Gerdab.IR | گرداب

شرکت تایوانی در آلمان کارخانه تولید تراشه تأسیس می‌کند

شرکت تایوانی در آلمان کارخانه تولید تراشه تأسیس می‌کند
تاریخ انتشار : ۱۳ شهريور ۱۴۰۲

شرکت TSMC تایوان یک کارخانه تولید ریز تراشه در آلمان به ارزش ۳.۸ میلیارد دلار را تاسیس خواهد کرد.

به گزارش گرداب، هیئت مدیره، سرمایه گذاری ۳.۸ میلیارد دلاری را برای ساخت اولین کارخانه اروپایی خود در آلمان تصویب کرد.

شرکت تولید ریزتراشه تایوانی TSMC (Taiwan Semiconductor Manufacturing Co)، روز سه شنبه اعلام کرد که هیئت مدیره آن سرمایه‌گذاری ۳.۵ میلیارد یورویی (معادل ۳.۸ میلیارد دلار) را برای ساخت اولین کارخانه اروپایی خود در آلمان تصویب کرده است.

از سال ۲۰۲۱، TSMC در حال مذاکره با ایالت زاکسن (Saxony) آلمان در مورد ساخت یک کارخانه تولیدی یا "fab" در نزدیکی درسدن (Dresden) بوده است.

این تأسیسات، سومین واحد تولیدی TSMC در خارج از نقاط تولید سنتی تایوان و چین خواهد بود و برای دستیابی برلین به هدف توسعه صنعت نیمه‌هادی‌های محلی، بسیار حائز اهمیت است.

بر اساس اطلاعیه کوتاهی که پس از جلسه هیئت مدیره منتشر شد، شرکت مذکور تصویب کرد که حداکثر تا ۳.۵ میلیارد یورو را به شرکت تابعه ESMC (European Semiconductor Manufacturing Corporation: شرکت تولید نیمه هادی اروپا) سرمایه گذاری کند. این شرکت به منظور ارائه خدمات ریخته گری، تا ۷۰% از سهام را در اختیار خواهد داشت.

شرکت‌های نیمه‌هادی آلمانی بوش (Bosch) و اینفینئون (Infineon) و شرکت هلندی NXP هر یک دارای ۱۰% از سهام این واحد تولید خواهند بود که قادر به تولید ۴۰۰۰۰ ویفر ۳۰۰ میلی‌متری در ماه است. در الکترونیک، ویفر (wafer) یک برش نازک از یک نیمه رسانا است که در ساخت تراشه‌های الکترونیکی و در فتوولتائیک برای ساخت سلول‌های خورشیدی کاربرد دارد). این واحد در سال ۲۰۲۷ به بهره برداری خواهد رسید.

اتحادیه اروپا در راستای تعقیب و رقابت با آسیا و ایالات متحده، قانون EU Chips Act (قانون تراشه‌های اتحادیه اروپا) را تصویب کرده است. این قانون یک طرح یارانه‌ای به ارزش ۴۳ میلیارد یورو است تا ظرفیت تولید تراشه‌های خود تا سال ۲۰۳۰ را دو برابر کند.

TSMC یکی از انبوه تولیدکنندگان تراشه است که تلاش می‌کند با حمایت دولتی، کارخانه‌هایی در اروپا از جمله Intel (INTC.O) و Wolfspeed (WOLF.N) ایجاد کند.

بروکسل و کشور‌های عضو اتحادیه اروپا با پرداخت میلیارد‌ها یارانه دولتی، تولیدات داخلی را تشویق می‌کنند تا هم اتکا به تأمین کنندگانی آسیایی را کاهش دهند و هم کمبود جهانی تراشه که مشکلات بزرگی را برای صنعت خودرو ایجاد کرده است، جبران نمایند.

تا سال ۲۰۳۰، اتحادیه اروپا قصد دارد که ۲۰٪ از سهم بازار جهانی را در اختیار داشته باشد.

همچنین برای حمایت از جاه‌طلبی‌های واشنگتن جهت گسترش تولید داخلی تراشه، TSMC ۴۰ میلیارد دلار در یک کارخانه جدید در ایالت آریزونای غربی ایالات متحده سرمایه‌گذاری کرده است. این شرکت در حال حاضر کارخانه‌ای را در ژاپن تحت سرمایه گذاری مشترک با سونی (Sony) اداره می‌کند.

به عنوان بخشی از سرمایه گذاری کلی ۴۰ میلیارد دلاری، TSMC در بیانیه‌ای پس از جلسه هیئت مدیره اعلام کرد که تأمین سرمایه بیش از ۴.۵ میلیارد دلار برای کارخانه آریزونا را نیز تصویب کرده است.

منبع: المیادین