Gerdab.IR | گرداب

ترویج مضامین جنسی در شبکه‌های کارتونی

تاریخ انتشار : ۲۸ آذر ۱۳۹۰

داده‌ها نشان می‌دهد داستان‌هایی که امروزه محبوب هستند، مملو از بی‌حرمتی است که شامل همه چیز است؛ از تجاوز جنسی گرفته تا مصرف مواد مخدر.

به گزارش گرداب، سازمان "والدین و تلویزیون" آخرین نتایج تحقیقاتی خود را با عنوان "کارتون سرگرمی نیست" منتشر کرد.

بر اساس اطلاعات سایت "نیلسون"، نتایج تحقیقات بیان‌کننده حقایق تکان دهنده‌ای از محتوای کارتون‌های شبکه‌های مخصوص کودکان و نوجوانان سنین ۱۲-۱۷ سال است. این تحقیقات بازتاب کننده آن است که کودکان، بیشترین وقت خود را صرف کارتون‌های محبوب شبکه‌هایی همچون ادالت اسویم، کارتون "نتورک"، "دیزنی کانل"، و "نیک‌ات‌نایت" می‌کنند.

"تیم وینتر"، رئیس این سازمان می گوید: «داده‌های موسسه نیلسون بیان می‌کند که کودکان و نوجوانان بیشترین وقت خود را صرف کدام یک از شبکه‌ها می‌کنند. یافته‌های این گزارش برای بسیاری از پدرها و مادرها ناراحت‌کننده خواهد بود. کلمه "بزرگسال" نه تنها بیان‌کننده مضمون خود کارتون‌ها است، بلکه بیان‌کننده محصولاتی است که به کودکان عرضه می‌شود.»

وی در ادامه می‌افزاید: «نه تنها بسیاری از مطالبی که به بزرگسالان مرتبط است، به درون کارتون‌های کودکان خزیده است، بلکه اکثر برنامه‌های کودکان را نیز در برگرفته است. ما درباره شخصیت‌های کارتونی که با پوست موز سُر می‌خورند و به زمین می‌افتند صحبت نمی‌کنیم. داده‌ها نشان می‌دهد داستان‌هایی که امروزه محبوب هستند، مملو از بی‌حرمتی است که شامل همه چیز است؛ از تجاوز جنسی گرفته تا مصرف مواد مخدر همچون کوکائین، اس تی دی، کریستان و… هم اکنون محتوای و مضامین جنسی بیشتر از مضامین خشونت در کارتون‌ها یافت می‌شود.

طی این دوره مطالعاتی، بی‌حرمتی‌های تند و تصاویر جنسی، بخش عمده این کارتون‌ها را تشکیل داده است. شبکه‌های کارتونی در استفاده از سیستم ازریابی به منظور هشدار دادن به والدین در خصوص مضامین جنسی، گفتگوهای اغوا کننده و سخنان رکیک، صد‌در‌صد ناموفق عمل کرده‌اند.»

وی ادامه داد: «ما نیز پی بردیم که این شبکه‌ها محصولات سرگرم‎‌کننده بزرگسالان همچون فیلم‌ها و دی‌وی‌دی‌های مستهجن و شوها را برای کودکان تبلیغ می‌کرده است. والدین در این خصوص باید کمال دقت را در تصمیمات خود به‌کار ببرند.»

این سازمان ۱۲۳ قسمت از برنامه‌های انیمیشنی که از شبکه‌های مذکور پخش می‌شده است را به منظور یافتن مضامین جنسی، خشونت، مواد مخدر و بی‌عفتی و بی‌حرمتی از ۲۱ مارس ۲۰۱۱ الی۱۴ اوریل ۲۰۱۱ بررسی کرد.

کارشناسان طی چهار هفته بررسی این برنامه ها ۱۴۸۷ مورد درباره مضامین مختلف فوق مستندسازی کردند. به طور متوسط این بینندگان کوچک در هر دو دقیقه و ۱۹ ثانیه، در معرض یکی از موضوعات فوق قرار می‌گرفته‌اند.

منبع: 598