ترویج خشونت در محتوای تبلیغاتی متا

ترویج خشونت در محتوای تبلیغاتی متا
تاریخ انتشار : ۰۶ شهريور ۱۴۰۲

متا بار دیگر با اتهاماتی مواجه است که اقدام کافی برای جلوگیری از گسترش نفرت‌پراکنی و محتوای خشونت آمیز در تبلیغات فیسبوک انجام نداده است.

به گزارش گرداب، یک گزارش جدید از سوی سازمان ناظر اکو به جزئیات ۸ آگهی پرداخته‌است که در آن تبلیغات با وجود نقض آشکار سیاست‌های شرکت در مورد سخنان نفرت‌انگیز و خشونت، مخاطبان اروپایی را هدف می‌گیرند.

«SumOfUs» که در سال ۲۰۲۳ نام خود را به اکو تغییر داد یک سازمان حمایت غیرانتفاعی جهانی و جامعه آنلاین است که برای پاسخگویی شرکت‌ها در مورد مسائلی مانند تغییرات آب و هوا، حقوق کارگران، تبعیض، حقوق بشر، حقوق حیوانات، فساد و گرفتن قدرت شرکت‌ها کمپین تشکیل می‌دهد.

در این گزارش توضیح داده شده که چگونه در یک دوره چند روزه در اوایل آگوست، سازمان تلاش کرد ۱۳ آگهی فیسبوک را خریداری کند که همگی از تصاویر تولید شده توسط هوش مصنوعی استفاده می‌کردند و حاوی متنی بودند که به وضوح خلاف قوانین شرکت بود.

اکو تبلیغات را قبل از اینکه توسط هر کاربر دیده شود، برداشته است. آگهی‌های تأیید شده شامل یکی از آگهی‌های ارسال شده در فرانسه بود که خواستار اعدام یک نماینده برجسته پارلمان اروپا به دلیل موضع‌گیری در مورد مهاجرت بود و همچنین آگهی‌ای که کاربران آلمانی را هدف قرار می‌داد که خواهان سوزاندن کنیسه‌ها به منظور محافظت از آلمانی‌های سفید پوست بود. متا همچنین آگهی‌هایی را در اسپانیا تأیید کرد که ادعا می‌کرد در آخرین انتخابات تقلب شده است و مردم باید برای معکوس کردن آن در اعتراضات خشونت‌آمیز شرکت کنند.

سخنگوی متا در بیانیه‌ای گفت: «این گزارش بر اساس نمونه بسیار کوچکی از تبلیغات است و نشان دهنده تعداد تبلیغاتی نیست که ما روزانه در سراسر جهان بررسی می‌کنیم. فرایند بررسی تبلیغات ما هم قبل و هم بعد از پخش مستقیم آگهی چندین لایه تجزیه و تحلیل و شناسایی دارد. ما در حال برداشتن گام‌های گسترده‌ای در پاسخ به قانون خدمات دیجیتال هستیم و به سرمایه‌گذاری منابع قابل توجه برای محافظت از انتخابات و محافظت در برابر سخنان نفرت‌انگیز و همچنین در برابر خشونت و تحریک ادامه می‌دهیم.»

اکو می‌گوید تعداد انگشت شماری از تبلیغات توسط متا حذف شدند که به دلیل علامت گذاری سیاسی، نه به دلیل لفاظی‌های خشونت آمیز و مملو از نفرت در آنها، از نمایش آن‌ها جلوگیری شد. (شرکت متا از تبلیغ‌کنندگان سیاسی می‌خواهد قبل از واجد شرایط بودن برای درج آگهی، یک فرآیند بررسی اضافی را طی کنند.)

قانون خدمات دیجیتال پلتفرم‌های فناوری را ملزم می‌کند تا برخی از انواع تبلیغات هدفمند را محدود کنند. (فیسبوک، اینستاگرام و تیک تاک اخیراً تغییراتی را برای انطباق با ماده اخیر ایجاد کرده اند.) این قانون همچنین پلتفرم‌ها را ملزم می‌کند تا موارد مربوط به محتوای غیرقانونی و خشونت آمیز را شناسایی و کاهش دهند.

مدیر کمپین اکو در بیانیه‌ای گفت: «ما توانستیم با چند کلیک، ثابت کنیم که چقدر سخنان نفرت انگیز و اطلاعات نادرست منتشر می‌شود. با نزدیک شدن به انتخابات اتحادیه اروپا، رهبران اروپایی باید قانون خدمات دیجیتال را تا حد امکان اجرا کنند و در نهایت این شرکت‌های را مهار کنند.»

از طرفی رگولاتور داده‌های نروژ روز گذشته در دادگاهی اعلام کرد که پلتفرم متا قوانین حفظ حریم خصوصی داده‌های اروپا را در نروژ نقض می‌کند، موردی که می‌تواند پیامد‌های اروپایی گسترده‌تری داشته باشد. متا از ۱۴ آگوست (۲۳ مرداد) توسط این کشور به دلیل نقض حریم خصوصی کاربران از طریق جمع آوری داده‌های کاربران و استفاده از آن برای هدف قرار دادن تبلیغات، روزانه ۹۴۱ هزار و ۴۵ دلار جریمه شده است. اکنون مالک فیسبوک و اینستاگرام به دنبال صدور دستور موقت در مورد آن است که این جریمه روزانه را برای ۳ ماه آینده اعمال می‌کند.