Gerdab.IR | گرداب

قدرت هوشمند، راهی برای آمریکا پس از خروج از عراق

تاریخ انتشار : ۰۵ دی ۱۳۹۰

وزیر سابق دفاع آمریکا خواستار آن شد که از قدرت هوشمند برای قوی کردن توانایی‌ در استفاده از قدرت نرم و تلفیق کردن بهتر آن با قدرت سخت استفاده شود.

به گزارش گرداب، پایگاه اطلاع‌رسانی "ژوریست" در مقاله‌ای به قلم "کوین گاورن" از دانشکده حقوق "او ماریا" می‌نویسد که تعویق عقب‌نشینی نیروهای آمریکا از عراق و چالش‌های برقراری امنیت در آن کشور و منطقه نیاز استراتژی جدیدی در طرز رفتار در منطقه برای برخورد با مشکلات امنیتی که در میان کم کردن بودجه دفاع آمریکا پیش می‌آید، دارد.

آمریکا پس از عقب‌نشینی از عراق نیاز به قدرت هوشمند دارد
قدرت هوشمند به عنوان "یک بنیاد جدید در سیاست خارجی" تعریف شده است که در دولت بوش شروع شد و تا به امروز ادامه دارد. قدرت هوشمند از ابزار قدرت نرم مانند دیپلماسی، همیاری اقتصادی و ارتباطات تا توانایی‌های مکمل و تقویت‌کننده نظامی قدرت سخت برای پیشبرد و دفاع منافع آمریکا در کل جهان استفاده می‌کند. هنگامی که مدت زمان حضور نیروهای آمریکا و متحدانش در عراق در تاریخ 31 دسامبر 2011 به اتمام می‌رسد، راهکار قدرت هوشمند برای رسیدگی به مسائل امنیتی منطقه‌ای و بین‌المللی ضرورت پیدا می‌کند.

مخارج جنگ جهانی علیه تروریسم انگیزه قوی برای استفاده از استراتژی‌های قدرت هوشمند ایجاد کرد
مخارج جنگ جهانی علیه تروریسم انگیزه قوی برای استفاده از استراتژی‌های قدرت هوشمند ایجاد کرده است. "رابرت گیتس"، وزیر سابق دفاع خواستار آن شد که از قدرت هوشمند برای "قوی کردن توانایی‌مان در استفاده از قدرت نرم و تلفیق کردن بهتر آن با قدرت سخت" استفاده شود. او نظرش را با مقایسه بودجه 36 میلیارد دلاری سالانه وزارت کشور و مخارج 500 میلیارد دلاری ارتش در سال 2007 ثابت کرد.

مرکز تحقیقات کنگره آمریکا تخمین زده است که آمریکا 1.283 تریلیون دلار برای 3 عملیات که از زمان حملات 11 سپتامبر 2001 آغاز شده بود، خرج کرده است. این مخارج شامل عملیات‌های نظامی، برقراری امنیت پایگاه‌ها، ساخت و ساز، کمک به کشورهای خارجی، مخارج سفارت‌ها و بیمه سربازان بوده است. البته هیچ قیمتی نمی‌توان برای 4486 آمریکایی کشته شده در جنگ و 32226 مجروح جنگی در نظر گرفت.

پایان عملیات آمریکا در عراق
پایان این سال، پایان هشت سال عملیات نظامی در عراق را رقم می‌زند. این همچنین سومین سالی است که از توافقنامه وضعیت نیروهای آمریکا عراقی می‌گذرد. این توافقنامه محرز می‌کند که نیروهای آمریکایی از شهرهای عراق تا تاریخ 30 ژوئن 2009 خارج شده و کل نیروهای آمریکایی از عراق تا تاریخ 31 دسامبر 2011 عقب نشینی کنند. دولت‌های آمریکا و عراق همچنین قراردادی استراتژیک تصویب کردند. این قرارداد در مورد چهارچوب همکاری‌های دو جانبه در مورد مسائل غیر نظامی است.

لزوم اجرای سیاست‌های جدید از سوی آمریکا در منطقه
حقیقت این است که آمریکا نمی‌تواند اساسا بر حضور قدرت سخت در عراق تکیه کند و باید برای عقب‌نشینی از افغانستان و موارد مشابه برنامه‌ریزی کند. به جای آن سیاست‌گذاری و جابه‌جایی نیروها باید حضور نظامی در منطقه را اداره کند. این کار نه فقط با چینش دوباره نیروها بلکه با گسترش سیاست‌های جامع (نظامی و غیر نظامی)، منابع و مخازن (نظامی، اقتصادی و سیاسی) و جعبه ابزار (توانایی‌های نظامی و دیپلماتیک) برای تحقق اهداف آمریکا ادامه داد.

ایجاد یک ساختار امنیتی جدید
آمریکا در برابر حقیقت عقب‌نشینی نیروهایش از عراق و کم شدن احتمالی بودجه نظامی‌اش باید "یک ساختار امنیتی جدید" در خلیج فارس ایجاد کند. با وجود احتمال اینکه منابع اختصاص داده شده برای منطقه (خلیج فارس) کم می‌شود، گسترش روابط امنیتی استراتژی‌های اقتصادی، سیاسی و اقتصادی را با هم ترکیب و توانایی و تعهد ما برای "ظرفیت و توانایی‌مان به عنوان یک متحد" نشان می‌دهد.

اجرای سیاست قدرت هوشمند در منطقه
مهم نیست اوضاع داخلی عراق چه تغییری می‌کند، تاثیر جنگ در منطقه وسیع‌تر تا دهه‌ها احساس خواهد شد. پس این بدیهی است که آمریکا "حضور قدرت هوشمند" را در منطقه بنیان‌گذاری و شروع کند؛ تا بر حضور یک ارتش قدرتمند در منطقه تاکید کرده ولی همچنین در اتحادها، همکاری‌ها و نهادها در تمام سطوح به شدت سرمایه‌گذاری کرده تا نفوذ آمریکا را در منطقه گسترش داده و مشروعیت اعمال آمریکایی‌ها را تثبیت کند.

منبع: فارس