌هایی مثل ربات‌های جستجو، تحلیلگر داده و ابزار‌های یادگیری ماشین.

این سازمان‌های دولتی چین به اطلاعات متن‌باز در حوزه‌های مشخصی و به خصوص در کشورهایی، چون آمریکا بسیار علاقمند هستند. به جز آمریکا، کشورهایی، چون تایوان، ژاپن، استرالیا، کره‌جنوبی، انگلستان، فرانسه، هند و روسیه هدف فعالیت‌های اوسینت چین است.

چین اوسینت را به مثابه منبع ارزشمند اطلاعات نظامی می‌فهمد و به شکل فعالانه در حال توسعه شیوه‌ها و فناوری‌های جدید جمع‌آوری، پردازش و تحلیل این اطلاعات است.

در این گزارش به کشور‌های غربی و به‌خصوص آمریکا هشدار داده شده است که برتری در حوزه OSINT را از دست داده‌اند و چین بسیار از آن‌ها جلوتر است.