Gerdab.IR | گرداب

استاد دانشگاه "سیراکاس" آمریکا:

هزاران "تروی ديويس" در زندان‌های آمريكا محبوس هستند

تاریخ انتشار : ۰۳ مهر ۱۳۹۰

یک استاد آمریکایی ضمن آشکار کردن ریشه‌های نژادی اعدام "تروی دیویس" سیاه پوست از هواداران وی می خواهد از مبارزه برای نجات جان هزاران محکوم بی‌گناه دیگر در زندان‌های آمریکا دست برندارند.

به گزارش گرداب،  دکتر "بویس واتکینس"، استاد دانشگاه "سیراکاس" و موسس "ائتلاف جهان سیاه پوستی شما" در مقاله‌ای به بررسی ریشه‌های نژادی اعدام "تروی دیویس" پرداخت.

"دیویس" سیاه پوست آمریکایی محکوم به اعدام بود که ‌به‌رغم وجود شواهدی در بی گناهی، وی روز 21 سپتامبر با تزریق سم اعدام شد.

در ادامه ابتدا مقاله این استاد دانشگاه را می‌خوانیم و سپس به شرح مختصری از پرونده "تروی دیویس" خواهیم پرداخت.
    
اعدام دیویس و تفسیر آن در چارچوب تبعیض نژادی
بسیاری از ما بعد از اعدام ناباورانه تروی دیویس، خشمگین و آزرده خاطر سر به بالین گذاشتیم. هنگامی که با پس مانده های رخوت هیجانی‌ناشی از این حادثه از از خواب بیدار شدم، به دقت در مورد پرونده دیویس و تلویحات نژادی این واقعه قابل پیش‌بینی، هر چند به شدت دردناک، تامل کردم. هنگامی که پیامدهای این قتل هولناک را در ذهنم مرور کردم، به اندیشه‌های زیر در مورد اینکه اعدام دیویس چه معنایی از لحاظ مسائل نژادی و عدالت در آمریکا دارد، رسیدم:

دادستانی سیاه پوست اما در راستای دیدگاههای نژادپرستی آمریکا
دادستان منطقه "چتهام"، سیاه پوست است: "لری چیسالم" یک آمریکایی آفریقایی ‌تبار است که سرپرستی تیم دادستانی "تروی دیویس" را به عهده داشت؛ همان تیمی که در اقدامی غیر قابل تصور، تمام شواهد موجود حاکی از بی‌گناهی دیویس را نادیده گرفته و وی را به مسلخ برد.

اگرچه "چیسالم"، تقصیری در اتهام اولیه دیویس نداشت اما وی در وقابل وجدانش مسئول است که چرا اقدامات لازم را برای تفحص در مورد حقایقی که از زمان اولین حکم اعدام دیویس آشکار شدند، انجام نداد. در مورد اینکه وی در کدام دانشگاه درس حقوق خوانده است، اطلاعی ندارم اما مطمئنم در درس‌هایش با مفهومی به نام "شک مستدل" آشنا شده است. هر مرد یا زن بالغی می‌توانست بفهمد در پرونده تروی دیویس موارد شک و ابهام فراوانی وجود داشت. اما با در نظر گرفتن ادعاهای سوء رفتار که در گذشته در مورد چیسلم مطرح شده است، شاید او انسانی نباشد که از جوهره اخلاقی لازم برای اینکه در نزاع بین منافع شخصی و حق جویی و حق طلبی طرف حق را بگیرد.

ترجیح موافقت با برنامه دولت، نه شایسته بودن
حضور چیسلم، به عنوان اولین دادستان منطقه‌ای سیاه پوست و نقش توماس در دادگاه عالی آمریکا همگی این نکته را به ذهن متبادر می‌کنند که ممکن است رنگ پوست فرد ارتباطی با مبارزه برای برابری راستین نداشته باشد. در حالی که منطقه جنوب پراز سیاه پوستانی است که برای اینکه چیسلم بتواند در موقعیت هایی مانند موقعیت فعلی اش قرار بگیرد، قربانی شده و رنج های فراوانی دیده اند اما کسانی هم هستند که حاضرند از مبارزات جمعی گروه ما به نفع خودشان بهره برداری کنند.

به مردانی مانند چیسلم تنها در صورتی  قدرت داده می شود که دولت مطمئن باشد آنها از این قدرت در مسیر باب میل آنها استفاده می کنند، برتری سفیدپوستان همواره این نکته را به ما یادآوری می کند که یک سیاه پوست غیر شایسته اما موافق با برنامه های دولت، اغلب به فرد بسیار شایسته ای که برای آنچه درست است، می جنگد، ترجیح داده می شود.

حفظ منافع همکاران مهم تر از نجات جان یک بی گناه
رئیس هیئت عفو و بخشودگی جورجیا، سیاه پوست است: "جیمز دونالد" یکی از سه عضو سیاه پوست عضو هیئت عفو و بخشودگی جورجیا است که می توانست جان تروی دیویس را نجات دهد.

اطمینان دارم، حداقل بعضی از این افراد به سختی می توانند شب با خیال راحت بخوابند چراکه هیچ انسان مطلعی نمی تواند ادعا کند در این پرونده حتی اندکی قطعیت وجود داشت. متاسفانه ما در جهانی زندگی می کنیم که تعهدمان به حفظ منافع همکارانمان بیشتر از میلی است که به  انجام کار درست داریم. چنین است که گاهی یک سیاه پوست کمک می کند تا یک سیاه پوست دیگر کشته شود.

رفتار متفاوت با سیاه پوستان
تروی دیویس تنها یکی از هزاران سیاه پوستی است که جانشان را در مقابل چنین قساوت هایی از دست داده اند؛ نظام عدالت کیفری آمریکا هرگز با مردان آمریکایی آفریقایی تبار رفتار دوستانه ای نداشته است. احتمال اینکه پلیس جلوی مردان سیاه پوست را بگیرد از سفید پوستان بیشتر است. ضمن اینکه وقتی یک فرد سیاه پوست جرمی یکسان با یک سفیدپوست مرتکب می شود، احتمال اینکه دستگیر شده ، راهی زندان شود و به جرائم سنگین تری متهم شود، بیشتر است.
 
مسائل اقتصادی هم در تبعیض علیه سیاهان دخیل است
حکم های کیفری نامتناسبی که برای سیاه پوستان صادر می شود، علاوه بر رنگ پوست آنها، از اندازه کیف پول آنها نیز ناشی می شود. ثروت یک خانواده سیاه پوست، یک پنجاهم یک خانواده سفید پوست است. اغلب اوقات نداشتن توانایی پرداخت هزینه های سنگین برای مشاوره های حقوقی یا تهدید سیاه پوستان به مواجه شدن با جرائم سنگین تر، باعث می شود آنها در مقابل جرائمی که مرتکب نشده اند، سر تعظیم فرود آورند. هر آمریکایی حق دارد بدون اینکه اتهام سنگین تری متوجهش باشد و بدون توجه به درآمد خانواده اش، بتواند برای استیفای بی گناهی خود تلاش کند.

تروی دیویس نماد مبارزه با تبعیض های نژادی
تروی دیویس امروزه در قلب و جان انسان هایی که از وی طرفداری کردند، زنده است. او توانسته است با موفقیت، وجدان جمعی و میل ما برای حق طلبی را بیدار کند. تروی امروز در بین ما نیست، اما ما باید کاری کنیم که مرگ وی عبث نباشد؛ چرا که هزاران هزار تروی دیویس دیگر هم در هر گوشه و کنار زندان های امریکا هستند.

 تروی مشهورترین سیاه پوستی بود که با اتهامات دروغین پلیس، جانش را از دست داد، اما وی تنها فردی از این قماش نیست. این مردان و زنان هرگز نباید به دست فراموشی سپرده شوند و مبارزه علیه این نظام وحشتناک باید همچنان ادامه یابد.

تروی دیویس که بود؟
اتهام "تروی دیویس" قتل یک افسر پلیس به نام "مارک مک فیل" بود که در تاریخ 19 اگوست سال 1989 اتفاق افتاد. در این شب، مردی به نام "سیلوستر کولز" در حالی که بر سر یک قوطی آب جو با مردی بی‌خانمان به نام "یانگ" درگیر شده بود، وی را کتک زده و بی‌هوش می‌کند.

"مارک مک فیل" که در آن منطقه حاضر بود، با عجله به یاری "یانگ" می‌شتابد اما پیش از اینکه به او برسد، با شلیک گلوله به قتل می‌رسد. فردای آن روز، "کولز" با مراجعه به پلیس ادعا می‌کند، سیاه‌پوستی به نام "تروی دیویس" به افسر پلیس شلیک کرده است. چهار روز بعد از این واقعه، "دیویس" دستگیر می‌شود و تقریبا 2 سال بعد، با شهادت 9 نفر شاهد عینی که خود "سیلوستر کولز" هم جزء آنها بوده است، به اتهام قتل افسر پلیس مورد نظر به اعدام محکوم می‌شود.

 چندی بعد، روزنامه Atlanta journal constitution اقدام به مصاحبه با شاهدان عینی این واقعه می‌کند. 7 نفر از این شاهدان عینی، شهادت عینی خودشان را پس گرفته و اظهار می‌کنند با تهدید پلیس و یا تحت تاثیر تکنیک‌های القای روانی،  این اظهارات را مطرح کرده‌اند. از میان دو شاهدی که شهادتشان را پس نگرفتند، یکی فردی به نام "استیون ساندرز" است که  "دیویس" را در جلسه دادگاه به عنوان متهم شناسایی کرد، ولی 2 سال بعد به پلیس گفت که در صورتی که دوباره شلیک‌کننده گلوله  را ببیند، نمی‌تواند او را شناسایی کند و دیگری هم "سیلوستر کولز" است که در صورت رفع اتهام از "دیویس"، خودش متهم می‌شود.

منبع: فارس