Gerdab.IR | گرداب

هزینه هنگفت تیک‌تاک برای جلوگیری از ممنوعیت در اروپا

هزینه هنگفت تیک‌تاک برای جلوگیری از ممنوعیت در اروپا
تاریخ انتشار : ۲۰ شهريور ۱۴۰۲

درحالی‌که سیاستمداران اروپایی نگران انتقال داده‌ها توسط TikTok هستند، این شرکت قصد دارد چند مرکز داده در اروپا تأسیس کند.

به گزارش گرداب، تیک تاک در سال جاری روند پرحاشیه‌ای را پشت‌سر گذاشته است. ابتدا استفاده از این برنامه برای کارمندان دولت فرانسه ممنوع شد و سپس مونتانا به‌عنوان اولین ایالت آمریکا آن را ممنوع کرد. پس از آن نیز نیویورک و اتحادیه اروپا با اشاره به تهدیدات امنیتی تصمیمات مشابهی گرفتند. حالا در گزارشی گفته شده است که شرکت چینی ByteDance، مالک تیک‌تاک، برای اطمینان‌دادن به دولت‌های اروپایی، قصد دارد ۱.۳ میلیارد دلار برای ساخت سه مرکز داده جدید در ایرلند و دانمارک هزینه کند.

همان‌طور که نشریه Wired در گزارش خود توضیح می‌دهد، با وجود این مراکز داده، تا پایان سال ۲۰۲۴ داده‌های کاربران تیک تاک در اتحادیه اروپا ثبت خواهد شد و حوزه قضایی آن‌ها را ترک نخواهد کرد.

تلاش تیک تاک برای جلوگیری از ممنوعیت در اروپا

تیک تاک طرح خود را با عنوان Project Clover معرفی کرده است و با برنامه پرهزینه خود تلاش دارد تا ثابت کند که این پلتفرم قوانین اتحادیه اروپا در مورد انتقال داده‌ها را زیر پا نمی‌گذارد و داده‌های حساس کاربران را به چین ارسال نمی‌کند.

بااین‌حال، برنامه ByteDance ممکن است کافی نباشد، زیرا درحال‌حاضر بخش‌هایی از اتحادیه اروپا و بریتانیا نسبت به فناوری چین سوءظن دارند و مقامات ارشد اطلاعاتی درباره تهدیدات درحال‌افزایش چین در فضای سایبری هشدار داده‌اند.

«موریتز کورنر»، یکی از اعضای آلمانی پارلمان اروپا می‌گوید:

«تیک تاک چندین خطر غیرقابل‌قبول برای کاربران اروپایی به‌همراه دارد؛ ازجمله دسترسی به داده‌ها توسط مقامات چینی، سانسور و ردیابی روزنامه‌نگاران.»

او در ادامه می‌گوید:

«Project Clover گامی در جهت درست است، اما همچنان تضمین نمی‌کند که داده‌های اروپایی درخواست‌شده توسط مقامات چینی به این کشور منتقل نشوند. درست مانند غول‌های فناوری ایالات‌متحده، تیک تاک بین الزامات قانونی متفاوت گرفتار شده است. این شرکت باید از قوانین چین پیروی کند و درعین‌حال برای پیروی از قوانین اتحادیه اروپا نیز تلاش نماید.»

تیک تاک حدود ۱۵۰ میلیون کاربر اروپایی دارد که بسیاری از آن‌ها کاملاً به این پلتفرم ویدیوی کوتاه متعهد هستند و طبق داده‌هایی که توسط این شرکت ارائه شده است، روزانه حدود ۹۰ دقیقه از زمان خود را صرف این برنامه می‌کنند.

منبع: دیجیاتو