Gerdab.IR | گرداب

بازی مال شما نیست! / توضیحات جدید استیم درباره حق مالکیت بر بازی‌ها

بازی مال شما نیست! / توضیحات جدید استیم درباره حق مالکیت بر بازی‌ها
تاریخ انتشار : ۲۲ مهر ۱۴۰۳

این بستر ارائه بازی‌های رایانه‌ای با این کار به پیشواز قانون جدید کالیفرنیا می‌رود.

به گزارش گرداب، به تازگی بستر بازی آنلاین استیم (Steam) توضیحی را به کاربران خود نمایش می‌دهد که طبق آن بازیکن‌ها تنها مالک گواهی استفاده از بازی می‌شوند و نه خود بازی.

پایگاه خبری انگجت (Engadget) گزارش کرد که این سکوی پرطرفدار بازی رایانه‌ای، با نمایش این پیام می‌خواهد به مشتریانش یادآوری کند که نصب بازی از استیم به معنای مالکیت بر محتوای دیجیتال بازی نیست.

بازی مال شما نیست! / توضیحات جدید استیم درباره حق مالکیت بر بازی‌ها

این اقدام در شرایطی صورت می‌گیرد که ایالت کالیفرنیای آمریکا در حال تصویب قانونی است که شرکت‌ها را ملزم به شفاف‌سازی حدود مالکیت بر محتوا به مشتریان خود می‌کند.

مالکیت بر محتوا یا فقط امکان استفاده؟

خرید محتوای دیجیتال، اعم از بازی، فیلم، موسیقی، کتاب و... به دو صورت انجام می‌شود: دریافت کامل فایل محتوا که بدون محدودیت در تمام ابزار‌ها و برنامه‌های مربوطه قابل استفاده است، و دریافت فایل درون برنامه‌های خاصی که امکان استفاده از آنها تن‌ها از طریق فروشگاه‌ها ممکن است.

امروزه اکثر بستر‌های فروش محتوای دیجیتال از الگوی دوم استفاده می‌کنند و به کاربر تنها اجازه استفاده از محتوا در قالب برنامه‌های مخصوص خود را می‌دهند. برای مثال فیلمی را که از یک سکوی فیلم و سریال اینترنتی خرید کرده‌ایم، اغلب تنها درون همان سکو می‌توانیم مشاهده کنیم.

در حقیقت در الگوی اول ما مالک خود محتوا می‌شویم و در الگوی دوم صاحب حق استفاده از آن محتوا درون یک بستر و فروشگاه خاص.

قانون موسوم به AB۲۴۲۶ در کالیفرنیا، سکو‌ها را ملزم می‌کند که با هدف حمایت از حقوق مصرف‌کنندگان دیجیتال، این تفاوت ظریف را به زبان ساده به مشتریان خود توضیح دهند.

این قانون در پی اتفاقاتی مانند حذف بازی The Crew از کتابخانه‌های بازیکنان پس از بسته شدن سرور‌های بازی توسط شرکت سازنده، یوبی‌سافت، تصویب شد.