Gerdab.IR | گرداب

ماهيت چند بعدی استراتژی دفاعی آمريكا

تاریخ انتشار : ۲۵ دی ۱۳۹۰

عمده استراتژي جديد دفاعي آمريكا "دريا پايه" است و اين موضوع باعث خواهد شد كه آمريكا به تدريج بر همكاري منطقه‌اي و انتقال مأموريت به كشورهايي كه در حوزه سرزميني (خشكي) قرار دارند، بيافزايد.

گرداب- اوباما كه پيوند‌سازي وعده‌هاي خود در انتخابات گذشته را با راهبرد جديد دفاعي به عنوان يك فرصت جديد انتخاباتي براي نوامبر ۲۰۱۲ مد نظر دارد، به شدت علاقمند است تا فرايند جديد هرچه زودتر در مسير اقدام قرار گيرد.

در سند جديد دفاعي آمريكا مباني جديدي بر اساس رويارويي و مواجهه آمريكا با درك از تهديدات، ميزان ائتلاف با همكاران سنتي، شتاب جديد تكنولوژيك در عرصه نظامي، ضرورت تغيير اولويت‌هاي آمريكا خصوصاً در محيط آسيايي، معنايابي از معدل قدرت نسبت به رقباي بين‌المللي و چگونگي مديريت كاهش بودجه جديد دفاعي آمريكا وجود دارد.

معناي مهار و تعريف از بازدارندگي چند وجهي با درك سرعت تغيير، جايگاه خاصي در تدوين اين استراتژي دارد، لذا آمريكا نگاه خود را به آينده الزاما قطعي نمي‌داند و متمركز بر يك رئاليسم قدرت استراتژي خود را تعريف مي‌كند. مسير استراتژي جديد آمريكا حول محور فرايندسازي و مديريت برتر بر چند جانبه‌گرايي است و عملا نگاه آمريكا از تمركز بر ثبات‌سازي خارج خواهد شد و اهميت بيشتري را براي قدرت‌هاي نوظهور خصوصا چين قائل است، بنابراين آمريكا با حفظ برخي از اولويت‌هاي خاورميانه به تدريج دست به يك اسباب‌كشي استراتژيك به سمت آسيا خواهد زد.

تغيير ماهيت رفتار سياست دفاعي آمريكا از چندي پيش با تغيير تاكتيك‌هاي نظامي در عرصه مناطق داغ ژئوپليتيكي آغاز و عملاً با توجه به عدم موفقيت پنتاگون در دستيابي به اهداف از پيش تعيين شده، اهميت وجود يك ارتش چابك و سبك براي عرصه‌هاي جديد در نزد نخبگان آمريكايي پديدار شده بود.

عمده استراتژي جديد دفاعي آمريكا "دريا پايه" است و اين موضوع باعث خواهد شد كه آمريكا به تدريج بر همكاري منطقه‌اي و انتقال مأموريت به كشورهايي كه در حوزه سرزميني (خشكي) قرار دارند، بيفزايد. در اين استراتژي آمريكا عملا مجبور خواهد بود تا قدرت از راه دور و ضربه مؤثر را بيش از پيش مدنظر قرار دهد. با توجه به تاثيرات اين موضع در حوزه همپيمانان آمريكا خصوصا در سازمان ناتو از هم اكنون كشورهاي اروپايي تمركز جديدي را پيرامون آينده پايگاه‌هاي نظامي آمريكا و همچنين نحوه به عهده گرفتن امنيت اروپا در آينده و چگونگي مشاركت در مأموريت‌هاي جديد بين‌المللي آغاز كرده‌اند.

اگرچه سازمان ناتو در اولين موضع‌گيري خود حمايت خود را از استراتژي جديد دفاعي آمريكا اعلام كرد ليكن با توجه به مشكلات جديد مالي و پولي اتحاديه اروپا و فرو رفتن كشورهاي اروپايي به آثار فوري بحران اقتصادي و مجبور شدن به يك سياست انقباضي اين احتمال وجود دارد تا ميزان همكاري آنها با شرايط جديد با كندي خاصي روبه‌رو شود.

فرهاد كليني/ منبع: جوان