Gerdab.IR | گرداب

گزارش سرّی نیروی هوایی آمریکا درباره پهپاد جاسوسی

تاریخ انتشار : ۲۸ آذر ۱۳۹۰

گزارش سری نیروی هوایی آمریکا بیانگر این است که سیستم ارتباطی RQ170 نفوذپذیر بوده و دارای نقایصی است.

به گزارش گرداب، اطلاعاتی متعلق به نیروی هوایی آمریکا نشان می دهد ادعاهای مقام های این کشور درباره نفوذناپذیر بودن سیستم ارتباطی و ناوبری پهپاد RQ-170 نادرست بوده و این پهپاد دارای نقاط ضعف اساسی از این حیث است.

این گزارش اطلاعاتی - فنی که در تاریخ 26 آذر 1390 (17 دسامبر 2011) از جانب پایگاه اینترنتی publicintelligence منتشر شده نشان می دهد که نیروهای نظامی امریکا به ضعف های این پهپاد واقف بوده و نسبت به آسیب پذیری آن هشدار داده بودند.

روزنامه نیویورک تایمز در مقاله ای به قلم "دیوید گودمن" در تاریخ 26 آذر 1390 (17 دسامبر 2011) خلاصه ای از این گزارش را متنتشر کرده است.

این روزنامه آمریکایی می نویسد:«گزارش نیروی هوایی آمریکا بر نقص سیستم ارتباطاتی هواپیماهای بدون سرنشین این کشور صحه گذاشته است. گزارشی از نیروی هوایی آمریکا که این هفته در اینترنت منتشر شد به نقایصی در شبکه ارتباطی هواپیماهای بدون سرنشین این کشور اشاره می کند که می تواند هواپیماهای بدون سرنشین آمریکا را در قلمرو دشمن به خطر اندازد.

لازم به ذکر است تاریخ درج شده بر روی این گزارش 4 اکتبر 2011 بوده و در صدر گزارش قید شده که فقط جهت استفاده مقام های دولتی است.

نیویورک تایمز از قول "مایکل هاینز"، مدیر سایت publicintelligence آورده است:‌ ما این گزارش را هفته گذشته تقریبا یک تا دو روز پس از این که ایران اعلام کرد هواپیمای آر کیو 170 را تصرف کرده است دریافت کردیم.

"جفری کار"، تحلیلگر امنیت سایبری نیز در وبلاگ خود در این باره گفته است: در این گزارش که مهر  "فقط برای مقامات" بر روی آن حک شده، آسیب پذیری این هواپیماها را توضیح داده شده است و باید جدی گرفته شود. با توجه به این گزارش، تصاحب این هواپیما از سوی نیروهای ایرانی را باید منصفانه قضاوت و حقایق را به صورت منطقی ارزیابی کرد.

بنا بر نوشته نیویرک تایمز، بخشی از اشکالات فنی پهپادهای آمریکایی در این گزارش اینگونه توصیف شده است: یکی از اطلاعات اصلی این گزارش حاکی از آن است که سیستم های ارتباطی هواپیماهای بدون سرنشین آمریکایی نقص هایی دارد. در این گزارش به راه هایی اشاره شده است که از طریق آنها این هواپیماها را می توان از طریق سیستم ارتباطی آنها مورد حمله قرار داد.

در این گزارش آمده است روش های زیادی وجود دارد که یک دشمن مصمم می تواند به سیستم های ناوبری و هدایتی این هواپیما حمله کند، از جمله ایجاد اختلال صوتی که می تواند بر روی منطقه محدود عملیاتی این هواپیما تاثیر بگذارد. حملات سایبری نیز می توانند چالش بزرگی برای عملیات این هواپیماها باشند. این حملات می توانند بر سیستم های هوایی، زمینی و سیستم های پیچیده الکترونیک آن تاثیر بگذارند.

لازم به ذکر است مقام های آمریکایی همچنان تاکید می کنند پهپاد RQ-170 نه به وسیله سلاح ساقط شده و نه با روش های جنگ الکترونیک به زمین نشسته، بلکه خود در اثر نقص فنی فرود آمده است!

منبع: ایران هسته ای