برقراری ارتباط بی‌واسطه کاربران با پیام‌رسان‌های داخلی

برقراری ارتباط بی‌واسطه کاربران با پیام‌رسان‌های داخلی
تاریخ انتشار : ۳۰ مرداد ۱۴۰۲

قابلیت صوتی و تصویری در پیام‌رسان‌های داخلی از جمله اقداماتی بود که با حمایت و فراهم کردن زیرساخت‌های آن در دولت سیزدهم ایجاد و طبق اعلام حتی سبب شد مشکلات برخی کاربران ساکن کشور‌های دیگر که تمایل به برقراری ارتباط با اعضای خانواده خود داشتند هم برطرف شود.

به گزارش گرداب، پلتفرم‌ها و سکو‌های داخلی چند سالی است مورد حمایت دولت‌ها قرار گرفته است، اما با روی کار آمدن دولت سیزدهم و پس از آن اعمال برخی محدودیت‌ها برای دو پلتفرم خارجی بنا به دستور مراجع ذی صلاح، این موضوع شتاب بیشتری به خود گرفت، به گونه‌ای که بار‌ها از سوی مسئولان حوزه ارتباطات و فناوری اطلاعات اعلام شد که سکو‌های داخلی مورد حمایت و تقویت قرار می‌گیرند.

به عبارتی پس از محدود شدن برخی پیام‌رسان‌های خارجی در چندین مرحله و طی سال‌های گذشته، مهاجرت کاربران ۵۰ میلیونی به پیام‌رسان‌های دیگر از جمله نمونه‌های مشابه خارجی و داخلی آغاز شد. امکان پرداخت از طریق پیام‌رسان‌های بومی از مواردی بود که نسبت به پیام‌رسان‌های خارجی، برای این ابزار‌های داخلی برتری ایجاد می‌کرد و برخورداری از امکان تماس صوتی و تصویری برای پیام‌رسان‌های بومی هم ویژگی دیگری بود که می‌توانست کاربران را به استفاده از این ابزار‌ها تشویق کند.

بر این اساس، برقراری تماس صوتی و تصویری از سه پیام‌رسان ایرانی با اپراتور‌های تلفن ثابت و همراه برای اولین بار سال گذشته توسط وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات مطرح شد؛ درواقع به دلیل گلایه برخی کاربران ساکن کشور‌های دیگر که متمایل به برقراری ارتباطات با اعضای خانواده بودند این قابلیت در سه پلتفرم داخلی ایجاد و در این مدت هم افراد زیادی از اعضای کابینه تا تجار و دوستان برای برقراری ارتباط تصویری در سفر‌های خارجی، از سرویس تماس تصویری پلتفرم‌های داخلی استفاده کرده که تجربه آن‌ها نیز رضایت بخش بوده است؛ بنابراین ارتباط صوتی و تصویری در پیام‌رسان‌های کشور برقرار شد و روزانه چند میلیون تماس تصویری و صوتی از طریق پیام رسان‌ها انجام می‌شود به گونه‌ای که در ایام نوروز مقرر شد برای تسهیل ارتباطات مردم در این ایام، ترافیک چهار پیام‌رسان و دو نرم‌افزار ارتباط تصویری با همکاری اپراتور‌ها از تاریخ اول تا چهاردهم فروردین رایگان شود که پس از پایان این ایام آمار‌های رسمی اعلام شده از سوی مسئولان حاکی از آن بود در مدت زمان اعلام شده به طور متوسط حدود ۴.۸ میلیون تماس صوتی و تصویری مجموعا در بستر پیام رسان‌های داخلی روبیکا، بله، آیگپ و سروش پلاس انجام شده است.

از سوی دیگر چندی پیش قائم مقام مدیرعامل یک پیام‌رسان داخلی از رشد ۴۰ درصدی تماس‌های روزانه این پلتفرم خبر داد. او در این زمینه گفته بود تعداد تماس‌های صوتی و تصویری پیام رسان بله در یک هفته خردادماه با حدود ۴۰ درصد رشد به ۷۰۰ هزار تماس روزانه رسیده است.

به دلیل استقبال از این قابلیت و شروع ایام حج، حجاج ایرانی برای ارتباط تصویری و صوتی با داخل ایران، نیازمند استفاده از پیام‌رسانی بودند که قابلیت ارسال و دریافت کد ورود در عربستان را داشته باشد؛ بنابراین یک پیام‌رسان ایرانی در زمینه حل این مشکل تلاش کرده و حجاج توانستند در عربستان وارد این پیام‌رسان شوند و از طریق آن تماس چندرسانه‌ای با کیفیت با داخل ایران و نیز حجاج دیگر در عربستان برقرار کنند.

پس از آن آمار جدیدی از تعداد تماس‌های تصویری یک پیام‌رسان داخلی، توسط عیسی زارع پور- وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات- اعلام شد او در این زمینه گفت پیام‌رسان بله در ایام حج از شش خرداد تا دوم مرداد امسال ۱۲ میلیون تماس تصویری از سوی حجاج با ایران و بلعکس را ثبت کرده است.