Gerdab.IR | گرداب

از کار افتادن بیش از ۲۰۰ ماهواره استارلینک

از کار افتادن بیش از ۲۰۰ ماهواره استارلینک
تاریخ انتشار : ۲۸ شهريور ۱۴۰۲

در دو ماه اخیر ۲۱۲ ماهواره استارلینک بدون برنامه‌ریزی قبلی آتش گرفته است.

به گزارش گرداب، ماهواره‌های استارلینک، یک صورت فلکی مصنوعی که توسط شرکت هوافضا اسپیس‌ایکس اداره می‌شود در طی دو ماه (حد فاصل ۱۸ جولای تا ۱۸ سپتامبر) ۲۱۲ ماهواره‌های خود را از دست داده است.

داده‌های موسسه Satellitemap.space که در حوزه شناسایی و رصد ماهواره‌ها فعال است، نشان می‌دهد که این تعداد از ماهواره‌ها در فضا آتش گرفته‌اند. تعداد ماهواره‌های آتش‌گرفته در طی سه سال اخیر در حال افزایش است؛ اما در ماه جولای افزایش قابل توجهی در ماهواره‌های از کار افتاده وجود دارد.

دلیل سوختن این ماهواره‌ها مشخص نشده است و این که آن‌ها برنامه‌ریزی شده بوده که برخلاف مدار حرکت کنند یا آسیبی به آن‌ها وارد شده است، معلوم نیست. شرکت اسپیس‌ایکس حاضر به پاسخگویی در این مسئله نشده است.

ماهواره‌های استارلینک به‌گونه‌ای طراحی‌شده اند که در پایان چرخه حیات خود در اتمسفر زمین آتش بگیرند.

عمر این ماهواره‌ها ۵ سال است. شرکت اسپیس‌ایکس از سال ۲۰۱۹ اقدام به راه‌اندازی ماهواره‌ها کرده است و بیش از ۵ هزار ماهواره را به مدار پایینی کره زمین فرستاده است. از این تعداد ۴۵۰۰ ماهواره احتمالا فعال هستند.

ماهواره‌ها در برابر امواج الکترومغناطیسی آسیب‌پذیر هستند. میزان تابش اشعه خورشید در تابستان اخیر رکورد زده است و طبق گفته اخترشناسان خورشید وارد دوره‌ای از فعالیت بیش از اندازه زیاد شده است.

رویداد‌های آسیب‌رسان خورشیدی پیش از این نیز به استارلینک ضربه زده است. در فوریه گذشته شرکت اسپیس‌ایکس اعلام کرد که ۴۰ ماهواره جدید خود را پس از راه‌اندازی به خاطر طوفان الکترومغناطیس از دست داده است.

با در نظر گرفتن هزینه پرتاب موشکی این ماهواره‌ها، خسارت وارد شده به این شرکت احتمالاً حدود ۱۰۰ میلیون دلار است.