Gerdab.IR | گرداب

بیانیه فعالان حوزه زنان به مناسبت 8 مارس

تاریخ انتشار : ۱۷ اسفند ۱۳۸۹

جوامع غربی با داشتن تفکرات فمنیستی و قوانین به اصطلاح برابر به جهت بی‌توجهی به ارزش‌های اخلاقی و انسانی در حال حاضر با رشد قابل توجه آمار بالای نرخ طلاق، تضعیف نهاد خانواده، خانواده‌های تک‌والد، سقط جنین در دختران نوجوان، خشونت علیه زنان در خانواده و فقر زنانه روبرو هستند.

به مناسبت 8 مارس روز جهانی زن، جمعی از فعالان حوزه زنان و اعضای سازمان های مردم نهاد با صدور بیانیه‌ای طرح مطالبات انحرافی در مقابل مشکلات واقعی زنان را خیانت به جامعه زنان دانستند.

به گزارش گرداب در این بیانیه آمده است: در آستانه روز 8 مارس قرار داریم. روز جهانی زن اگر چه در اعتراض و مقابله با ستم و ظلم بر زنان در کشورهای غربی آغاز شده اما از آنجا که بر بستر مدرنیته روییده و از سرچشمه سکولاریسم، اومانیسم و فردگرایی سیراب شده و نسبت خود را با دین قطع کرده به جای آنکه زنان و به تبع آن جامعه انسانی را از بند باورها و قوانین غلط برهاند، آنها را گرفتار مصائب تازه‌ای کرده است.

بر همین اساس، ما جمعی از فعالان حوزه زنان و اعضای سازمان‌های مردم نهاد امضاء کننده این بیانیه، اعلام می‌‌کنیم؛

1- جوامع غربی با داشتن تفکرات فمنیستی و قوانین به اصطلاح برابر به جهت بی‌توجهی به ارزش‌های اخلاقی و انسانی در حال حاضر با رشد قابل توجه آمار بالای نرخ طلاق، تضعیف نهاد خانواده، خانواده‌های تک‌والد، سقط جنین در دختران نوجوان، خشونت علیه زنان در خانواده و فقر زنانه روبرو هستند.

2- زنان این سرزمین، دین اسلام و آموزه‌های آن را محترم و برخود واجب دانسته و هرگونه جریان ضددین با هر عنوان و پوششی را طرد می‌ کند.

3- رویکرد سیاسی، حزبی، ضد دینی و بعضا مردستیزانه و افراطی برخی از عناصر فعال در حوزه زنان باعث بدنام شدن کلیه اقدامات و فعالیت‌ها در دفاع از حقوق زنان شده و هر گونه جریان به حقی نیز در این راستا با دیده تردید نگریسته می‌شود. لذا از کلیه فعالان حوزه زنان درخواست می‌شود به مرزبندی‌های سیاسی و مدنی پایبند بوده و از سیاسی نمودن مطالبات به حق زنان جداً پرهیز کنند.

4- طرح مطالبات انحرافی مانند حق مالکیت تن و آزادی پوشش در مقابل مطالبات و مشکلات واقعی زنان از سوی برخی عناصر و گروه‌های به ظاهر مدافع حقوق زنان نوعی خیانت در حق جامعه زنان ایران محسوب می‌شود.

5- حوزه‌های علمیه را می‌توان مهم‌ترین مرجع در موضوع زنان دانست چرا که هر اطلاع یا نوآوری در حوزه مسائل نظری یا عملی و فقهی مباحث زنان تنها درون حوزه‌های علمیه و تحت نظر علمای شیعه است که مشروعیت می‌یابد. لیکن متاسفانه در حوزه‌های علمیه تکاپوی کافی در حوزه مباحث زنان دیده نمی‌شود و رهبری دفاع از حقوق زنان -با رویکرد فمینیستی- به دست جریان روشنفکری قرار گرفته است. در دانشگاه‌های کشور نیز به جز تکرار اندیشه‌های آکادمیک فمینیستی یا حداکثر نقدی بر آنها حرفی تازه برای گفتن وجود ندارد.

6- متاسفانه سال‌هاست ترویج آموزه‌های فمنیستی در لایه‌های آشکار و پنهان برنامه‌ها، مباحث کارشناسی، فیلم‌ها و سریال‌ها از طریق رسانه‌های جمعی عرضه می‌شود. زنانی که موفق‌اند چون در نقش‌های مردانه موفق ظاهر شده‌اند، خانواده‌های ایده‌آلی که مردان غیرمقتدر و زنان مدیر دارند و زنان تیره بختی که زندگی‌شان را به مادری و شوهرداری گذرانده‌اند، نمونه‌هایی از این ارزش‌گذاری‌های رسانه‌ای هستند.

در خاتمه لازم به ذکر است اگر چه انتقادات و اعتراضات جدی به جریانات فمنیستی در کشور وجود دارد اما این امر به معنای انکار مطالبات و مشکلات زنان در کشور نیست. مشکلاتی که ما نیز به عنوان جمعی از فعالان حوزه زنان و نمایندگان سازمان های مردم نهاد، مسئولیت تلاش برای رفع آن را بر عهده داریم عبارتند از: کاهش زمینه‌های خشونت علیه زنان در خانواده و جامعه؛ اصلاح نگرش‌ها نسبت به جایگاه خانوادگی و اجتماعی زن و اصلاح باورهای عامیانه و تحقیر آمیز؛ تبیین الگوی مطلوب زن مسلمان در عرصه‌های فردی و اجتماعی؛ افزایش امنیت زنان در محیط کار و محیط اجتماعی به منظور کاهش آسیب‌پذیری و افزایش کارآمدی اجتماعی زنان.

آشنا کردن مردان با جایگاه و مسئولیت‌های پدری و همسری؛ افزایش توانمندی زنان برای مسئولیت‌های اجتماعی و خانوادگی، حل معضلات قضائی و مشکلات مربوط به آیین دادرسی مرتبط با زنان؛ ارتقاء وضعیت بهداشتی زنان به ویژه در موقعیت‌های خاص از جمله بارداری و زایمان، حمایت‌های مالی از زنان بدسرپرست و فاقد سرپرست؛ حمایت از زنان سالمند؛ تسهیل شرایط ازدواج با توجه به بالا رفتن سن ازدواج دختران و افزایش میزان تجرد قطعی؛ اصلاح نظام آموزش و پرورش در جهت آموزش نقش‌های جنسیتی برای تحکیم خانواده؛ اصلاح ساختارهای اقتصادی و اجتماعی در جهت تحکیم خانواده.


امضا کنندگان:

موسسه عروه الوثقی
کانون مشکاه اندیشه
کانون محاق انتظار
کانون فرهنگی- اجتماعی بارقه مهر
وفاگستران مسلمان
نسیم فاطمی
انجمن ترنم اندیشه
هزاره آفتاب
موسسه فرهنگی آرماگدون
موسسه فرهنگی رایحه کوثر خراسان
موسسه بنت الهدی
موسسه تکامل
موسسه یاران مهدی
موسسه شمیم تسنیم
موسسه حسن ضیاء
انجمن بیان
انجمن اهل قلم پروین
کانون اندیشه جوان بصیر
موسسه قرآن یاوران
موسسه علمی –  فرهنگی کوثر