Gerdab.IR | گرداب

کاهش ۸۰ درصدی سود خالص رایتل در سال ۱۴۰۱

کاهش ۸۰ درصدی سود خالص رایتل در سال ۱۴۰۱
تاریخ انتشار : ۲۸ مرداد ۱۴۰۲

گزارش عملکرد مالی یک‌ساله رایتل در کدال منتشر شد.

رایتل در سال ۱۴۰۱ درآمد حدود ۲۵۰۰ میلیارد تومانی و  داشت. این درحالی است که اپراتور مذکور در ۱۴۰۰ موفق به ساخت ۱۴۰ میلیارد تومان سود شده بود. یکی دیگر از نکات قابل تأمل گزارش سالیانه رایتل، افزایش ۲ برابری درآمد از پیامک در عصر پیام‌رسان‌هاست.

صورت‌های مالی ۱۲ ماهه رایتل منتهی به اسفندماه ۱۴۰۱ روی کدال منتشر شد. گزارش موجود نشان می‌دهد این اپراتور در سالی که گذشت، نزدیک به ۲۵۰۰ میلیارد تومان درآمد کسب کرده که نسبت به سال ۱۴۰۰، حدود ۳۰ درصد افزایش یافته است.

اما سود خالص این شرکت در مقایسه با ۱۴۰۰ حدود ۸۰ درصد کاهش یافته و به ۲۹.۳ میلیارد تومان رسیده است.

اما چه دلایلی منجر به کاهش سود خالص رایتل شده؟ اگر به صورت‌های مالی این اپراتور دقت کنید، سود عملیاتی رایتل در سال ۱۴۰۱، ۵۶ میلیارد تومان بیشتر از سال ۱۴۰۰ است؛ بنابراین کاهش سود خالص این شرکت در بخش سایر درآمد‌ها و هزینه‌های غیرعملیاتی رقم خورده؛ جایی که رایتل بیش از ۷۳ میلیارد تومان زیان شناسایی کرده است. درحالی‌که در سال ۱۴۰۰ برای این ردیف، درآمد ۱۳۶ میلیارد تومانی گزارش شده بود.

سود خالص رایتل

توضیحات گزارش مالی رایتل نشان می‌دهد این اپراتور زیان ۲۰۰ میلیارد تومانی از تسعیر ارز داشته؛ زیانی که ناشی از افزایش نرخ ارز در سال ۱۴۰۱ و تسعیر بدهی ارزی تسویه‌نشده سنوات قبل رایتل است (بدهی که بابت خرید تجهیزات از شرکت‌های خارجی تأمین‌کننده تجهیزات مخابراتی است).

آمار‌ها نشان می‌دهد رایتل از دو جهت از سمت دولت ضربه خورده؛ نخست افزایش نرخ ارز و دیگری تأثیر بر درآمد با فیلترینگ گسترده.

افزایش دو‌برابری درآمد از پیامک

رایتل در سال ۱۴۰۱ درآمد ۵۴ میلیارد تومانی از فروش سیم‌کارت و مودم، ۲۴۳۵ میلیارد تومانی از ارائه خدماتی همچون اینترنت و مکالمه و درآمد ۴.۵ میلیارد تومان نیز از سود سرمایه‌گذاری کسب کرده است.

درآمد عملیاتی

جزئیات درآمد رایتل در گزارش مالی سالیانه نشان می‌دهد این شرکت در سال ۱۴۰۱ حدود ۲۲۷ میلیارد تومان از مکالمه صوتی، ۳۹.۵ میلیارد تومان از پیامک و ۳۹۵ میلیون تومان از خدمات ارزش‌افزوده درآمد داشته است.

درآمد رایتل

افزایش ۱۲۱ درصدی درآمد رایتل از پیامک نیز در نوع خود جالب‌توجه است. با توجه به اینکه هزینه ارسال پیامک در دو سال گذشته کمتر از ۲۵ درصد افزایش یافته و از سوی دیگر، آمار‌های رگولاتوری نشان می‌دهد تعداد مشترکین این اپراتور تغییرات زیادی نداشته است، به‌نظر می‌رسد این افزایش ناشی از افزایش ارسال SMS بوده است.

اما در عصر ارتباطات و پیام‌رسان‌ها چرا باید تعداد ارسال پیامک افزایش یابد؟ به‌نظر می‌رسد این موضوع را باید در قطع اینترنت همراه در مهرماه ۱۴۰۱، فیلترینگ و ازکار‌انداختن فیلترشکن‌ها جستجو کرد.

درآمد رایتل در سال گذشته از دیتای مشترکین نیز حدود ۱۲۸۳ میلیارد تومان بوده که نسبت به سال ۱۴۰۰، رشد کمتر از ۲۰ درصدی داشته است. بنابر آمار‌های رگولاتوری، این اپراتور سهم ۴ درصدی از بازار اینترنت همراه دارد.

شاید اگر فیلترینگ گسترده در نیمه دوم سال ۱۴۰۱ رخ نمی‌داد، رایتل از این مسیر درآمد بیشتری نیز کسب می‌کرد. این شرکت افزایش درآمد اینترنت را ناشی از افزایش استفاده مشترکان از سرویس اینترنت و افزایش کسب‌وکار‌های مجازی می‌داند. این درحالی است که مدیرعامل شرکت رایتل آبان‌ماه سال ۱۴۰۱ نامه‌ای به وزیر ارتباطات نوشت و اعلام کرد به‌دلیل محدودیت‌های اینترنت و کاهش درآمد‌های این شرکت، احتمال خروج رایتل از بازار ارتباطات کشور وجود دارد. اما واکنش وزیر ارتباطات به این نامه تنها یک جمله بود: «عده‌ای تلاش دارند ضعف‌های مدیریتی خود را گردن اتفاقات اخیر بیندازند». این درحالی است که افت درآمد ناشی از فیلترینگ به‌وضوح در صورت‌های مالی همراه اول هم قابل مشاهده بود.

به‌طور کلی، رایتل در سال ۱۴۰۱ بیش از ۱۵۰۰ میلیارد تومان از ارائه خدماتی همچون اینترنت، پیامک و مکالمه صوتی، بیش از ۲۰۰ میلیارد تومان از اتصال متقابل و رومینگ و بیش از ۶۷۰ میلیارد تومان از انتقال موقت منافع طیف فرکانسی درآمد داشته است.

هزینه ۱۸۲ میلیارد تومانی رایتل برای خرید پهنای باند

آن‌طور که در صورت‌های مالی اپراتور سوم آمده، این شرکت برای خرید پهنای باند اینترنت نزدیک به ۱۸۲ میلیارد تومان هزینه کرده است؛ هزینه‌ای که به شرکت ارتباطات زیرساخت، واردکننده انحصاری اینترنت، پرداخت شده.

هزینه‌های رایتل

سازمان تنظیم مقررات سهم ۳۸۸ میلیارد تومانی از درآمد این اپراتور داشته که بابت تسهیم درآمد مقرر در پروانه بهره‌برداری رایتل بوده است.

منبع: دیجیاتو