Gerdab.IR | گرداب

دیپلماسی فرهنگی، ابزار قدرت نرم چین در آمریکا

تاریخ انتشار : ۱۷ دی ۱۳۹۰

تبادلات مردمی پلی برای درک و اعتماد میان کشورها و مردم‌هاست. این مسئله همچنین نیروی محرک عظیمی برای عمیق‌تر کردن روابط چین و آمریکا فراهم می‌کند.

به گزارش گرداب، روزنامه "چاینا دیلی" در مقاله‌ای به بررسی افزایش مبادلات فرهنگی سال جاری میان چین و آمریکا پرداخته و می‌نویسد: سفرهای در حال افزایش هنرمندان و مجریان برنامه‌های هنری از بسیاری از رشته‌ها فرصت یادگیری فرهنگ دو کشور را برای مردم آمریکا و چین فراهم کرده است. این فعالیت در حال افزایش از سفر رسمی اواسط ژانویه "هو جینتائو"، رئیس جمهور چین به آمریکا نشأت گرفت. "هو" و "باراک اوباما"، همتای آمریکاییش افزایش تبادل دیدارهای مردمی را به عنوان راهی برای گسترش حمایت از همه سطوح دوستی میان دو قدرت جهان و دادن محرکی به توسعه روابطشان در اولویت قرار دادند.

تعمیق تبادلات مردمی ابتکار رئیس جمهور چین بود
ابتکار "هو" برای تبادل مردمی و فرهنگی پس از آن به اجرا درآمد که "لیو یاندونگ"، وزیر کابینه چین در جریان دور دوم مشورت‌های مقامات بلندپایه درباره این موضوع در اواسط آوریل در واشنگتن چنین درخواستی را مطرح کرد. لیو گفت: «تبادلات مردمی پلی برای درک و اعتماد میان کشورها و مردم‌هاست. این مسئله همچنین نیروی محرک عظیمی برای عمیق‌تر کردن روابط چین و آمریکا فراهم می‌کند.»

لیو و "هیلاری کلینتون"، وزیر خارجه آمریکا توافق کردند تا اقدامات بیشتری را برای افزایش تبادلات به سطح جدیدی انجام دهند. لیو گفت: «بهار زیبای تبادلات مردمی میان چین و آمریکا فرا رسیده است.» به گفته لیو، در این مشورت‌ها دو طرف بیش از 40 پروژه مشترک در آموزش، علوم، فناوری، فرهنگ، مسائل زنان، جوانان و ورزش را یافتند.

چین مایل به پذیرش دانشجوی آمریکایی است
چین همچنین تمایل خود را به فراهم کردن امکانات برای 10 هزار دانشجوی آمریکایی که تمایل به درس خواندن در چین هستند، اعلام کرد. دو کشور اولین مشورت‌های سطح بالا درباره تبادلات مردمی را در ماه مه 2010 در پکن انجام دادند. کلینتون از این ابتکار استقبال کرد. وی گفت: «ما خواستار تبادلات قوی و باز و ایجاد بنیانی قوی برای درک فرهنگی و آموزشی هستیم.»

کلینتون افزود: «ما فکر می‌کنیم هرچه مردم ما بیشتر همکاری با یکدیگر را یاد بگیرند، چین و آمریکا بیشتر قادر به حل چالش‌های جهانی خواهند بود.»

دیپلماسی پینگ‌پنگ
چهلمین سالگرد دیپلماسی پینگ‌پنگ در دو کشور به عنوان اولین گام از ابتکار جدید برگزار شد. این مراسم با رقابت‌هایی در "میلواکی" آغاز شد و با بازی‌های برگشت هشتم دسامبر در سالن بزرگ مردمان شهر پکن به اوج خود رسید. در سال 1971، 9 بازیکن تنیس روی میز آمریکایی به پکن دعوت شدند تا با همتایان چینی خود بازی کنند، یخ روابط میان چین و آمریکا شکسته و کارهای اساسی برای ایجاد روابط دیپلماتیک بین دو کشور انجام شد.

در بازی دوستانه‌ای که روز نهم جولای در کتابخانه و موزه رئیس جمهور نیکسون در "یوربا لیندا" کالیفرنیا برگزار شد، "لیانگ گلیانگ" که در بازی‌های سال 1971 شرکت کرده بود، با "جرج بریتویت"، رقیب آمریکاییش در 40 سال پیش بازی کرد. این دو بازیکن بازنشسته حرفه‌ای بار دیگر رقابت شدیدی را که سال‌ها پیش بین آن دو جریان داشت، احیا کرده و در نهایت بریتویت به آسانی بر لیانگ غلبه کرد. هر دوی این بازیکنان این رقابت پینگ‌پنگ را تحسین کرده و گفتند که این مسئله منجر به توسعه روابط دوجانبه‌شان می‌شود.وی افزود: «معتقدم روابط به شدت توسعه خواهد یافت.»

بریتویت نیز اظهار داشت: «بدون چنین سیاستی وضعیت کنونی روابط غیرقابل تصور خواهد بود.»

دوستی میان مردم دو کشور محرکی همیشگی برای توسعه روابط
"زی جینپینگ"، معاون رئیس جمهور چین و "جیمی کارتر"، رئیس جمهور سابق آمریکا که به پکن رفته بود، با یکدیگر دیدار کردند. زی با ابراز امیدواری به ایجاد روابط بهتر میان مردم دو کشور گفت: «دوستی میان مردم محرکی همیشگی و بنیانی مهم برای توسعه روابط دوجانبه است.»

کارتر نیز اظهار داشت: «دیپلماسی پینگ‌پنگ به ما درسی می‌دهد که همیشه از لطافت برخوردار بوده و آن هم این است که دوستی میان مردمان پایدار و ارزشمند است و باید حفظ شود.»

منبع: فارس