طبق گزارشی جدید گوگل به طور مخفیانه با برخی ناشران قراردادهایی بسته تا از ابزارهای هوش مصنوعی جدید شرکت برای انتشار مقاله استفاده کنند.
به گزارش گرداب به نقل از انگجت، ارزش سالانه این قراردادها به چند ده هزار دلار میرسد و بخشی از برنامه ۶ ساله گوگل به نام Google News Initiative (GNI) هستند که برای پروژههای سواد رسانه ای، ابزارهای صحت سنجی و دیگر منابع برای رسانهها بودجه تامین میکند. اما این اقدام درباره ابزارهای هوش مصنوعی مولد جدید و احتمالا گامی جنجالی برای شرکت به حساب میآید.
به نوشته نشریه Adweek این برنامه هم اکنون تعداد محدودی از ناشران را هدف گرفته است. در بخشی از گزارش نشریه آمده است: ابزارهای بتا (آزمایشی) به ناشران با منابع اندک امکان میدهد با نمایه گذاری گزارشهای جدیدا منتشر شده توسط سازمانهای دیگر مانند آژانسهای دولتی و رسانههای دیگر به طور کارآمدتری این گزارشها را تجمیع و در مرحله بعد با خلاصه سازی آنها یک گزارش جدید منتشر کنند.
هنوز مشخص نیست دقیقا کدام ناشران تحت چنین قراردادهایی از گوگل بودجه دریافت کرده اند، اما طبق گزارش تازه منتشر شده آنها سالانه مبلغی ۵ رقمی دریافت میکنند.
نکته مهم آن است که ناشران شرکت کننده در این برنامه لازم نیست استفاده از هوش مصنوعی در تولید محتوا را فاش کنند و از سوی دیگر ناشران ملزم نشده اند به وب سایتهایی که اطلاعات آنها جمع آوری شده نیز اطلاع دهند از محتوایشان برای تولید مقالات نوشته شده با هوش مصنوعی استفاده کرده اند.