Gerdab.IR | گرداب

استراتژی بين‌المللی آمريكا در فضای سايبر

تاریخ انتشار : ۳۱ ارديبهشت ۱۳۹۰

بر پایه "استراتژی فضای سایبری" اخیر کاخ سفید، آمریکا موظف است، در صورت بروز هر گونه تهدید سایبری، از تمام توان نظامی خود علیه کشور تهدید کننده استفاده کند.

به گزارش گرداب، کاخ سفید در وب سایت رسمی خود، "استراتژی بین‌المللی آمریکا برای فضای سایبری و مجازی" را منتشر کرد. این استراتژی، آمریکا را ملزم می کند در صورت بروز هر گونه تهدید سایبری از جانب هر کشوری، پس از برآورد سایر گزینه ها از تمام ظرفیت قدرت نظامی خود علیه کشور تهدید کننده استفاده کند.
این استراتژی، زیرساخت‌های دیجیتالی را ستون فقرات نظام‌های اقتصادی موفق، جوامع قوی تحقیقاتی و ارتش‌های محکم می داند.

نکات مهم گنجانده شده در این استراتژی به شرح زیر است:

رویکرد استراتژیک
راهبرد آمریکا در حوزه فضای مجازی بین‌المللی بر این باور پایه‌گذاری شده است که فناوری‌های شبکه‌ای، پتانسیلی قوی‌ برای آینده کشور ما و جهان دارند.

رویکرد نظامی؛ انصراف و ممانعت

آمریکا در حالی‌که حق دفاع از دارایی‌های حیاتی ملی را به عنوان سرمایه‌های ضروری خود محفوظ می‌داند، عوامل مخرب را منصرف و یا مانع از عملکرد آنها می‌شود. آمریکا به تقویت دفاع‌‌های شبکه‌ای و توانایی ما برای مقاومت و جبران اختلالات و سایر حملات، ادامه خواهد داد.

در برابر آن دسته از حملات پیچیده‌ای که خسارت‌بار هستند، ما برنامه‌های واکنشی مفید و توسعه یافته‌‌ای را طراحی خواهیم کرد که به تفکیک و کاهش اختلال در دستگاه‌ها و محدود کردن تاثیرات در شبکه‌هایمان و تاثیرات متعاقب فراتر از اینها بپردازد.

زمانی‌که مجوز صادر شود، آمریکا به اقدامات خصمانه‌ در فضای مجازی پاسخ می‌دهد؛ درست همانطوری که در قبال هر گونه تهدید کشورمان واکنش نشان می‌دهیم.

ما به منظور دفاع از کشور و هم‌پیمانان و شرکا و منافعمان، حق استفاده از تمام ابزار -دیپلماتیک، اطلاعاتی، نظامی و اقتصادی- را که مناسب و سازگار با قانون کاربردی بین‌المللی است، برای خود محفوظ می دانیم.

در چنین اقدامی، هر زمانی‌که بتوانیم تمام گزینه‌ها را پیش از کاربرد فشار نظامی بررسی خواهیم کرد و با دقت هزینه‌ها و خطرات واکنش در مقابل هزینه‌های عدم واکنش را می سنجیم.

ارتش: آمادگی برای چالش‌های امنیتی قرن بیست‌ و یکم
از آنجایی‌که تعهد ما مبنی بر دفاع از شهروندان، هم‌پیمانان،‌ در هر جایی که مورد تهدید قرار می گیرند را شامل می‌شود، ما‌:

- نیاز فزاینده ارتش به شبکه‌های معتبر و ایمن را شناسایی و تعدیل خواهیم کرد.
- اتحاد نظامی فعلی را برای مقابله با تهدیدات بالقوه در فضای سایبری ایجاد و افزایش خواهیم داد.
- همکاری فضای مجازی با هم‌پیمانان و شرکا را به منظور افزایش امنیت جمعی گسترش خواهیم داد.

اجرای قانون: توسعه همکاری ها و حاکمیت قانون
به منظور افزایش اطمینان در فضای مجازی و تعقیب کسانی که سیستم‌های آنلاین را استثمار می‌کنند، ما:

- در توسعه راهبرد بین‌المللی جرائم سایبری مشارکت کامل خواهیم داشت.
- با توسعه توافق کنوانسیون بوداپست، قوانین جرائم سایبری را به صورت بین‌المللی هماهنگ می‌کنیم.
- قوانین مربوط به جرائم سایبری را بر مبارزه با فعالیت‌های غیرقانونی و نه محدود کردن دسترسی به اینترنت، متمرکز خواهیم کرد.
- تروریست‌ها و سایر مجرمان را از داشتن توانایی بهره‌برداری از اینترنت در جهت برنامه‌ریزی‌های عملیاتی، مالی و یا تهاجمی محروم خواهیم کرد.

توسعه: ایجاد رفاه و امنیت
ما بر این باوریم که منافع جهان مرتبط با هم، منافعی جهانی هستند. مزیت‌های یک فضای مجازی آزاد، سازگار، امن و معتبر باید در مقایسه با وضعیت فعلی آن، مفیدتر و در دسترس‌تر باشند.

 کشور ما در آینده نیز نقش فعالی در تامین دانش و قابلیت ساخت و تضمین سامانه‌‌های دیجیتالی فعلی و جدید خواهد داشت.

 کمک به ظرفیت‌سازی آمریکا به عنوان یک فرصت سرمایه‌گذاری و تعهد و فرصتی مهم برای گفت‌وگو و شراکت پیش‌بینی شده است.

اولویت‌های استراتژیک
- این استراتژی دعوتی است از سایر کشورها و مردم برای اینکه برای درک این دیدگاه از رفاه، امنیت و آزادی در جهان شبکه‌ای ما، به ما بپیوندند.

- این در خواستی است از بخش خصوصی، جامعه مدنی و مصرف کنندگان تا این تاثیرات را از طریق مشارکت، آگاهی و عملکردشان تقویت کنند.

- این همچنین نقشه راهی است که به وزارات و دفاتر نمایندگی دولت آمریکا اجازه می‌دهد که نقش خود را در راهبرد بین‌المللی فضای سایبری ما بهتر تعریف و هماهنگ کنند و روش خاصی را در پیش بگیرند و اقدامات آتی خود را برنامه‌ریزی کنند.

- دولت آمریکا فعالیت‌های خود را در سراسر هفت منطقه وابسته عملکردی سازمان‌دهی می‌کند، هر کدام از این مناطق نیازمند همکاری در داخل دولت، همکاری با شرکای بین‌المللی و همکاری با بخش خصوصی است. روی هم رفته، آنها خطوط عملکردی چارچوب استراتژیک ما را تشکیل می‌دهند.

محافظت از شبکه‌هایمان:‌ افزایش امنیت و اعتبار و انعطاف‌پذیری
از آنجایی که داشتن یک فضای سایبری قوی برای امنیت ملی و اقتصادی در وسیع‌ترین مفهوم لازم است، ما‌:

- همکاری فضای سایبری، به خصوص در زمینه هنجارهای رفتاری کشورها و امنیت سایبری را به صورت دوجانبه و در سطح سازمان‌های چندجانبه و شرکای چندملیتی ارتقا می‌بخشیم.

- میزان نفوذ و اختلال در شبکه‌های آمریکایی را کاهش خواهیم داد.
- مدیریت قاطعانه و قوی حادثه، انعطاف پذیری و قابلیت‌های بازیابی زیرساخت اطلاعاتی را تضمین خواهیم کرد.

فرمانروایی اینترنت: ارتقاء ساختارهای فراگیر و موثر

به منظور ارتقاء حاکمیت ساختارهای اینترنتی به نحوی که به طور مؤثر نیازهای تمام کاربران اینترنتی را تامین کند، ما:

- آزادی و ابداع اینترنتی را در اولویت قرار خواهیم داد.
- ثبات و امنیت شبکه‌ای از جمله سیستم نام دامنه را حفظ خواهیم کرد.

توسعه بین‌المللی: ایجاد قابلیت، امنیت و رفاه
به منظور ارتقاء سود جهانی فناوری شبکه‌ای، افزایش اعتبار شبکه‌های مشترک ما و ایجاد جامعه سهام‌داران مسئول در فضای سایبری، ما:

- دانش و آموزش و سایر منابع لازم برای کشورهایی را که به‌دنبال ایجاد قابلیت فنی و فضای مجازی هستند را تامین و ارائه خواهیم کرد.
- توانایی کشور را برای مقابله با جرائم سایبری از طریق آموزش اجرای قانون، متخصص پزشکی قانونی، حقوق‌دانان و قانون‌گذاران، افزایش خواهیم داد.

آزادی اینترنتی: حمایت از حریم خصوصی و آزادی‌های اساسی
به منظور کمک به تضمین آزادی‌های اساسی و همچنین حریم خصوصی در فضای سایبری، ما:
- از فعالان جامعه مدنی برای دستیابی به تریبون‌های معتبر، ایمن و سالم آزادی‌های بیان و اجتماع حمایت خواهیم کرد.
- با جامعه مدنی و سازمان‌‌های غیردولتی، به منظور ایجاد پادمان‌هایی برای محافظت از فعالیت اینترنتی آنها در برابر نفوذهای غیرقانونی دیجیتالی، همکاری خواهیم کرد.

منبع: مشرق