Gerdab.IR | گرداب

شيوه‌هاي جديد كلاهبرداري شركت‌هاي هرمي

تاریخ انتشار : ۱۲ دی ۱۳۸۹

شركت‌هاي هرمي نشاني خود را دائم تغيير مي‌دهند و سعي مي‌كنند ردي از خود بر جا نگذارند.

مدير كل بخش مبارزه با شركت‌هاي هرمي وزارت اطلاعات شيوه‌هاي جديد كلاهبرداري از سوی شركت‌هاي هرمي را تشريح كرد.

به گزارش گرداب روزنامه ایران نوشت،‌ به گفته علي تقوي، شركت‌هاي هرمي هر روز لباس تازه‌اي مي‌پوشند و از روش تازه‌اي براي كلاهبرداري استفاده مي‌كنند.

وي اظهار داشت: «به‌تازگي يكي از شركت‌هاي هرمي تحت پوشش فروش دستبندهاي انرژي‌زا، عضوگيري و فروش اين دستبندها را آغاز كرده است. اعضا بايد اين دستبندها را به دو نفر ديگر فروخته و پورسانت دريافت كنند و نفرات جديد نيز به شكل هرمي مسير را ادامه دهند.»

تقوي افزود: «برخي هرمي‌ها نيز تحت عنوان بيمه عمر و خودرو به عضو‌گيري و پرداخت پورسانت مي‌پرداختند كه پس از بررسي‌ها، شركت بيمه موضوع را تكذيب كرد. در اين روش افراد سودجو، از اعضاي خود مي‌خواستند تا بيمه‌نامه بفروشند و اين اقدام بدون هماهنگي با شركت بيمه مذكور صورت گرفته بود.»

به گفته اين مقام مسئول در وزارت اطلاعات، اين شركت‌ها حق عضويت هم دريافت مي‌كردند، هر چند شركت‌هاي هرمي عضوگيري صرف را كنار گذاشته و همه به دنبال فروش محصول در كنار عضوگيري هستند.»

وي ا ظهار داشت: «شركت‌هاي هرمي تحت پوشش فروش لوازم آرايش، كتاب، لوازم خانگي و... اقدام به عضوگيري مي‌كنند.»

مديركل بخش مبارزه با شركت‌هاي هرمي وزارت اطلاعات گفت: «"فاركس" كه تحت عنوان خريد و فروش سهام اقدام مي‌كند، نوع ديگري از فعاليت شركت‌هاي هرمي است. استفاده از نام فاركس به عنوان يك تجارت اينترنتي در بورس‌هاي جهاني مطرح است. فاركس شركت‌هايي هستند كه ثبت هم نشده‌اند، اما دفتر راه مي‌اندازند و مي‌گويند بياييد شما را عضو بورس‌هاي بين‌المللي كنيم كه همه اينها دروغ است. در واقع پشت صحنه، هيچ چيز نيست و اينها پول مردم را مي‌گيرند و بعد در معاملات سهام به گونه‌اي وانمود مي‌كنند كه سهام شما سودآور شده و چند هزاردلار سود كرده‌ايد، ولي همه اينها در حساب‌هاي مجازي افراد است. اما در عمل، زماني‌كه فرد مي‌خواهد سودش را دريافت كند در نخستين معامله زيان كلاني به فرد وارد مي‌شود و كل پولش را از دست مي‌دهد.

شركت‌هاي هرمي نشاني خود را دائم تغيير مي‌دهند و سعي مي‌كنند ردي از خود بر جا نگذارند. رسانه‌ها نيز بايد در زمينه فعاليت شركت‌هاي هرمي و شيوه‌هاي به كارگرفته شده از سوی آنان اطلاعات لازم را به شهروندان ارائه دهند.»

مدير كل بخش مبارزه با شركت‌هاي هرمي وزارت اطلاعات اعلام كرد:‌ «اغلب دفاتر شركت‌هاي هرمي در تهران مستقر هستند و ليدرهاي اين شركت‌ها بسته به اين‌كه اصالتاً به كدام شهر نسبت دارند سعي مي‌‌كنند همشهريان خود را با وعده‌هاي دروغ و عناوين مختلف جذب كنند.»

وي در ادامه افزود: «اين افراد به همشهريان خود مي‌گويند كه در شركت‌هايي مثل شركت‌هاي خودروسازي، بيمه و ادارات مختلف استخدام شده‌اند، اما براي اين‌كه به مشكل برنخورند بايد دوره‌هاي آموزشي را تحت نظر اين شركت بگذرانند.»

تقوي گفت: «مديران اين شركت‌ها ارتباط اعضا را با دنياي بيرون قطع مي‌كنند و هرگونه فعاليت هرمي خود را تكذيب مي‌كنند.»