Gerdab.IR | گرداب

بیش از ۸۸۵ هزار سایت در روسیه مسدود شد

بیش از ۸۸۵ هزار سایت در روسیه مسدود شد
تاریخ انتشار : ۱۹ شهريور ۱۴۰۲

در نیمه نخست سال ۲۰۲۳ بیش از ۸۸۵ هزار سایت در روسیه به دلیل محتوای غیرقانونی حذف یا مسدود شد.

به گزارش گرداب، رگولاتوری اینترنت و فضای مجازی روسیه، روسکماندزر، در گزارشی اعلام کرد که در نیمه اول سال ۲۰۲۳ بیش از ۸۸۵ هزار سایت به دلیل محتوای ممنوعه مطابق با قانون روسیه، مسدود یا حذف شدند. رسانه‌های روسی گزارش می‌دهند که این میزان نسبت به مدت مشابه در سال ۲۰۲۲ رشد ۸۵ درصدی داشته است.

تعداد مطالب و محتوای مجزا که مسدود یا حذف شده است نیز به ۱.۱ میلیون مورد افزایش یافته است که نسبت به کل سال گذشته ۱۰ درصد رشد دارد. اداره روسکماندزر فهرستی از سایت‌های مسدودشده را نگهداری می‌کند که براساس تصمیم دادگاه و ارگان‌های قانونی این کشور مسدود شده‌اند.

دفتر دادستانی کل، دفتر فدرال خدمات مالیاتی و ... ازجمله نهاد‌هایی هستند که حق مسدود کردن سایت‌ها را دارند. سایت‌هایی با محتوای هرزه‌نگاری، خریدوفروش مواد مخدر، محتوای کپی رایت، سایت‌های تقلبی و افرادی که توسط وزارت دادگستری روسیه به عنوان عوامل بیگانه شناسایی شده‌اند، ازجمله سایت‌ها مسدود شده هستند.

از سال ۲۰۲۲ به قانون روسیه مورد دیگری نیز اضافه شد که بر طبق آن سایت‌هایی که اطلاعات نادرست یا افتراآمیز درباره ارتش روسیه منتشر کنند نیز مسدود می‌شوند.
روسکماندزر همچنین وظیفه مقابله با فیلترشکن را نیز در این کشور برعهده دارد.