ارائه ۳ هزار خدمت دولتی از طریق پنجره ملی خدمات دولت هوشمند

ارائه ۳ هزار خدمت دولتی از طریق پنجره ملی خدمات دولت هوشمند
تاریخ انتشار : ۲۷ آبان ۱۴۰۲

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات در صفحه ویراستی خود نوشت بیش از ۳ هزار خدمت دولتی از طریق پنجره ملی خدمات دولت هوشمند به مردم ارائه می‌شود.

به گزارش گرداب، عیسی زارع‌پور در شبکه اجتماعی ویراستی اعلام کرد تا امروز ۲۸ میلیون نفر از ایرانی‌ها در این پنجره ثبت‌نام و از خدمات ارائه شده استفاده می‌کنند.

به گفته او تا پایان دی‌ماه قرار است ۲۰ درصد از این خدمات به صورت هوشمند ارائه شود؛ به‌صورت برخط، بدون مراجعه حضوری و بدون ارائه هر مدرکی.

رونمایی آزمایشی دولت الکترونیک در سال گذشته

اواخر اردیبهشت سال گذشته بود که وزیر ارتباطات از این سامانه رونمایی کرد. در آن زمان تعدادی از سامانه‌ها به طور آزمایشی به پنجره ملی خدمات دولت هوشمند پیوستند. زارع‌پور با تاکید بر اینکه ایجاد «پنجره ملی خدمات هوشمند دولت» باید به یک مطالبه عمومی تبدیل شود، تاکید کرده بود: بر اساس قانون همه دستگاه‌ها مکلف شده‌اند تا شهریورماه پنجره ارائه خدمات هوشمند خود را ارائه کنند. در مرحله بعدی نیز وزارت ارتباطات باید دی ۱۴۰۱ «پنجره ملی خدمات هوشمند دولت» را راه‌اندازی کند. به‌واسطه این پروژه، نام کاربری و پسورد‌های متعدد در سامانه‌های مختلف به خاطره تبدیل می‌شوند.

پیوستن ۹۶ درصد نهاد‌ها

حال به گفته وزیر ارتباطات بیشتر سازمان‌ها به پنجره ملی خدمات هوشمند دولت پیوسته‌اند. مهرماه سال جاری وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات در بیست و ششمین جلسه شورای اجرایی فناوری اطلاعات درباره آخرین وضعیت اجرای قانون دستگاه‌های اجرایی کشور به پنجره ملی خدمات هوشمند گفته بود: ۹۶ درصد از دستگاه‌های دولتی به این درگاه پیوستند. خوشبختانه میزان مراجعات مردم و آمار دریافت خدمات آن‌ها بر بستر پنجره ملی خدمات دولت هوشمند نشان می‌دهد این درگاه به محل رجوع مردم و گره‌گشایی از امورات آن‌ها تبدیل شده است.

اوایل آبان ماه نیز زارع‌پور عنوان کرده بود، روزانه ۸ میلیون نفر از پنجره ملی خدمات دولت هوشمند استفاده می‌کنند.

منبع: پیوست