Gerdab.IR | گرداب

کشف آسیب‌پذیری خطرناک در چراغ‌های راهنمایی هلند

کشف آسیب‌پذیری خطرناک در چراغ‌های راهنمایی هلند
تاریخ انتشار : ۲۳ مهر ۱۴۰۳

دولت این کشور قصد تعویض چراغ‌های معیوب را دارد.

به گزارش گرداب، این آسیب‌پذیری، به مهاجمان امکان بر هم زدن نظم عبور و مرور را می‌داد که خطرات فراوانی را ایجاد می‌کند.

محققان امنیتی در هلند در سال جاری دریافتند که می‌توان با استفاده از امواج رادیویی، به جعبه‌های کنترل ترافیک نفوذ کرده و چراغ‌های راهنمایی را سبز کنند.

این نقص امنیتی مربوط به یک سامانه رادیویی اضطراری است که توسط آمبولانس‌ها و خودرو‌های آتش‌نشانی استفاده می‌شود و با کمک آن در شرایط اضطراری، چراغ‌های راهنمایی به منظور عبور خودروهای امدادی، سبز می‌شوند.

این سامانه که KAR نام دارد، از سال ۲۰۰۵ در هلند و بلژیک استفاده می‌شود.

بااین‌حال محققان دریافتند که با استفاده از یک وسیله و از کیلومتر‌ها دورتر نیز می‌توان همین اثر را در چراغ‌های راهنمایی ایجاد کرد.

دولت هلند در پی گزارش این آسیب‌پذیری، تصمیم دارد تا سال ۲۰۳۰ هزاران چراغ راهنمایی را با نمونه‌های جدید متصل به اینترنت تعویض کند.

تصمیم دولت هلند در شرایطی است که بخش بزرگی تمام چراغ‌های راهنمایی در این کشور هوشمند هستند، یعنی می‌توانند نزدیک شدن کاربران را تشخیص داده و بر اساس آن کار کنند.

در سال‌های اخیر استفاده از دستگاه‌های اینترنت اشیا مانند حسگرها، دوربین‌های تشخیص جریان ترافیک و البته خودرو‌های هوشمند، با هدف ارتقای کارایی ترافیک و راحتی کاربران افزایش پیدا کرده است، اما نگرانی‌های امنیتی از کنترل این تجهیزات توسط هکر‌ها نیز تشدید شده.

برای مثال در سال ۲۰۲۰ هکر‌های کلاه‌سفید هلندی برنامه‌هایی را که برای دوچرخه‌سواران در نظر گرفته شده بود مهندسی معکوس کردند و دریافتند که می‌توانند حداقل در ۱۰ شهر تأخیر در رفت‌وآمد ایجاد کنند. آنها به سادگی داده‌های ترافیکی را جعل کردند تا عملکرد چراغ‌های راهنمایی و رانندگی مختل شود.

منبع: Cybernews