Gerdab.IR | گرداب

پادگان اشرف در پایان راه

تاریخ انتشار : ۰۵ آذر ۱۳۹۰

شیعیان و کردها و بخش وسیعی از سنی‌ها مخالف حضور منافقین در این کشور هستند و گروه‌های سیاسی اصلی از جمله مجلس اعلا، حزب الدعوه، صدری‌ها، احزاب کرد و غیره بر خروج منافقین از عراق تاکید دارند.

گرداب- بنا بر تصمیم دولت عراق، پادگان اشرف تعطیل شده اما منافقین مستقر در این پادگان،‌ برای اسکان موقت به منطقه دیگری منتقل می‌شوند.
 
به‌رغم تلاش منافقین برای به تعویق انداختن موعد خروجشان از عراق، به نظر می‌رسد رهبران این فرقه سرانجام به واقعیت ترک خاک عراق تن داده‌اند. در این میان تنها زمان خروج از عراق است که محلی از اعراب دارد. در حال حاضر مذاکرات مقام‌های عراقی و مسئولان سازمان ملل برای جابه جایی اعضای گروهک تروریستی منافقین از اردوگاه اشرف به مکان دیگری در عراق در حال انجام است.
 
هدف از این مذاکرات، انتقال منافقین به محل دیگری در عراق است تا سازمان ملل به انتقال افراد دارای تابعیت مضاعف به کشورهای دوم و باقی آنها به ایران یا کشوری دیگر اقدام کند.
 
پیش از این، دولت عراق، با انتشار بیانیه‌ای پایان ماه‌ دسامبر سال جاری را ضرب‌الاجل خروج منافقین از عراق تعیین کرده‌ بود، که در نهایت گروهک تروریستی منافقین، پس از سال‌ها حضور در عراق و همکاری با دیکتاتور سابق این کشور، سرانجام‌ به‌ خواست ملت و دولت عراق تن‌ داده‌ و آمادگی خود را برای خروج از این کشور به سازمان ملل اعلام کرد، اما این خروج که با ترک نیروهای آمریکایی از عراق همراه شده با تلاشهای این کشور برای دست اندازی در جلوگیری از وقوع این اتفاق است که به دولت عراق فشارهایی را وارد می‌کند تا مانع از خروج مجاهدین از عراق شود.
 
منافقین و لابی با آمریکا برای بقا
پادگان اشرف که در سال ۱۹۸۰ از طرف صدام، دیکتاتور پیشین عراق در اختیار گروهک منافقین قرار گرفت، درسالهای حکومت وی از امتیازات مهمی بهره برد و با دیکتاتور پیشین عراق در سرکوب سال ۱۹۹۱ مخالفان در مناطق جنوبی این کشور و کشتار کردها همکاری داشت. پس از سقوط صدام و به‌رغم خواسته مردم عراق برای خروج از این کشور، این گروه تمام تلاش خود را برای باقی ماندن در خاک عراق انجام داد، اما در نهایت با اراده یکدست شده دولت و مردم عراق به این خروج تن داد.
 
امروز دولت قانونی عراق به خواست مردم این کشور و در اقدامی قانونی در پی بازپس‌گیری پادگانی است که زمین و تمامی منابع آن را متعلق به مردم عراق می‌داند. این تلاش‌ها در حالی است که گفته می‌شود آمریکا برای حل مشکلات گروهک منافقین و خروج آنها از اشرف تلاش می‌کند. بر پایه گزارش‌ها، وزارت خارجه آمریکا موضوع حذف یا باقیماندن سازمان مجاهدین خلق (منافقین) در فهرست سازمان‌های تروریستی را در دست بررسی دارد.
 
در همین حال سازمان مجاهدین خلق(منافقین) هم بر شدت لابی خودش برای قانع کردن دولت آمریکا به خارج کردن نام این سازمان از فهرست تروریست‌ها افزوده است. وزارت خارجه آمریکا می‌گوید درصدد است راهی برای مشکل مجاهدین (منافقین) خلق و خروج ساکنان آن از اردوگاه اشرف در نزدیکی بغداد پیدا کند. دادگاه تجدید نظر رسیدگی به شکایت منافقین در آمریکا حکم داده است که باید به این سازمان که می‌گوید دیگر فعالیت تروریستی ندارد فرصت دفاع از خود داده شود، اما در حال حاضر موضع رسمی دولت عراق، خروج منافقین و تخلیه پادگان اشرف است که باید تا پایان ۲۰۱۱ این اتفاق بیافتد. اگر چه اقلیت‌هایی در عراق با این خروج مخالفند اما شیعیان و کردها و بخش وسیعی از سنی‌ها مخالف حضور منافقین در این کشور هستند و گروه‌های سیاسی اصلی از جمله مجلس اعلا، حزب الدعوه، صدری‌ها، احزاب کرد و غیره بر خروج منافقین از عراق تاکید دارند.
 
مقصد بعدی منافقین و شائبه اسکان در آذربایجان
طرح خروج ساکنان پادگان اشرف به صورت مرحله‌ای و در قالب دسته‌های چند صد نفری اجرا می‌شود. قرار است ۳۴۰۰ نفر ساکن پادگان اشرف به چند دسته و گروه چند صد نفری تقسیم شده و هر گروه به یک کشور منتقل شوند. حفظ ساختار فرقه، هدف نهایی در این جابه‌جایی است.

در این طرح ایده فرقه مبنی بر اعطای پناهندگی به ساکنان اشرف به عنوان یک کل و یک جمع حفظ می‌شود با این تفاوت که گروه ۳۴۰۰ نفری در قالب گروه‌های کوچکتر به عنوان زیر گروه‌هایی از ساختار فرقه‌ای قبلی گروهک تابع همان سلسله مراتب قبلی حضور در پادگان خواهند بود. فرانسه مقصد اصلی گروههای اصلی این فرقه خواهد بود، زیرا درحال حاضر اورسوراواز فرانسه میزبان پایگاههایی است که می‌تواند بیشترین تعداد از ساکنان اشرف را در خود جای دهد. دسته‌های دیگری که به کشورهایی چون یونان و ترکیه منتقل می‌شوند با پایگاه‌های موجود در فرانسه مرتبط بوده و سعی می‌شود در طول زمان، زمینه انتقال کامل این افراد به فرانسه نیز فراهم شود. اما از سوی دیگر گفته شده است که آذربایجان، آمادگی خود را برای میزبانی از این سازمان تروریستی اعلام کرده است که در صورت صحت این خبر، باید گفت آذربایجان تحت تاثیر نفوذ آمریکا که درصدد یافتن جایگزینی برای عراق در منطقه است، اقدام به این کار کرده است.

موضع کشورمان درباره گروهک تروریستی مجاهدین خلق
کشورمان در جریان اشغال عراق در سال ۲۰۰۳ میلادی سیاست عفو و بخشودگی را در قبال ساکنان پادگان اشرف در پیش گرفت که به دنبال آن حدود ۲۵۰ نفر از آنها به کشور و کنار خانواده‌هایشان بازگشتند و هم اکنون بدون هیچ گونه مشکلی مانند سایر شهروندان ایرانی زندگی می‌کنند.
 
پیش از این، "‌حسن دانایی‌فر" سفیر ایران در عراق طی مصاحبه‌ای درباره شرایط ایران برای پذیرش و عفو اعضای سازمان منافقین خلق گفته بود: «تمام ساکنین اشرف از نظر ما عفو هستند، مگر کمتر از صد نفر از آنها که دارای پرونده قضایی‌اند. سایرین می‌توانند به کشور عزیزشان بازگردند و اگر تمایلی به ماندن در ایران ندارند با دریافت پاسپورت به هر جایی که مایل هستند مسافرت کنند.»
 
به دنبال امضای موافقت‌نامه همکاری میان وزرای دادگستری ایران و عراق درباره افزایش همکاری‌های قضایی و همزمانی امضای این توافقنامه میان تهران – بغداد با اوج گیری بحث سرنوشت اعضای گروهک منافقین مستقر در عراق، برخی رایزنی‌ها میان دو کشور در خصوص احتمال تحویل دادن اعضای این گروه به جمهوری اسلامی ایران شد.
 
پس از جنگ تحمیلی عراق علیه ایران و پس از مارس ۲۰۰۳ و سقوط صدام، کشورمان چگونگی استقرار گروهک مجاهدین خلق در عراق را در صدر موضوعات حائز اهمیت قلمداد و در فرصت‌ها، فضاها و محفل‌های مختلف درباره آن با طرف‌های عراقی مذاکره کرد. ایران که پس از حمله عراق به پادگان اشرف طی سال گذشته موافقت خود را با این اقدام اعلام کرده بود هم‌اکنون با اعلام خروج منافقین از عراق، موافقت کامل خود را با بسته شدن پادگان اشرف اعلام کرده است. بر همین اساس، "حسین امیرعبداللهیان"، معاون عربی و‌ آفریقای وزارت خارجه کشورمان، اظهار کرد: «در مسئله منافقین فرصت مناسبی برای مجاهدین فریب خورده همواره فراهم بوده و اکنون این فرصت فراهم است که به کشور و نزد خانواده خود بازگردند و فریب تبلیغات رهبران شکست‌خورده این گروه را نخورند. مناسب است تعداد اندک فریب خوردگان گروهک مجاهدین که در عراق باقی مانده‌اند از این فرصت استفاده و به آغوش خانواده برگردند و بیش از این خود را آواره نکنند.»
 
 به نظر می‌رسد که اقدام به بازگشت عناصر منافقین به ایران با مقاومت شدیدی از سوی سران این فرقه رو به رو شده که در صورت بازگشت به ایران‌، عواقب ناخوشایندی را متوجه ماهیت این فرقه تروریستی خواهد کرد.
 
منبع: هابیلیان