Gerdab.IR | گرداب

ممنوعیت جمع‌آوری اطلاعات توسط ورلدکوین در پرتغال

ممنوعیت جمع‌آوری اطلاعات توسط ورلدکوین در پرتغال
تاریخ انتشار : ۱۴ فروردين ۱۴۰۳

علت این تصمیم نگرانی‌ها در زمینه حفاظت از اطلاعات شخصی شهروندان است.

به گزارش گرداب، دولت پرتغال به رمزارز ورلدکوین دستور داد که برای حفظ حریم خصوصی شهروندان این کشور باید جمع‌آوری داده‌های زیست‌سنجی (بیومتریک) را به صورت موقت متوقف کند. رمزارز ورلدکوین (Worldcoin) پروژه سم آلتمن مدیرعامل OpenAI است که در آن از اسکن عنبیه افراد در تراکنش‌ها استفاده می‌شود.

نهاد ناظر حوزه داده پرتغال (CNPD) گفت که این موضوع خطر زیادی برای داده‌های شهروندان ایجاد کرده است؛ به نوعی که مداخله فوری برای جلوگیری از آسیب جدی را توجیه می‌کند. CNPD گفت بیش از ۳۰۰ هزار نفر در پرتغال داده‌های زیست‌سنجی خود را به ورلدکوین ارائه کرده‌اند.

ورلدکوین افراد را تشویق می‌کند تا در ازای دریافت شناسه دیجیتال و ارز دیجیتال رایگان، چهره خود را توسط دستگاه‌های موسوم به «گوی» (Orb) اسکن کنند.

دولت پرتغال گفت که در ماه گذشته ده‌ها شکایت در مورد جمع‌آوری غیرمجاز داده‌ها از افراد زیر سن قانونی، «نقص در اطلاعات ارائه‌شده» و «عدم امکان پاک کردن داده‌ها یا لغو رضایت» دریافت کرده است.

پروژه ورلدکوین موجب نگرانی کشور‌های مختلف در خصوص حفاظت از داده‌ها شده. یک کارزار مدافع حریم خصوصی در انگلیس (Big Brother Watch) پس از راه‌اندازی ورلدکوین اعلام کرد که خطر هک شدن یا سوءاستفاده از داده‌های زیست‌سنجی وجود دارد.

منبع: رویترز