گزارش مرکز پژوهش‌های مجلس؛

ظرفیت‌های تبلیغات آنلاین در درآمدزایی برای صداوسیما

ظرفیت‌های تبلیغات آنلاین در درآمدزایی برای صداوسیما
تاریخ انتشار : ۰۳ مرداد ۱۴۰۲

مرکز پژوهش‌های مجلس در گزارشی پیشنهاد کرده است که درآمد‌های ناشی از اجرا و پخش برنامه‌های تبلیغاتی و آگهی‌های بازرگانی باید به‌طور مناسبی بین تبلیغات دیجیتال و تبلیغات رادیویی-تلویزیونی تقسیم شود. همچنین در این گزارش گفته شده است که ۴۰ درصد از این درآمد باید از طریق تبلیغات آنلاین صورت بگیرد.

به گزارش گرداب، مرکز پژوهش‌های مجلس در گزارش اخیر خود پیشنهاد‌هایی درباره حل چالش‌های فعلی صداوسیما درزمینه کسب درآمد ارائه داده استمرکز پژوهش‌های مجلس گزارشی درباره کارآمدسازی شیوه‌های تأمین مالی صداوسیما منتشر کرده است.

این گزارش سعی دارد با ارائه چالش‌های فعلی صداوسیما، پیشنهاد‌هایی را برای اصلاح رویه فعلی این سازمان ارائه دهد. طبق این گزارش، با وجود اینکه در اساسنامه این سازمان روش‌های مختلف تأمین مالی مانند درآمدزایی از طریق محتوا، محصولات و دیگر فعالیت‌های تولیدی پیش‌بینی شده، اما تمرکز این سازمان بر کسب درآمد بر دو نوع، یعنی تأمین مالی از طریق بودجه دولتی و تبلیغات تجاری (پخش تبلیغات بازرگانی) بوده است.

انتقال ۴۰ درصد از درآمد‌های صداوسیما به بستر دیجیتال

یکی از پیشنهاد‌های مرکز پژوهش‌های مجلس برای اصلاح چالش‌های پیش روی صداوسیما، الزام این سازمان به کسب درآمد از محل تبلیغات آنلاین است. این گزارش می‌گوید صداوسیما باید ۴۰ درصد از کل درآمد تبلیغاتی خود را به بستر‌های دیجیتال منتقل کند؛ چرا که با توجه به برنامه پنج‌ساله، این اتفاق باعث کاهش فشار آنتن و نزدیک‌ترشدن صداوسیما به مأموریت‌های خود، ضمن حفظ محل درآمدزایی از تبلیغات می‌شود.

دیگر پیشنهاد مرکز پژوهش‌ها، الزام صداوسیما به کسب درآمد از محل سرویس‌های آنلاین خود این سازمان است. مرکز پژوهش‌های مجلس در این بخش به سرویس تلوبیون اشاره کرده که به‌دلیل سهم بالای مراجعه‌کنندگان و ترافیک داخلی، می‌تواند پتانسیل بالایی در کاهش فشار تبلیغات در آنتن زنده داشته باشد. نکته دیگر این است که با کاهش فشار آنتن از تبلیغات، اهداف محتوایی و مأموریت‌های سازمان صداوسیما بهتر محقق خواهد شد. از طرف دیگر، با انتقال تبلیغات به بستر‌های آنلاین، بستر پخش عمومی رادیو و تلویزیون از آسیب‌های فرهنگی مصونیت نسبی پیدا می‌کنند. درنتیجه الزام صداوسیما به کسب ۵ درصد از درآمد کل خود از طریق تبلیغات دیجیتال قدمی کوتاه‌مدت در شیوه‌های تأمین مالی این سازمان خواهد بود. این انتقال با هدف کاهش فشار تبلیغات در صداوسیما صورت می‌گیرد و باید این فشار را در ساعات طلایی پخش کاهش دهد.

یکی از نکات جالب‌توجه در گزارش مرکز پژوهش‌های مجلس این است که در متن آن هیچ اشاره‌ای به کسب درآمد از طریق ساترا به‌عنوان یکی از زیرمجموعه‌های سازمان صداوسیما نشده است.

منبع: دیجیاتو