مسئله این است:

"شرکت‌هاي بازاريابي شبکه‌اي" یا "شرکت‌هاي هرمي"

تاریخ انتشار : ۰۶ بهمن ۱۳۸۸

"شرکت‌هاي هرمي" و "شرکت‌هاي بازاريابي شبکه‌اي" دو واژه‌اي هستند كه به دليل مشخص نبودن تعريف‌‌شان، برخي‌ بين آن‌ها فرقي قائل نمي‌شوند.

 گرداب- اواسط آذرماه امسال بود كه بحث‌هايي مبني بر اين كه شركت‌هاي بازاريابي ساماندهي مي‌شوند، مطرح و به اين شبهه منجر شد كه شايد وزارت بازرگاني قصد دارد با اين اقدام، فعاليت‌هاي شركت‌هاي هرمي را قانوني كند.

 

از واكنش‌هاي مسئولان مختلف و حتي برخي مراجع به اين موضوع كه بگذريم، وزارت بازرگاني نيز هرچند در اين مورد توضيحاتي داد اما باز هم نمي‌توان مدعي شد كه تمام شائبه‌ها در اين مورد به پايان رسيد. اين بحث‌ها ادامه داشت تا اينكه اوايل دي‌ماه امسال از سوی وزارت بازرگاني اعلام شد که طرح "ساماندهي شركت‌هاي بازاريابي شبكه‌اي" با هدف جلوگيري از گسترش فعاليت‌هاي‌ هرمي اجرا مي‌شود.

 

نياز به توضيحات شفاف در اين مورد، بهانه‌اي است تا رئيس مركز امور اصناف و بازرگانان وزارت بازرگاني در اين مورد توضيحاتی بدهد و به صورت مشخص تفاوت "شرکت‌هاي بازاريابي شبکه‌اي" را با "شرکت‌هاي هرمي" بيان كند.
 
تفاوت‌های عمده بازاریابی شبکه‌ای و شرکت‌های هرمی
 ممنوع بودن دريافت هرگونه وجهي يا معادل آن تحت عنوان حق عضويت، سپرده‌گذاري و يا قبول نمايندگي جهت هرگونه فعاليت اقتصادي سودآور ديگر از طرف شرکت‌هاي بازاريابي شبکه‌اي و ممنوع بودن صرف گسترش شبکه انساني و جذب توزيع‌کنندگان کالا و پول‌گرداني و ارائه محصولات موهومي، خريد و فروش جايگاه در نمودار درختي و يا محصولاتي که توليد آن‌ها در آينده محتمل باشد، تفاوت‌های عمده‌ شرکت‌هاي بازاريابي شبکه‌اي با شرکت‌هاي هرمي است كه "حسن راد‌مرد" به آن‌ها اشاره مي‌كند.

 

رئیس مركز امور اصناف و بازرگانان وزارت بازرگاني در اين مورد با اشاره به ساماندهي فعاليت شرکت‌هايي که کالاهاي خود را در قالب بازاريابي شبکه‌اي به دست مشتري مي‌رسانند‌ به عنوان يکي از فعاليت‌هاي وزارت بازرگاني در سال جاري، می‌گوید: «دستورالعمل نحوه صدور مجوز و نظارت بر فعاليت بازاريابي شبکه‌اي در 18 آذر ماه امسال از سوی معاونت توسعه بازرگاني داخلي تصويب و براي اجرا به مرکز امور اصناف و بازرگانان ابلاغ شده است.

 

اين دستورالعمل منع قانوني براي اجرايي شدن ندارد و در راستاي نظارت بر چگونگي بازاريابي فروش، خريد و شفاف شدن فعاليت شرکت‌هايي که با اين روش به جذب مشتري اقدام مي‌کنند تصويب شده است اما در روزهاي اخير عنوان "بازاريابي شبکه‌اي" ا‌ين سوء‌تعبير را براي برخي از رسانه‌ها به همراه داشته که وزارت بازرگاني با اين اقدام قصد دارد مهر تاييدي بر فعاليت شرکت‌هاي هرمي بزند.»

 

دبير هيئت عالي نظارت بر سازمان‌هاي صنفي کشور در ادامه با تاكيد بر غير‌قانوني بودن فعاليت شرکت‌هاي هرمي و گلدکوئستي، تصريح مي‌كند: «هيچ ارتباطي ميان بازاريابي شبکه‌اي و شرکت‌هاي هرمي که به صورت غيرقانوني فعاليت مي‌کنند، وجود ‌ندارد و نبايد يک شبکه قانوني را به مجموعه‌اي غيرقانوني مرتبط کرد.»

 

وي دلايل وزارت بازرگاني از ارائه چنين دستورالعملي را اين‌گونه بيان مي‌کند: «برخي از شرکت‌ها در قالب بازاريابي شبکه‌اي اقدام به فروش کالاهاي توليدي يا وارداتي خود و يا بازاريابي براي ديگران مي‌کنند و مرکز امور اصناف و بازرگانان براي ساماندهي اين شرکت‌ها و نظارت بر فعاليت‌هاي آن‌ها‌، اقدام به تصويب اين دستورالعمل کرده است.»

 

درخواست اخذ مجوز 12 شركت بازاريابي شبكه‌اي

 رادمرد با بيان اينکه همه شرکت‌هاي بازاريابي که تاکنون فعاليت مي‌کردند، بايد براي دريافت مجوز براساس دستورالعمل مصوب اقدام کنند، متذكر مي‌شود: «براي تاسيس شرکت‌هاي جديد نيز بايد مجوز صادر شود که تاکنون 12 شرکت در راستاي اخذ مجوز اقدام کرده‌اند. اين درخواست‌هاي صدور مجوز در "کميته نظارت" با حضور نمايندگان "وزارت بازرگاني"، "وزارت اطلاعات"، "دادستاني کل کشور" و "نيروي انتظامي" مورد بررسي قرار خواهد گرفت.»

 

وي در ادامه اظهار مي‌كند: «کالاهاي قابل عرضه از سوی بازاريابان شبکه‌اي با اخذ تاييديه کميته نظارت مي‌تواند از تنوع و تعدد برخوردار باشد. همچنين اين شرکت‌ها بايد داراي دفاتر قانوني و صورت‌هاي مالي شفاف باشند و همه عمليات مالي خود را شامل درآمدها، پرداخت پورسانت، خريد و فروش محصولات و غيره را ا‌ز طريق حساب‌هاي مشخص و قابل نظارت انجام دهند.»

 

اين مقام مسئول با بيان اينکه شرکت‌هاي بازاريابي شبکه‌اي به صورت مجازي نيز مي‌توانند فعاليت داشته باشند، خاطرنشان مي‌كند: «در صورت فعاليت مجازي، متن نرم‌افزار اطلاع‌رساني درخت‌واره‌هاي مشتريان و وجوه واريزي به حساب آن‌ها، بايد قبلاً به تصويب کميته نظارت رسيده باشد. همچنين سامانه اينترنتي بايد در شرکت‌هاي ميزبان داخلي با دامنه ( (irراه‌اندازي شود و به‌روز‌رساني آن بدون مجوز کميته ممنوع است.»

 

شرکت‌هاي بازاريابي حق جذب مشتري از خارج کشور را دارند

 رادمرد در ادامه اشاره مي‌كند كه شرکت‌هاي بازاريابي حق جذب مشتري از خارج کشور را خواهند داشت اما حساب‌هاي مربوط به مشتريان مذکور بايد به صورت جداگانه در دفاتر حسابداري نگهداري شود.

 

وي در اين مورد هم اين گونه توضيح ‌مي‌دهد که براساس اين دستورالعمل، شرکت حق پرداخت وجه به مشتريان خارجي را از محل وجوه مشتريان ايراني ندارد و در صورت نياز به خروج ارز به خارج از کشور که قبلاً از مشتريان خارجي دريافت شده، موضوع قبلاً بايد به تاييد حسابرس رسيده و گزارش آن به کميته نظارت نيز ارائه شود.

 

همچنين فعاليت شرکت‌هاي بازاريابي شبکه‌اي که محل تاسيس آن‌ها در خارج از کشور يا مناطق آزاد تجاري صنعتي و اقتصادي باشد مشروط به تاسيس و ثبت نمايندگي و يا شعبه در داخل کشور با رعايت همه مقررات اين دستورالعمل و ساير قوانين و مقررات مربوط به ثبت نمايندگي‌هاي خارجي و ارائه تضمين‌هاي مالي معتبر، بلامانع است.

 

طبق سخنان اين مسئول وزارت بازرگاني در اين دستورالعمل تصريح شده، ارائه خدمات واسطه‌گري به صورت شبکه‌اي به گونه‌اي است که خريداران کالا از شرکت‌هاي بازاريابي مي‌توانند نسبت به بازاريابي و جذب خريداران جديد اقدام کرده و درصدي از قيمت فروش کالا به وسيله بازاريابان زير‌مجموعه شبکه متصل به خود را از صاحب کالا به عنوان پاداش يا پورسانت خدمات بازاريابي دريافت کنند.
 
منبع: ایسنا