Gerdab.IR | گرداب

اتحادیه اروپا به دنبال جریمه متا به خاطر تبلیغات هدفمند

اتحادیه اروپا به دنبال جریمه متا به خاطر تبلیغات هدفمند
تاریخ انتشار : ۱۳ آبان ۱۴۰۲

مالک شبکه‌های اجتماعی فیسبوک و اینستاگرام ممکن است ۴ درصد از سود سالانه خود در جهان را به خاطر آنچه اتحادیه اروپا فعالیت‌های «تبلیغات رفتاری» می‌خواند، از دست بدهند.

به گزارش گرداب، هیئت حفاظت از داده‌های اروپایی (EDPB) رگولاتور داده‌های اتحادیه اروپا تصمیم گرفته است که «پردازش داده‌های شخصی برای تبلیغات رفتاری» در سراسر حوزه اقتصادی اروپایی ممنوع شود. این شامل تمام کشور‌های عضو اروپا به علاوه ایسلند، لیختنشتاین و نروژ است.

در بیانیه هیئت حفاظت از داده‌های اروپایی (EDPB) آمده است: «در روز ۲۷ اکتبر این هیئت تصمیم گرفت که یک تصمیم فوری ... مبنی بر ایجاد ممنوعیت بر پردازش داده‌های شخصی برای تبلیغات رفتاری وضع کنیم در سراسر حوزه اقتصادی اروپایی».

این تصمیم فی‌الواقع توصیه‌ای به رگولاتور ایرلند است، زیرا فعالیت‌های اروپایی شرکت‌های فناوری مانند متا در ایرلند صورت می‌گیرد. رگولاتور‌های نروژ نخستین گروهی بودند که در این زمینه متا را جریمه کردند و این شرکت را به خاطر نقض حریم شخصی کاربر استفاده از داده‌های آن‌ها (مانند موقعیت مکانی یا فعالیت‌های مرورگری) برای تبلیغات هدفمند جریمه کردند؛ از تاریخ ۷ آگوست این شرکت هر روز ۹۰ هزار دلار جریمه شده است.

با این وجود احتمالاً جریمه‌ای بسیار سنگین‌تر در انتظار متا خواهد بود که ۴ درصد از سود سالانه این شرکت را شامل می‌شود. سال گذشته سود شرکت متا حدود ۱۱۶ میلیارد دلار بود که میزان احتمالی جریمه را به ۴.۶ میلیارد دلار می‌رساند.