Gerdab.IR | گرداب

زورآزمایی آمریکا و چین در به‌کارگیری قدرت نرم در جنوب‌شرق آسیا

تاریخ انتشار : ۰۷ آذر ۱۳۹۰

آمریکا و چین در تلاش هستند تا با وعده کمک مالی، قدرت نرم خود را در طی گفت‌و‌گوهای منطقه‌ای بیازمایند.

به گزارش گرداب، خبرگزاری فرانسه در گزارشی نوشت: "هیلاری کلینتون"، وزیر امور خارجه آمریکا از اختصاص بودجه 600 میلیون دلاری را برای کمک به اندونزی خبر داد که قسمت اعظم آن مخصوص افزایش فضای سبز در کشوری است که سومین تولیدکننده گازهای گل‌خانه‌ای در جهان است.

این پول از طریق موسسه چالش هزاره که یک نهاد کمک‌رسان وابسته به دولت آمریکا است پرداخت خواهد شد. این نهاد اعلام داشته که اگرچه اندونزی از نظر منابع طبیعی غنی است، اما بسیاری از بومیان آن سهمی از این ثروت ندارند.

این موسسه در گزارشی اعلام کرد: یکی از هر 7 روستا در اندونزی به برق مناسب و دائمی دسترسی نداشته و بسیاری از آن‌ها از ژنراتورهای دیزلی گران و آلوده استفاده می‌کنند.

قطع غیرقانونی درختان، تبدیل اراضی به زمین کشاورزی، آلودگی آب و بسیاری عمل‌کردهای غلط دیگر در مواجهه با اراضی طبیعی، تاثیری منفی بر دارایی‌های طبیعی‌ای گذاشته که سرمایه مردم برای زندگی و رفاهشان است.

اندونزی هجدهمین قدرت اقتصادی بزرگ جهان و سومین تولیدکننده گازهای گلخانه ای است. تخمین زده شده که 85 درصد گاز گلخانه‌ای این کشور نتیجه جنگل‌زدایی و نابودی اراضی طبیعی است.

براساس گزارش این موسسه، بیش از 300 میلیون دلار از کمک آمریکا صرف ترویج انرژی‌های تجدید پذیر و پروژه‌های منابع طبیعی طراحی شده برای افزایش درآمد و کاهش حذف جنگل‌ها خواهد شد.

صدراعظم چین، "وِن جیابائو" نیز اعلام کرد که 10 میلیارد دلار به صورت وام زیربنایی به همسایه‌های آسیایی جنوب شرقی‌اش کمک خواهد کرد تا به روابط تجاری منطقه استحکام بیشتری ببخشد.

وِن این مطلب را در سخنرانی‌ در نشست چین با رئیس اتحادیه ملتهای جنوب شرق آسیا در بالی اعلام کرد. در سال 2009 نیز، چین اعطای وام مشابه 15 میلیارد دلاری به کشورهای منطقه را اعلام کرده بود.

وِن خاطرنشان کرد: «وام قبلی موجب حمایت از بیش از 50 پروژه توسعه زیربنایی بود که شامل اغلب کشورهای عضو "آسه آن" می‌شد.»

وی افزود: «کشورهای منطقه باید همکاری مالی خود را افزایش دهند که این همکاری‌ها شامل مبادله ارز رایج و تبادل یوآن چین و ارز دیگر کشورهای عضو آسه آن در بانک‌های مشترک مبادله ارز می‌شود».

منبع: فارس