Gerdab.IR | گرداب

همکاری روسیه و هند در حوزه کوانتوم

همکاری روسیه و هند در حوزه کوانتوم
تاریخ انتشار : ۲۵ مرداد ۱۴۰۲

انتظار می‌رود در اجلاس بریکس که در روسیه برگزار می‌شود، پیش‌نویس همکاری نوشته شود.

به گزارش گرداب، گمانه‌زنی‌ها درباره همکاری دولت هند و روسیه در زمینه فناوری کوانتوم افزایش یافته است. به گزارش رسانه‌های هندی انستیتو و پژوهشگاه‌های روسی به همکاری نزدیک با موسسات علمی هندی برای ساخت سخت‌افزار‌ها و نرم‌افزار‌های کوانتومی در حوزه خدمات عمومی علاقه زیادی دارند.

موسسات روسی با مراکز پژوهشی هند درباره امکان همکاری‌های متقابل گفتگو کرده‌اند و انتظار می‌رود به زودی دولت‌های این دو کشور ساختار همکاری را مشخص کنند.

مرکز کوانتوم روسیه که نهادی غیرانتفاعی است در اجلاس آینده کشور‌های بریکس، پیشنهادی رسمی برای همکاری علمی ارائه خواهد کرد. اجلاس بریکس به گروهی از کشور‌های برزیل، روسیه، هند، چین و آفریقای جنوبی اطلاق می‌شود.

راسلان یوناسوف (Ruslan Yunusov) هم‌بنیان‌گذار مرکز کوانتوم روسیه گفته است که انستیتو‌های روسی از پیش با مراکز پژوهشی مختلف در هند برای همکاری‌های متقابل در فناوری‌های کوانتوم گفتگو کرده‌اند. انتظار می‌رود در اجلاس آینده کشور‌های بریکس که به میزبانی روسیه برگزار می‌شود، پیشنهاد رسمی همکاری ارائه شود.

یوسانوف می‌گوید: «هیچ قرارداد امضاشده‌ای در حال حاضر وجود ندارد، اما هندوستان کار‌های زیادی در حوزه فناوری کوانتوم انجام داده است. ما از پیش با نهاد‌های مختلفی در هند ارتباط برقرار کردیم و حوزه‌های مختلفی که می‌شود از تجربه آن‌ها استفاده کنیم و تجربه خود را به اشتراک بگذاریم، مشخص کردیم.

یک مقام وزارت علوم و فناوری هند در این رابطه می‌گوید که از زمانی که در ماه آوریل دولت هند از برنامه خود در حوزه کوانتوم با عنوان ماموریت ملی کوانتوم پرده برداشت، مقامات روسی بار‌ها با مسئولان هندی در رابطه با همکاری مشترک ارتباط برقرار کردند. در حال حاضر گفتگو‌ها در سطح بین دانشگاهی است و دولت‌ها هیچ تصمیم رسمی برای همکاری نگرفته‌اند.

این مقام اضافه کرده است: «این که نهاد‌های علمی علاقمند باشند دانش و تجربه خود را به اشتراک بگذارند، عادی و طبیعی است، اما هنوز هیچ چیز قطعی حاصل نشده است».