Gerdab.IR | گرداب

جذب بیشتر دانشجویان عراقی در دانشگاه‌های آمریکا

تاریخ انتشار : ۱۰ دی ۱۳۹۰

بر اساس مذاکره نوری المالکی و اوباما، تعداد دانشجویان بورسیه عراقی برای تحصیل در آمریکا در سال 2012 به 2500 نفر خواهد رسید.

به گزارش گرداب به نقل از مشرق، طبق گزارش اخیر نشریه "یو.اس.ای تودی"، وزارت خارجه آمریکا و دولت عراق تلاش‌های خود را برای جذب دانشجویان عراقی در دانشگاه‌های آمریکا افزایش می‌دهند. همکاری آمریکا و عراق برای مسائل مربوط به آموزش عالی و تبادلات فرهنگی نیز در دستور کار مذاکرات هفته گذشته اوباما و "نوری المالکی"، نخست‌وزیر عراق قرار گرفت.

دولت عراق برای تأمین بورسیه‌های تحصیلی برای حضور 2500 دانشجوی عراقی در دانشگاه‌های آمریکا در سال 2012 برنامه‌ریزی کرده که بدین ترتیب، آمار دانشجویان عراقی در حال تحصیل در آمریکا چهار برابر می‌شود. علاوه بر این، نوری المالکی یک میلیارد دلار به طرح‌های آموزشی در سال‌های آتی اختصاص داده است.

وزارت خارجه آمریکا هم به نوبه خود، طرحی فراگیر برای شناسایی برخی از بااستعدادترین دانشجویان عراقی و برقراری ارتباط بین آنها با دانشگاه‌های آمریکایی اجرا کرده است. علاوه بر این، این وزارتخانه به وزارت آموزش عراق برای تدارک یک همایش عمده در واشنگتن در ماه ژانویه کمک می‌کند که هدف از آن، تشویق دانشگاه‌های آمریکایی به جذب دانشجویان عراقی خواهد بود.

"برت مک‌گرک"، مشاور سابق شورای امنیت ملی آمریکا با اشاره به این که نیمی از جمعیت عراق را جوانان زیر 19 سال تشکیل می‌دهند، به تازگی به "کمیته خدمات نیروهای مسلح سنای آمریکا" گفته است که به نفع ما است تا این نسل جدید را تشویق کنیم که خارج از عراق و در آمریکا تحصیل کنند.

طبق جدیدترین گزارش موسسه "اوپن دورز" که از سوی "موسسه آموزش بین‌الملل" تهیه شده، تعداد دانشجویان عراقی که جذب دانشگاه‌های آمریکایی شده‌اند از سال 2009-2010 تا 2010-2011، 45 درصد افزایش یافته است.