Gerdab.IR | گرداب

ساخت مخفیانه بزرگ‌ترین پایگاه‌داده جهان

ساخت مخفیانه بزرگ‌ترین پایگاه‌داده جهان
تاریخ انتشار : ۲۳ مهر ۱۴۰۳

طبق گزارش فوربس، ایلان ماسک مخفیانه در حال ساخت بزرگ‌ترین پایگاه‌داده جهان در شهر ممفیس آمریکا است.

به گزارش گرداب، ایلان ماسک مدیرعامل اسپیس ایکس و تسلا مخفیانه در حال ساخت بزرگ‌ترین پایگاه‌داده جهان در شهر ممفیس آمریکا است. وی برای پیشبرد برنامه‌های خود در این زمینه به طور مخفیانه از شش ماه قبل جلساتی را با برخی سازمان‌های محلی مانند نیرو‌های انتظامی، مسئولان وزارت امنیت داخلی آمریکا، دفتر تحقیقات فدرال، نیرو‌های پلیس و ... برگزار کرده است. 

هدف ماسک از این کار تقویت استارت‌آپ هوش مصنوعی خود موسوم به ایکس‌ای آی است. یک گروه بزرگ از اسفند گذشته برنامه‌ریزی برای تحقق این هدف را آغاز کرده‌اند. 

ماسک تلاش فراوانی داشته تا با مخفی‌کاری، اجازه ندهد جزئیاتی از برنامه‌های وی در این زمینه به رسانه‌ها درز کند و حتی نیرو‌های امنیتی وابسته به وی از حضور و عکاسی مردم از تأسیسات در حال ساخت وی جلوگیری می‌کنند، اما حالا مشخص شده که وی به دنبال ایجاد یک مرکز داده بسیار بزرگ برای پیشبرد برنامه‌های خود در حوزه هوش مصنوعی است.

ماسک قصد دارد با همکاری نیرو‌های نظامی و قضایی مانع از نزدیک‌شدن خبرنگاران و افراد عادی به محل ایجاد این پایگاه‌داده شود. وی قبلاً نیز از نگهبانان امنیتی شخصی برای مسدودکردن جاده‌های عمومی منتهی به اماکن پرتاب فضاپیما‌های شرکت اسپیس ایکس استفاده کرده بود. 

اولین ابررایانه ایکس‌ای آی در محل یک کارخانه خالی در کنار رودخانه می‌سی‌سی‌پی، در تابستان راه‌اندازی شد. در کنار این ابررایانه که کولوسوس نام‌گرفته، به‌تدریج تجهیزات و ابررایانه‌های دیگری برای ایجاد بزرگ‌ترین مرکز داده دنیا نصب خواهند شد.

با این کار شرکت ایکس‌ای آی به بزرگ‌ترین مصرف‌کننده آب و برق در ممفیس مبدل می‌شود و تامین این میزان انرژی خود به یک چالش جدی برای مسئولان محلی مبدل شده است. در حال حاضر این مرکز داده تکمیل نشده روزانه بیش از ۳ میلیون و ۸۰۰ هزار لیتر آب برای خنک‌کردن سرور‌های خود مصرف می‌کند و برق مصرفی آن نیاز ۱۰۰ هزار خانوار را برطرف می‌کند. کل برق مصرفی این مرکز داده ۱۵۰ مگاوات خواهد بود که تأمین آن به ایجاد یک پست مجهز برق در منطقه نیاز دارد. 

ماسک هفته قبل برای تهیه فضای کافی به‌منظور ایجاد مرکز داده تازه خود ۵۰۰ هکتار زمین تازه را در ممفیس تصاحب کرده که باعث نگرانی ساکنان محلی به علت امکان ایجاد آلودگی‌های زیست‌محیطی و صوتی شده است. ایلان ماسک قصد دارد تا زمان ایجاد پست‌های جدید برق از ژنراتور‌های گازسوز برای تأمین نیاز به انرژی استفاده کند و حداقل ۱۸ ژنراتور با ظرفیت ترکیبی ۱۰۰ مگاوات به کار گرفته می‌شوند که برای تأمین برق ۵۰ هزار خانه کافی است. این ژنراتور‌ها باعث انتشار گسترده گاز‌های گلخانه‌ای و تشدید آلودگی هوا می‌شوند.