Gerdab.IR | گرداب

آمريكا، عراق را به سيستم شنود تلفنی مجهز می‌كند

تاریخ انتشار : ۱۰ مرداد ۱۳۹۰

سخنگوي نيروهاي آمريكايي در عراق گفت: سيستم شنود تلفني به دولت عراق اجازه مي‌دهد تا تلفن‌هاي همراه و پيام‌هاي اعضاي سازمان‌هاي جنايتكار و شبه نظاميان را كنترل كند.

به گزارش گرداب به نقل از روزنامه واشنگتن پست، "ژنرال جفري بوچانن"، سخنگوي نيروهاي آمريكايي در عراق اظهار كرد: اين سيستم به دولت عراق اجازه مي‌دهد تا تلفن‌هاي همراه و پيام‌هاي اعضاي سازمان‌هاي جنايتكار و شبه نظاميان را كنترل كند. اين سيستم مي‌تواند دست‌كم 5000 تلفن همراه را همزمان شنود كرده و اطلاعات آن را ضبط و بايگاني كند.

اين سخنگو در ادامه گفت: اين سيستم در آمريكا از سوی آژانس‌هاي اعمال قانون استفاده مي‌شود. قرار است اين سيستم‌ها از سوی يك پيمانكار آمريكايي خريداري و در عراق نصب و راه‌اندازي شود و پس از آموزش مسئوليت آن به عراقي‌ها واگذار شود.

يك كارشناس عراقي در مركز مطالعات استراتژيك و بين‌المللي گفت: عراق كشوري است كه هنوز فعاليت عوامل فرقه‌اي در آن تهديد به شمار مي‌رود و پس از خروج نيروهاي آمريكا، اين عامل بيشتر مشخص خواهد شد.

اين كارشناس با تاكيد بر اينكه شنود تلفن تنها راه موثر است، گفت: اگر آمريكا اين تجهيزات را در اختيار عراق قرار ندهد، آنها از روش‌هاي ديگری اين سيستم را تهيه مي‌كنند. آمريكا سيستم مشابهي را سه سال پيش در افغانستان راه‌اندازي و از آن براي رهگيري فعاليت شبه‌نظاميان و قاچاقچيان مواد مخدر استفاده كرد.

منبع: ايسنا