Gerdab.IR | گرداب

همکاری اطلاعاتی انگلیس با اوکراین برای حمله به پل کریمه

همکاری اطلاعاتی انگلیس با اوکراین برای حمله به پل کریمه
تاریخ انتشار : ۱۳ شهريور ۱۴۰۲

ماموران اطلاعاتی بریتانیا در حمله به پل کرچ نقش داشتند و فناوری‌های خود را در اختیار اوکراینی‌ها قرار می‌دهند.

به گزارش گرداب، با توجه به افشاگری خبرگزاری گری‌زون (The Grayzone)، کارمندان مستقل اطلاعاتی بریتانیا، با سرویس امنیتی اوکراین برای تخریب پل کرچ (Kerch Bridge) همکاری می‌کنند. اسناد فاش شده حاکی از آن است که آن‌ها در آخرین حمله به پل نقش داشته‌اند و ممکن است به کیف در تعقیب مضنونان متهم به همکاری با روسیه، کمک کرده باشند.

«پایگاه رسانه‌ای گرداب جهت آگاهی و افزایش دانش مخاطبان خود به ترجمه و انتشار مطالبی در حوزه‌های مختلف فناوری اقدام می‌کند. انتشار مطالب به معنای تایید محتوای آن نیست».


در تاریخ ۱۶ ژوئیه، یک حمله شبانه به پل کرچ منجر به کشته شدن دو غیر نظامی و زخمی شدن یک نوجوان چهارده ساله شد. این پل، کریمه (Crimea) را به سرزمین اصلی روسیه متصل می‌کند. در حالی که مشاوران رئیس‌جمهور اوکراین، ولادیمیر زلنسکی (Volodymyr Zelensky)، به مقصر بودن اوکراین اشاره می‌کردند، رئیس‌جمهور روسیه، ولادیمیر پوتین (Vladimir Putin)، انگشت اتهام را به سمت کی‌یف نشان داد و وعده انتقام داد.

همکاری اطلاعاتی بریتانیا و اوکراین برای حمله به پل کریمه

در کمتر از یک سال، این حمله دومین تلاش برای نابودی پل کرچ بوده است. در تاریخ ۸ اکتبر ۲۰۲۲، یک مهاجم انتحاری از راه دور یک کامیون بمب‌گذاری شده روی پل را منفجر کرد که بر اثر آن سه نفر جان خود را از دست دادند و آسیب‌های شدیدی به پل وارد گشت. عبور و مرور وسایل نقلیه از این پل تا فوریه امسال مسدود بود و در ماه مه رفت و آمد از این مسیر دوباره به حالت قبلی خود برگشت.

همانطور که گری‌زون دو روز پس از بمباران فاش کرد، گروهی از کارمندان مستقل نظامی-اطلاعاتی بریتانیا از ماه‌ها قبل نقشه‌های دقیقی برای تخریب پل کرچ طراحی کرده بودند. این نقشه‌ها به دستور کریس دانلی (Chris Donnelly)، یک عامل ارشد اطلاعاتی و مشاور عالی رتبه سابق ناتو، تهیه شده بود. رابط چند ملّیتی او، همکاری لندن جنگ نیابتی با روسیه را در کنار واحد سرویس امنیتی اوکراین (SBU: the Security Service of Ukraine)، شعبه اودسا (Odessa)، مدیریت می‌کند.


همکاری اطلاعاتی بریتانیا و اوکراین برای حمله به پل کریمه

پس از انفجار اول پل کرچ، که باعث تجلیل عمومی و دولتی اوکراین شد، مقامات در کی‌یف به سرعت عقب‌نشینی کردند و ادعا کردند که در واقع این حمله توسط روسیه، اما با پرچم دروغین انجام شده است. سرانجام در ماه مه امسال، واسیل مالیوک (Vasyl Maliuk)، رئیس SBU، اعتراف کرد که آژانس او "اقدامات خاصی" را برای انجام این حمله انجام داده است و یک راننده بی‌گناه کامیون را مجبور به انجام ناخواسته یک بمب گذاری انتحاری کرده است.

در انفجار دوم، به نظر می‌رسد SBU از زیردریایی‌های بدون سرنشین برای هدف قرار دادن پل کرچ با مواد منفجره استفاده کرده است. بررسی اسناد فاش شده‌ای که پیش‌تر توسط گری‌زون منتشر شده بود، مبنای محکمی برای متهم کردن مجدد گروه دانلی فراهم می‌کند.

این اسناد نشان می‌دهند که شرکای پرویل (Prevail Partners) به عنوان یک نهاد پنهانی مشغول به آموزش نیروی چریکی مخفی اوکراینی شده است تا خاک روسیه را با حملات تروریستی مورد هدف قرار دهند. پرویل متعهد شد که تخصص و فن‌آوری گسترده هدف‌گیری را برای عملیات‌هایی که کریمه را هدف قرار می‌دهند - به ویژه پل کرچ - به SBU ارائه دهد. همچنین، این اسناد باعث ایجاد این سوال می‌شوند که آیا SBU در جنگ جنایی خود علیه همدستان روسیه، توسط گروه مخفی دانلی کمک می‌شود یا خیر.

همکاری اطلاعاتی بریتانیا و اوکراین برای حمله به پل کریمه

حضور نظامی بریتانیا در زمین‌های اوکراین

از دیدگاه گروه اطلاعاتی دانلی، شعبه اودسا SBU به طور کامل در موقعیت مناسبی برای ایجاد آشوب در کریمه قرار داشت. این شعبه که در کنار دریای سیاه قرار داشت و مملو از نیرو‌های سرسخت (Maidan) بود، بلافاصله پس از تجاوز روسیه به کریمه یک توافقنامه «پشتیبانی فنی» را با پرویل و شرکت مدیریت بحران با نام توماس این وینسلو (Thomas in Winslow: TIW)، امضا کرد.

به موجب شرایط این توافقنامه، پرویل و TIW یک ارزیابی دقیقی از توانمندی‌های SBU انجام دادند و مواردی که توانایی کمک را داشتند شناسایی کردند. سپس نتایج این یافته‌ها در جهت "تأمین منابع از جوامع بین‌المللی یا کشور‌های حامی" مورد استفاده قرار گرفت. این منابع خدماتی همچون آموزش نیرو‌های چریکی زیرزمینی برای حملات به کریمه را ارائه می‌دهد.
به عنوان بخشی از ارزیابی‌های پرویل، نمایندگان این شرکت بریتانیایی و TIW به صورت محرمانه با معاون مدیر SBU اودسا ملاقات کردند. این نشست محرمانه بر روی "هدف گیری و توانایی تخصصی جهت پشتیبانی از این عملکرد" تمرکز داشت. پرویل و TIW احساس کردند که به دلیل «تجربه در هدف قرار دادن حریف»، می‌توانند منافع زیادی را در حوزه اطلاعات انسانی و جمع‌آوری داده‌های الکترونیکی SBU، به قابلیت‌های موجود آن اضافه کنند. این کار باعث تولید "اطلاعات تأییدی/عملی" می‌شود و امکان انجام فعالیت‌های پنهانی و آشکار را فراهم می‌کند (اطلاعات عملی، اطلاعاتی است که می-توان براساس آن عمل کرد).

در دیگر امور، این توافقنامه قصد داشت به SBU نحوه استفاده از پهپاد‌های نظارتی را برای نظارت بر "خط ساحلی و حرکت روسیه"، آموزش دهد، و دسترسی به تصاویر ماهواره‌ای برای کمک به هدف‌گیری در عملیات‌های نظامی و پنهانی را برای آن‌ها فراهم نماید همچنین به نیرو‌های امنیتی نحوه بهره‌برداری از " داده‌های رمزگذاری شده" آموزش داده خواهد شد. این اطلاعات، از دستگاه‌های دیجیتالی از سربازان روسی دربند یا کشته شده به دست آمده است.. یک عامل بریتانیایی اظهار کرد که تحقق این امر "راه زیادی را در پیش دارد".

همکاری اطلاعاتی بریتانیا و اوکراین برای حمله به پل کریمه

در پایان، این ارزیابی خاطرنشان کرد که برای داشتن مهارت‌ها و فناوری‌های پرویل و TIW در دستگاه SBU اودسا، نمایندگان SBU مستلزم داشتن بار آموزشی و مربیان/مشاوران اختصاصی درون تیم‌هایشان هستند.

همانطور که یکی از کارکنان پرویل بیان کرد، "به نظر می‌رسید که نمایندگان SBU از تمایل ما برای حضور در کنار آن‌ها - پشتیبانی و راهنمایی – و همچنین حضور نظامی، تحت تأثیر قرار گرفته‌اند. "

بلافاصله پس از دیدار نمایندگان پرویل و TIW با معاون مدیر امنیتی اودسا، با دولت اوکراین تماس گرفتند تا برنامه‌های مشترک خود را برای حمایت از تلاش‌های جنگی کی‌یف و رفع "نیاز‌های عملیاتی فوری" SBU مورد بحث قرار دهند.

در مقدمه ارزیابی انجام شده، آمده است که همه‌ی نکات مربوط به درخواستِ اصلی سرویس امنیتی، در جلسه بحث نشد. سرنخ‌هایی را درباره اینکه این "درخواست" چه چیز می‌تواند باشد، را می‌توان در تحلیلی با عنوان «بسته اطلاعاتی پل کرچ» جست و جو کرد. این تحلیل، در همان روزی که پرویل قصدنامه خود را در آوریل ۲۰۲۲ به کی‌یف صادر کرد، توسط یک متخصص "اطلاعات جغرافیایی" تهیه شد.

در این پیشنهاد سناریو‌های مختلفی برای انفجار پل کرچ مطرح شد. برخی بسیار فراتر از آنچه در واقع رخ داده بود، رفتند. یکی از طرح‌های فرضی، شامل انفجار یک کشتی حاوی نیترات آمونیاک به طور مستقیم در زیر پل بود. انفجار بیروت در اوت ۲۰۲۰، که منجر به کشته شدن حداقل ۲۱۴ نفر، مجروح شدن هزاران نفر و وارد کردن میلیارد‌ها خسارت مالی شد، نیز به عنوان نمونه‌ای قابل تقلید ذکر شد.

همکاری اطلاعاتی بریتانیا و اوکراین برای حمله به پل کریمه

در ژوئن امسال، در حالی که حمله متقابل مورد انتظار اوکراین در مناطق شرقی این کشور دچار مشکل شد، رئیس سازمان سیا، ویلیام برنز (William Burns)، به کی‌یف رفت تا طرح به اصطلاح "پیروزی" را که توسط مدیران نظامی و اطلاعاتی کشور ارائه شده بود، بررسی کند. در رأس دستورکار این ملاقات، گروگان گرفتن جمعیت کریمه قرار داشت. تنها سه هفته بعد، اوکراین برای دومین بار به پل کرچ حمله کرد.

مکس بلومنتال (Max Blumenthal) در ۲ ژوئیه ۲۰۲۳ نوشت: ارتش اوکراین "سناریوی ایده آل" خود را به ویلیام برنز رئیس سیا ارائه کرد: گروگان گرفتن کل جمعیت کریمه و بمباران آن با سلاح‌های قدرتمند برای ایجاد اهرم فشار بر روسیه؛ به عبارت دیگر، ترور دولتی (https://t.co/hUlHGP۴MU۲ pic.twitter.com/ye۳۳bj۷Wet).

در حالی که روزانه هزاران سفر غیرنظامی بر روی پل کرچ انجام می‌شود، اما حمله‌های اوکراین به این منطقه‌ها، منجر به کشته شدن مردم بی‌گناه شده است، درحالی که نیرو‌های نظامی روسی تحت تأثیر این حملات قرار نگرفته‌اند. این جاده شریان حیاتی برای مسکو است تا نیرو‌های نظامی‌اش را که در حال مبارزه با اوکراین در جنوب این کشور هستند، تأمین نماید. بنابراین، آیا تلاش‌های کی‌یف برای نابودی این پل، به عنوان جرایم جنگی محسوب می‌شوند؟! این یک سوال باز باقی مانده است.

دولت اوکراین به طور همزمان جنگی بی‌رحمانه علیه متهمان به همکاری با روسیه، به راه انداخته است. گروه‌های حقوق بین‌الملل و رسانه‌های غربی به سمت دیگری نگاه می‌کنند و این اقدامات اوکراین را نادیده می‌گیرند. این قتل‌ها جنایات صریح علیه بشریت است.

پرونده‌های فاش شده توسط گری‌زون نشان می‌دهد که پرویل و TIW ممکن است از SBU اودسا، در شناسایی و مکان یابی مظنونان، پشتیبانی کرده باشند؛ و احتمالاً در پاکسازی خشونت آمیز سیاسی اوکراین مشارکت داشته است.

همکاری اطلاعاتی بریتانیا و اوکراین برای حمله به پل کریمه

گروه اوکراینی "همکار روسیه"، در تیررس قرار دارد

از زمان تجاوز روسیه به اوکراین، تلاش کی‌یف برای مقابله با ادعای "همکاری و خیانت"، منجر به بازشدن هزاران پرونده شده است. همانطور که در گزارش کمیسر عالی حقوق بشر سازمان ملل در ژوئن اشاره شد، تاکنون ۵۰۰ حکم صادر شده است که مجازات آن‌ها از جریمه نقدی تا ۱۵ سال زندان را شامل می‌شود.

کمیسر مستند کرد که چه تعداد از افراد مظنون به همکاری، بازداشت خودسرانه و شکنجه‌های وحشیانه شده‌اند. روش‌های بازجویی ثبت‌شده توسط سازمان ملل شامل ضرب و شتم، برق‌گرفتگی، خشونت جنسی، برهنگی اجباری، تهدید به قطع عضو و تجاوز جنسی علیه زندانیان و عزیزانشان، تهدید به اعدام، استفاده از اسلحه‌های شلیکی، و آوردن به خط مقدم جنبه و رها شدن در آنجا، بود.
سازمان ملل در گزارش خود، نگرانی جدی‌اش را درباره این مسئله بیان کرد که قانون اوکراین که "فعالیت‌های همکاری" را جرم می‌شمارد، مشخص نمی‌کند که این فعالیت‌ها واقعاً چه هستند. اصطلاحات مهم دیگر را نیز با دقت کافی تعریف نکرده است تا افراد بتوانند رفتار خود را تنظیم کرده و عواقب حقوقی انجام دادن یا ندادن آن‌ را پیش بینی کنند. برخی از «همکاران» صرفاً غذا و سایر کمک‌های نظامیان اشغالگر را پذیرفتند. برخی دیگر، در شرایط اشغال نیز به کار خود ادامه دادند، مانند چند معلم که زندانی شدند.

در این گزارش به طرز عجیبی، هیچ اشاره‌ای به نحوه قتل همکاران، نشده بود. با وجود اینکه رسانه‌های غربی به طور آشکاری این حمله‌ها را تشویق می‌کنند، سربازان اوکراینی ویدیو‌های ترسناک تیک‌تاک (TikTok) تولید می‌کنند که چگونگی دستگیری مظنونان و حتی قتل آن‌ها را نشان می‌دهد. مقامات در کی‌یف، آشکارا از اقدامات وحشیانه سیاسی نظامیان دولتی که عملیات پاکسازی را در سرزمین‌هایی که قبلاً تحت اشغال روسیه بود انجام می‌دهند، تمجید می‌کند. این اعمال خشونت سیاسی سادیسمی، توسط بازرسان سازمان ملل مشاهده شده است.
آنتون گراشچنکو (Anton Gerashchenko)، مشاور وزارت کشور اوکراین، در اکتبر ۲۰۲۲ گفت: "تعقیب و دستگیری همکاران، اعلام شده است و جان آن‌ها توسط قانون محافظت نمی‌شود. سرویس‌های اطلاعاتی ما در حال از بین بردن آن‌ها هستند و مثل خوک به آن‌ها تیراندازی می‌کنند".

آیا افراد دانلی در این کمپین مخوف کمک می‌کنند؟ سوابق مشاوره بین پرویل، TIW، و معاون مدیر SBU اودسا، به طور قاطع به این امر اشاره می‌کنند. در مرحله اولیه از درگیری، این سازمان قبلاً در نظر داشت که نظارت دقیق بر حرکات و اظهارات "گروه همکار روسیه" را اولویت اصلی خود قرار دهد، اگرچه تاکنون به طور مؤثر موفق به انجام این کار به نشده است. اسناد اشاره می‌کنند که:
"ردیابی و نظارت بر دستگاه‌ها نقش کلیدی در گفتگو ایفا می‌کرد. [SBU اودسا]روش‌ها و توانایی‌های موجود برای پیگیری تلفن‌ها را دارند، اما تاکنون نتوانسته‌اند کاربران را شناسایی کنند. این همان حوزه‌ای است که ما می‌توانیم پشتیبانی کنیم. ما در مورد روش‌های جایگزین برای ردیابی و نظارت، مانند فناوری مبتنی بر اپلیکیشن بحث کردیم، و آن‌ها به‌طور مشهودی تحت‌تأثیر قرار گرفتند و هیجان‌زده شدند. "

همکاری اطلاعاتی بریتانیا و اوکراین برای حمله به پل کریمه

«فناوری مبتنی بر اپلیکیشن» که به آن اشاره شد، شبکه جاسوسی نظارت جهانی Anomaly ۶ بود که طبق اسناد فاش شده، توسط نیرو‌های مسلح اوکراین برای هدف‌گیری استفاده می‌شود. همانطور که گری‌زون گزارش کرده است، فناوری جاسوسی تلفن همراه Anomaly، به آن اندازه که بازاریابی این شرکت ادعا می‌کند، دقیق نیست.
خطر اشتباهات سیستمی که منجر به نامگذاری غیرنظامیان بیگناه به عنوان همکاران یا جاسوسان روسیه می‌شود، بدون تردید به قیمت از دست دادن جان‌ها تمام خواهد شد. همچنین این خطر وجود دارد که دستگیری و استرداد پناهجویان اوکراینی در اروپا را تسهیل کند، زیرا کی‌یف در حال حاضر با سازمان پلیس بین‌الملل همکاری می‌کند تا مظ نونان همکاری که به اتحادیه اروپا فرار کرده‌اند، را ردیابی کند.

منبع: گری‌زون