گرداب- سبک زندگی یا "Life Style" مقولهای است که امروز تنها با تعاریف سیاسی قابلتعریف و توجیه است.
اگر به دقت به زندگی اجتماعی ایرانیان مسلمان نگاه کنیم، تأثیر تبلیغات قطره چکانی دشمنان را که در پسواژههایی زیبا اما فریبنده مانند "زندگی متمدن بشری" و "حقوق بشر" پنهان شده است بهخوبی مشاهده میکنیم.
وقتی میتوانیم این امر را به روشنی تعریف کنیم که با مباحثی چون "جنگ نرم" و "جنگ فرانرم" در قرن حاضر بهخوبی آشنا باشیم.
باید توجه کنیم سهم رسانههای دیجیتال در عصر حاضر، بیشترین سهم، برای ترویج سبک زندگی غربی است و فضای سایبر مقام نخست این تزریق قطره چکانی را برای تسخیر قلبها و ذهنهای افراد در جوامع داراست و ماهوارهها و رسانههای همراه و دیجیتال دیگر نیز، ادامه این روند را بهصورت چند رسانهای بر عهده دارند.
در این مقاله ابتدا به چیستی اجتماعی مقوله سبک زندگی میپردازیم و سپس به چگونگی نفوذ شبکههای اجتماعی غربی مانند "فیسبوک" در جوامع و تغییر نرم سبک زندگی مردم آن اجتماع خواهیم پرداخت.
در قدم نخست باید ببینیم جامعه شناسان چه مسائلی را در مبحث ساخت اجتماعی که از پایههای اصلی سبک زندگی مردم در جوامع است، تعریف میکنند.
جامعهشناسان ساخت اجتماعی را به چهار دسته اصلی تقسیم میکنند:
این چهار اصل به روشنی به ما میگوید که هویت، از مقولات ساخت اجتماعی، طبقه اجتماعی، جنسیت، سن، قومیت و مذهب است.سبک زندگی نیز مانند هویت است. یعنی اینکه سبک زندگیای که مردم دارند بخشی از هویتشان است. برخی مانند چنی (chaney) میگویند: «سبک زندگی مهمترین منبع هویت محسوب میشود. یعنی مهم است که شما چه میپوشید چه فرشی دارید و چه ذائقهای نسبت به موسیقی دارید. این اهمیتش مانند تعلق شما به طبقه اجتماعی در روزگاران گذشته است.»
در مجموع میتوان سبک زندگی را مجموعهای از
طرز تلقیها، ارزشها، شیوههای رفتار، حالتها و سلیقهها در هر چیزی از موسیقی گرفته تا هنر و تلویزیون و سبکدادن به باغچه (گلکاری) و دکوراسیون و فرش کردن خانه و… دانست.
۱در این مبحث درمییابیم سبک زندگی اجزای رفتارهای شخصی نیست؛ لذا، غیرمعمول نیست. اما بیشتر مردم معتقدند که آزادانه باید سبک زندگیشان را انتخاب کنند.
در بیشتر مواقع عناصر یک سبک زندگی، به شکلی جمع میشوند و شماری از افراد در یک نوع سبک زندگی، مشترکاتی پیدا میکنند. بهعبارت دیگر گروههای اجتماعی، اغلب مالک یک نوع سبک زندگی میشوند و یک سبک را تشکیل میدهند.
مفهوم سبک زندگی؛ یعنی انطباق دادن یک رهیافت سبک داده شده در زندگی.مثلا برای فردی مهم است که مانند فلان خواننده معروف باشد حتی اگر آن خواننده غذای هندی بخورد، دیوار خانهاش را فلان رنگ کند، یا در خانه تفریح کند نه بیرون و غیره.
آگهی، تلویزیون، روزنامهها، اینترنت و… تصویرهای جدید سبک زندگی را دائما منتشر میکنند. بنابر این، در دنیای ما ارتباطات از این جهت مهم هستند.
سبک زندگی غربی، تبلیغات برای "مصرفگرایی" در جهان شرق است.بخشی از سبک زندگی، با مصرف کالاها و خدمات از انواع مختلف به دست میآید. شیوه انتخاب کالاها از سوی مردم نیز با شیوههای تبلیغی – رسانهای صورت میگیرد و در واقع رسانهها، نقش فریب آشکار افکار عمومی را برای متوجه شدن به یک سوی خاص بر عهده دارند.
افراد در اجتماع، کالاهایی را خریداری میکنند تا سبک زندگیشان را نشان دهند. در حالیکه ساختن یک سبک زندگی بهوسیله کالاهای مصرفی، یک نوع نشان دادن یا تظاهر انتخاب فرد است، در عینحال، یک الگو اجتماعی نیز هست. به همین خاطر نیز صنعتی ایجاد شده تا به این نیازها پاسخ دهد: یعنی مصرف اوقات فراغت، دخانیات و الکل و… .
باید دقت داشت که برخی، عبارت "جامعه مصرفی" را برای نشان دادن شیوه و سبک زندگی و شکلگیری آن استفاده میکنند؛ پس اندیشه جامعه مصرفی، هم کالاهای اوقات فراغتی را نشان میدهد، هم تعلق خاطر اصلی در زندگی و هم اشتغالات اصلی مردم به سبکهای زندگی.
برای ورود به شکل جدید جامعه اجتماعی، باید چند عامل مهم را بررسی کرد که بهصورت خلاصه به بیان آنها میپردازیم:
۲1- توسعه سبک زندگی در پهنه جامعه مدرن. رابطه مصرفگرایی و سبک زندگی؛ یعنی اینکه چطور سبک زندگی و مصرفگرایی تحقیقات زیادی را بر آن داشته تا نشان دهند، استفاده از کالاهای مصرفی برای تمایز هویتها بهکار میرود.
2- مرور کار نظریهپردازان اجتماعی که کوشش میکنند معنای سبک قابلمد در فرهنگ مدرن را توضیح بدهند.
3- توضیح موضوعات مشخص سبک زندگی مانند احساسات و فردها و خودها
4- زیباشناختی شدن زندگی روزمره
در اینجا برای شکلگیری شکل جدید اجتماع، باید با انواع رسانههایی که وظیفه تبلیغ این سبک از زندگی را دارند آشنا شویم:
تعریف رسانه: رسانه وسیلهای است که انتقالدهنده فرهنگ و افکار باشد.
انواع رسانهها:الف- رسانههای چاپی (printed media): مانند روزنامه و مجله؛
ب- رسانههای الکترونیک (electronic media): مانند رادیو، تلویزیون و ماهواره؛
ج- رسانههای دیجیتال (digital media): مانند سیدی، دیویدی، هارد دیسک، فلاپی دیسک و فلش دیسک؛
د- رسانههای فضای سایبری cyber media)): خبرگزاریها، سایتهای خبری، شبکههای اجتماعی، وبلاگها، میکرو بلاگها، انجمنهای گفتوگو؛
ه- رسانههای همراه: تبلتها، نوت بوکها، موبایلهای هوشمند نسل سوم و چهارم، تجهیزات کنترلی.
رسانههایی که در این دستهها معرفی شدهاند، هر کدام یک مأموریت خاص را در ترویج سبک زندگی غربی بر عهده دارند، بهعنوان مثال موبایلهای هوشمند نسل ۳ و ۴ علاوهبر اینکه به گمان غلط برخی از افراد در سطح کشور از وسایل ضروری در مد و به روز بهحساب میآیند؛ اما وظیفه اصلی آنها، ترویج مصرفگرایی و انتقال دادههایی است که مدتها از سوی برخی از دشمنان داخلی و خارجی تهیه شده و راه آسان برای انتقال این دادهها همین موبایلها با صفحات شفاف و ارتباطهای بیسیم بسیار قوی و سریع هستند.
رسانهها از طریق تکنیکهای عملیات روانی به صورت نرم در زندگی افراد وارد شده و آنها را تسخیر میکنند.
همچنین اگر در رسانههای فضای سایبر، به شبکههای خبری و شبکههای اجتماعی به دقت نگاه کنیم، نقش گسترده آنان را در ترویج سبک زندگی غربی و در برخی مواقع برنامهریزی از طریق این شبکهها برای براندازی حکومتهایی که در برابر سبک زندگی غربی مقاومت میکنند را شاهد هستیم.در این راستا بررسی چگونگی حضور شبکههای اجتماعی سایبری و ترویج خزنده و نرم سبک زندگی غربی از سوی آنان از درجه اهمیت بالایی برخوردار است.
منابع:
1. کتاب مصرف و سبک زندگی
2. مقاله سبک زندگی از محمد قاضلی
منبع:
جنگ نرم و عملیات روانی