گرداب- شاید ترجیح دهیم وانمود کنیم که چنین چیزی وجود ندارد، ولی این واقعیتی است که یهودیان سکولار نقش بیش از حدی در سراسر صنعت فیلمهای هرزه در آمریکا ایفا کردهاند و هنوز هم ایفا میکنند.
دخالت یهودیان در "پورنوگرافی" در ایالات متحده، دارای تاریخ و پیشینه طولانی است. همانگونه که در تبدیل یک خرده فرهنگ حاشیهای به یک عنصر سازنده اساسی مربوط به آمریکا دخیل بودهاند.
فعالیت یهودیان در صنعت هرزه نگاری (پورنوگرافی) در قالب 2 گروه تولیدکنندگان و فروشندگان محصولات پورنوگرافی و بازیگران فیلمهای سکسی صورت میگیرد. هر چند یهودیان تنها 2 درصد از جمعیت آمریکا را تشکیل میدهند، ولی در پورنوگرافی برجسته و سرشناس بودهاند.
بسیاری از دلالان و معاملهگران هنر و ادبیان شهوانی در تجارت کتاب بین سالهای 1890-1940 یهودیان مهاجری بودند که دارای ریشه و اصل و نسب آلمانی بودند.
"جیایگرتزمن"، نویسنده کتابی درباره این موضوع میگوید: «یهودیان در پخش و انتشار کالانتیانا (ادبیات داستانی و ترانهها و لطیفههایی با درون مایههای مستهجن)، رمانهای جنسی، مجلهها و نوشتههای بازاری سکسی و ... برجسته و مشهور بودهاند.»
معروف ترین و بدنام ترین تولیدکننده و فروشنده محصولات هرزه نگاری در دوران پس از جنگ، "روبی استورمن" (والت دیسنیِ صنعت پورنوگرافی) بود. بر اساس گزارش وزارت دادگستری آمریکا، استورمن که فردی یهودی بود در سراسر دهه 1970، کنترل بیشتر محصولات هرزه نگاری رایج در آمریکا را در دست داشته است. استورمن در سال 1924 متولد و در "کلولند" در شرق نیویورک بزرگ شد.
وی در آغاز، مجلات و داستانهای فکاهی مصور میفروخت اما وقتی متوجه شد که تولید و فروش مجلات سکسی بیست برابر کتاب های فکاهی درآمد دارد، منحصراً به هرزه نگاری پرداخت و با عناوین خاص، فروشگاههای خردهفروشی خود را راه اندازی کرد. در پایان دهه 1960، استورمن به عنوان بزرگترین پخشکننده مجلات مستهجن مطرح بود و در اواسط دهه 1970 دارنده بیش از 200 فروشگاه کتاب مستهجن بود.
استورمن همچنین شکل نوینی از اتاقکهای سنتی شهرفرنگ (نوعاً یک اتاق تاریک با تلویزیون رنگی کوچک که در آن تماشاگر میتواند فیلمهای ویدئویی مستهجن را تماشا کند) را عرضه کرد. گفته شده است که استورمن تنها کنترل صنعت سرگرمی هرزهنگاری را در دست نداشت، بلکه وی به معنای کل این صنعت بود.
سرانجام وی به علت فرار از پرداخت مالیات و جرائم دیگر محکوم و مجرم شناخته شد و در سال 1997 در زندان با بدنامی و بیآبرویی درگذشت. پسرش دیوید، به کسب و کار خانوادگی ادامه داد. نمونه مجسم و امروزی استورمن، یک یهودی 43 ساله اهل کلولند است که نام وی "استیون هیرچ" است و "دونالد ترومپ صنعت پورنوگرافی" توصیف شده است.
برقرار کننده پیوند و ارتباط میان این دو نفر، فِرِد، پدر استیون بود که کارگزار بورس و جانشین استورمن به شمار میآمد. امروزه هیرچ، گروه "وی وید اینترتیمنت" را که مایکروسافت جهان پورنوگرافی
نامیده شده و تولیدکننده بیشترین فیلمهای سکسی در آمریکاست، اداره میکند.
تخصص وی، وارد کردن فنون بازاریابی مربوط به جریان غالب و اصلی حرفه پورنوگرافی بود. در حقیقت، وی وید، شبیه به سامانه استودیوی هالیوود در دهه های 1930 و 1940 است؛ به ویژه در مورد قراردادهای انحصاری با ستارگان سکس پیشهای که از سوی هیرچ به مزدوری گرفت شده و سازماندهی میشوند. وی وید موضوع یک شوی تلویزیونی در مورد پشت صحنه فیلمی بود که از شبکه چهار پخش شد: "دختران و پسران زیباروی یهودی"
بیشتر بازیگران پیشتاز مرد و نیز شمار قابل ملاحظهای از ستارگان زن در فیلمهای مستهجن دهههای 70 و 80 را یهودیان به خود اختصاص داده اند.
یهودیان در صنعت پرنوگرافی به همان دلایلی وارد شدند که همکیشان آنان در هالیوود وارد شده بودند. آنان بیشتر به این دلیل جذب این صنعت شدند که این صنعت آنان را به این دلیل پذیرفت که هنوز موانع محدود کننده، آن چنان که آنان با این موانع در بسیاری از حوزههای دیگر زندگی آمریکایی مواجه بودند، ایجاد نشده بود.
در صنعت هرزه نگاری علیه یهودیان هیچ گونه تبعیضی وجود نداشت. در اوایل سده بیستم، یک سرمایه گذار برای شروع کسب و کار فیلم، نیازمند مبلغ زیادی پول نبود؛ سینما یک هوس و مد روز گذرا و ناپایدار در نظر گرفته می شد. در کسب و کار پورنوگرافی نیز شروع به کار آسان بود.
برای نشان دادن فیلمهای ویژه مردان یا "لوپس"، همه چیزهایی که یک نفر لازم داشت یک پروژکتور، سالن سینما و چند صندلی بود. یهودیان که وابستگی به وضع موجود نداشتند و در اثر نوآوری خود چیزی برای از دست دادن نداشتند، آماده تجربه روش های نوین انجام کسب و کار بودند.
"کرترمن" در اینباره میگوید: «یهودیان هنگامی که خود را محروم از یک عرصه و حوزه کار و تلاش یافتند، به حرفه ای روی آوردند که احساس کردند، سرانجام میتوانند با همکاری همقطاران خود و با کوشش جمعی، رشد و ترقی کنند... یهودیان مدتهای مدیدی سرشت، خلق و خو، قریحه و استعداد دلالان و واسطهها را پرورش و گسترش دادهاند. آنان به این تواناییها افتخار و مباهات میکنند.»
سرگرمی و نمایش فیلمهای مستهجن نیازمند چیزی بود که یهودیان به وفور از آن برخوردار بودند: "chutzpah" یعنی بیشرمی، پررویی، بی حیایی و وقاحت. یهودیان اولیهای که تولیدکننده محصولات هرزه نگاری بودند، نابغههای بازاریابی و سرمایه گذاران و کارآفرینان جاه طلب و بلندپروازی بودند که ایستادگی، پایداری، سرسختی، فراست و اعتماد به نفس بیپایان آنان، باعث موفقیتهای چشمگیرشان شد.
البته شمار زیادی از یهودیان شاغل در هرزهنگاری، بیشتر با انگیزه و اشتیاق کسب سود به این صنعت روی آورده بودند. درست همان گونه که همتایان آنان در هالیوود، یک کارخانه رؤیایی برای آمریکاییان و پرده سفیدی که بر روی آن تصاویر و پندارهای یهودیان ثروتمند و متنفذ آمریکا نمایش داده میشد، تهیه کرده بودند.
غولها و سلاطین پورنوگرافی هم در زمینه درک میل و سلیقه همگانی، استعداد و قریحه خود را نشان دادند. چه راهی بهتر از فراهم ساختن جوهره و خمیره مایه رؤیاها و توهمات، از طریق صنعت سرگرمی و نمایش فیلم های مستهجن وجود داشت؟ بازیگران به خاطر پول به اعمال منافی عفت عمومی میپرداختند.
"فاکسمن" کارگردان یکی از مؤسسات تولید فیلمهای مستهجن میگوید: «یهودیانی که وارد صنعت هرزه نگاری شدند، همان کاری را کردند که افرادی که به دنبال رؤیای آمریکایی بودند، انجام دادهاند.»
برخی از ستاره های فیلم های مستهجن، خود را به صورت جنگجویان خط مقدم در پیکار مقدس و معنوی میان آمریکای مسیحی و انسان مداری سکولار تلقی میکنند. به گفته فورد، هنرپیشههای یهودی فیلمهای مستهجن، اغلب شادمانی خود را از اینکه به معتقدان مسیحی نسبت حیوانات چهارپای خشکه مقدس، آنارشیست، عیبجو و خرمگس دهند، نشان داده و نسبت به آنان مباهات و فخرفروشی میکنند.
با این استدلال، دخالت یهودیان در صنعت پورنوگرافی، نتیجه نفرت و بیزاری آنان از مرجعیت و اقتدار مسیحیت است: آنان در تلاش برای تضعیف فرهنگ مسلط و غالب در آمریکا، با استفاده از انهدام و تخریب اخلاق هستند. پورنوگرافی از نظر برخی از فعالان یهودی در این صنعت، راهی برای آلوده کردن و به فساد کشاندن فرهنگ مسیحی است.
در اینجا سخن بر سر این است که تلاش همه جانبه و مبارزه سنتی انقلابی نو رادیکال یهودیان مهاجر در آمریکا، به جای سیاست چپ گرایانه به سمت سیاست جنسی سوق داده شده است. یهودیان درست همانگونه که در جنبشهای رادیکال و بنیادی، در طول سالیان طولانی شرکت داشته اند، در صنعت هرزه نگاری هم به گونهای نامتوازن شرکت دارند.
یهودیان آمریکا، انقلابیون جنسی بوده اند. مقدار زیادی از مطالب مربوط به آزادی جنسی، از سوی یهودیان نگاشته شده است. آن هایی که در صف مقدم جنبشی بودند که آمریکا را وادار به اتخاذ یک دیدگاه لیبرال تر درباره سکس کرد، یهودی بودند. همچنین یهودیان پرچمدار انقلاب جنسی دهه ۱۹۶۰ بودند.
ویلهلم رایش (یهودی)، هربرت مارکوزه (یهودی)، پاول کودمن (یهودی)، جانشین مارکس (یهودی)، تروتسکی (یهودی) و لنین (نیمه یهودی) آنگونه شدند که "استنباط انقلابی" ایجاد می کرد.
مشغله ذهنی و دغدغه اصلی رایش، کار، عشق و سکس بود در حالی که مارکوزه پیشگویی کرد که یک آرمانشهر سوسیالیستی، این امکان را برای افراد فراهم خواهد آورد که به ارضا و اقناع سکسی دست یابند. کودمن درباره "پیامدهای دلنشین و عالی فرهنگی" که از قانونی کردن پرنوگرافی پیروی میکند، مطالبی با این مضمون نوشت: «این امر به کل هنر ما شرافت خواهد داد و جنسیت را انسانی خواهد ساخت.»
این مرور اجمالی و تجزیه و تحلیل نقش و انگیزههای پشت پرده بازیگران و تولیدکنندگان محصولات هرزه نگاری، قصد دارد تا موضوعی را که در فرهنگ عمومی یهودیان آمرکایی مورد بیتوجهی قرار گرفته، روشن کند. درباره این موضوع آثار اندکی به نگارش در آمده است. با در نظر گرفتن دیدگاه نسبتاً تسامحگرای یهودی درباره سکس، چرا ما از نقش یهودیان در صنعت هرزهنگاری خجلت زده و شرمسار هستیم؟ ممکن است ما آن را دوست نداشته باشیم، ولی نقش یهودیان در این حوزه مهم و چشمگیر بوده است و هنگام آن فرارسیده است که درباره آن به طور جدی بیاندیشیم و بنویسیم.
منبع: ماهنامه سیاحت غرب، شماره ۳۳، فروردین ۱۳۸۵