Gerdab.IR | گرداب

نیمه دوم دی ماه؛

مروری بر مهمترین اخبار فضای مجازی گرداب

تاریخ انتشار : ۰۱ بهمن ۱۳۹۰

قربانی گرفتن مزاحمت‌های سایبری/ مهمترین چالش‌های اینترنت کشور/ جنگ سایبری اولویت اول آمریکا/ مهمترین هدف حملات سایبری/ معرفی خدمات IPTV/ جاسوسی سایبری حشرات/ استراتژی جدید پنتاگون در فضای سایبر و...

به گزارش گرداب، مهم‌ترین رویدادهای خبری منعکس شده در سرویس فضای مجازی گرداب در نیمه دوم دی ماه به شرح زیر است:

محبوب‌ترین برند اینترنتی/ رقابت احمدی‌نژاد با جابز/ نقره داغ شدن GoDaddy/ اینترنت جزیره ای در ایران!/ خواب اینتل برای زنان!/ شهرهای ابری چین/ قم، قطب مجازی دنیای اسلام/ مامور مخصوص حاکم بزرگ! و...
در حاشیه‌های وب 3 علاوه بر گزیده‌ای از اخبار دنیای فناوری، فضای سایبر و حاشیه‌های آن، تلاش شده است برخی اخبار آموزشی نیز گنجانده شود.

بازی "محافظان ایران" در پاسخ به بتل‌فيلد 3 ساخته می‌شود
تيمي مستقل از سراسر ایران و بدون هرگونه حمایتی در حرکتی خودجوش، اقدام به طراحی و ساخت بازی جدیدی به نام "Iranian Guards" یا همان "محافظان ایران" کرده‌اند.
سازندگان بازی دلیل انتخاب نام "محافظان ایران" را حمله آمریکایی‌ها در بازی "میدان نبرد 3" به ایران عنوان کردند.
این خبر اطلاعاتی درباره این بازی جدید ایرانی دارد.

"توئیتر"، حربه جدید آمریکا برای ارتباط با فارسی‌زبانان
وزارت امور خارجه آمریکا در تلاش‌هایش برای ارتقای دیپلماسی عمومی خود از طریق فناوری و رسانه‌‌های اجتماعی، پس از شکست پروژه سفارت مجازی، تصمیم گرفته کنفرانس‌های مطبوعاتی روزانه ایجاد کند تا مردم جهان سؤال‌هایشان را به زبان‌های مختلف مانند فارسی و عربی بیان یا به اصطلاح "توئیت" کنند.
این خبر به واکاوی این ایده جدید  وزارت امور خارجه آمریکا می‌پردازد.

گرداب/ بدافزارها برای شبکه‌های اجتماعی به روز می‌شوند
این خبر به تفصیل به شرح دزدیده شدن اطلاعات حساب شخصی 45 هزار نفر از کاربران فیس‌بوک، از طریق بدافزار رامنیت و شیوه کاری این بدافزار پرداخته است.

آسیب به اسرائیل در فضای مجازی اعلام جنگ است
معاون وزیر امور خارجه رژیم صهیونیستی در واکنش به حملات هکرها به پایگاه‌های اینترنتی این رژیم تاکید کرد که هر گونه آسیب‌رسانی به اسرائیل در فضای مجازی به معنای اعلام جنگ است.

مزاحمت‌های سایبری قربانی می‌گیرد!
با گسترش روزافزون شبکه‌های اجتماعی اینترنتی و کاربران آن، مزاحمت‌های سایبری در حال افزایش است که موجب بروز معضلاتی چون خودکشی قربانیان می‌شود.
این گزارش با نگاهی جامع، به دلایل مختلف پدیده "مزاحمت سایبری" و نتایج حصل از آن در دنیای واقعی می پردازد.

زیاده‌خواهی فرمانده قرارگاه سایبری آمریکا
کیث الکساندر فرمانده قرارگاه سایبری آمریکا برای دست‌یابی به اختیارات و قدرت بیشتر در جنگ سایبری فشار وارد می‌کند.
این خبر به سخنرانی کیث الکساندر که در کنفرانس فضا و سایبر فرماندهی راهبردی ایراد کرد پرداخته است.

کاربران فیس‌بوک و توئیتر زیر ذره‌بین سیا
خبرگزاری آسوشیتدپرس به نقل از منابع آگاه در سازمان سیا اعلام کرد که این سازمان روزانه بیش از ۵ میلیون کاربر شبکه‌های اجتماعی "فیس بوک" و "توئیتر" را زیر نظر دارد.

فیس‌بوک اسب تروای مافیای یهود است
ژورنال تحلیلی کهنه سربازان آمریکایی "وترنز تودی"، در مقاله‌ای به قلم "مایک استاتیز" می‌نویسد که هیچ‌گاه نمی‌توان به رسانه‌های اجتماعی اطمینان داشت چرا که آنها همواره در تلاشند تا اطلاعات شما را به عوامل تبلیغاتی و سیاسی بفروشند.
این گزارش با نگاهی تحلیلی به یکی از این نمونه‌ها یعنی "فیس‌بوک" می‌پردازد که به دست "مارک زوکربرگ" ساخته شد.

قیمت پهنای باند و امنیت مهم‌ترین چالش‌های فعلی اینترنت کشور
"امیر مسعود عطایی"، مدیر کل توسعه فناوری اطلاعات و ارتباطات وزارت صنعت، معدن و تجارت در گفت‌وگوی حاضر به این سوال که مهم‌ترین مشکل فعلی اینترنت در کشور را چه می‌بینید و چه راهکاری برای آن دارید، پاسخ داده است.

گرداب/ دستیابی به پسورد، تنها به کمک یک شارژر
کمپانی اپل قصد دارد اختراعی را به ثبت برساند که به کمک آن می تواند، رمز عبور را بر روی قطعات جانبی رایانه و تلفن همراه ذخیره سازی کند.
در این خبر جزئیات این اختراع جدید اپل را خواهید خواند.

استراتژی جدید پنتاگون در فضای سایبر مشخص شد + سند
طرح‌های حقوق بازنشستگی و خدمات درمانی نیروهای آمریکا به شدت تحت تأثیر بودجه جدید ارائه‌ شده از سوی باراک اوباما قرار گرفته و کاهش می‌یابد.
وزیر دفاع آمریکا، "لئون پانتا" نیز اعلام کرد که برتری نظامی آمریکا در آینده به گونه‌ای خواهد بود که در زمان جنگ ارتش آمریکا به جای اینکه به شهروندان آمریکایی متکی باشد، به ماشین‌های کشنده بی‌باک، به ویژه هواپیماهای بدون سرنشین، متکی خواهد بود.

فیس‌بوک، متهم همیشگی نقض حریم شخصی
مرکز اطلاعات حریم شخصی الکترونیک آمریکا اعلام کرد، "فیس‌بوک" تنظیمات حریم شخصی کاربران را به شیوه‌ای تغییر می‌دهد تا امکان بیش‌تری برای دسترسی به اطلاعات شخصی کاربران داشته باشد.
این خبر اطلاعاتی درباره ویژگی "تایم لاین" فیس بوک و چگونگی نقض حریم خصوصی تان در این شبکه ارائه می دهد.

کنترل رایانه با "زُل"!/ اینترنت رایگان در فرودگاه امام/ اسم ‌فامیل آنلاین/ استیو جابز مشمول قانون کپی‌رایت!/ صفحه کلیدی که خود را ضدعفونی می‌کند!/ گجت فراموشکاران و...
اخبار حاشیه‌های وب 4 تحت تاثیر آغاز به کار نمایشگاه CES قرار گرفت و برای آن‌ها که اهل "ترین"های فناوری هستند می‌تواند جالب باشد. علاوه بر اخبار نمایشگاه، خبرهای داخلی جالبی نیز در حاشیه‌های وب 4 انتظار شما را می کشد.

حوزه انرژي، مهم‌ترین هدف حملات سايبری
استراتژي دشمنان، توسعه توانمندي‌هاي سايبري در حوزه فناوري هسته‌اي است به طوري كه در سال گذشته شاهد حملات نوين سايبري به كشورمان بوديم كه ممكن است تكرار شود.
رئيس سازمان پدافند غيرعامل گفت: «حوزه انرژي بيشتري حملات سايبري را در دو سال اخير به خود اختصاص داده است.»

از هك شدن مي‌ترسيد؟
كارشناسان تاكيد دارند كه اگر پسورد ساده‌اي براي فايل‌ها انتخاب شود، در واقع راه براي هکرها باز گذاشته‌ شده و كاربران بايد در انتخاب پسوردها دقت كنند. تمام تلاش هکر، دسترسي به فايل‌هایی است که دسترسي به آن فايل‌ها به ‌واسطه پسوردي محدود شده است.
در اين گزارش به برخي از بزرگ‌ترين هك‌هاي صورت گرفته در سال گذشته پرداخته شده است.
 
نتایج گوگل "دزدانه‌تر" می‌شود
شرکت گوگل تلاش می‌کند نتایج جست‌و‌جوی کاربران بر روی موتور جستجوگر خود را به قول خودش "شخصی‌تر" کند. گوگل قصد دارد این کار را با ترکیب محتویات "گوگل پلاس" و "نتایج موتور جستجوگر" خود انجام دهد.
این خبر به شما خواهد گفت چطور دوستانتان در جست‌وجوهای‌شان در گوگل، به هر آنچه که شما در پلاس منتشر کرده‌اید می رسند!

جنگ جهانی در فضای سایبر، اولویت اول آمریکا
آمريكا پس از جنگ ستارگان به دنبال كسب هژموني در جنگ سايبري است. سند جدید راهبرد نظامی آمریکا بالاترين اولويت را حفظ برتري جهاني آمريكا از طريق اقدامات تهاجمي در فضاي مجازي برمي‌شمارد.

حملات سایبری یکی از 5 تهدید بزرگ سال 2012
بر اساس گزارش سالانه مجمع جهانی اقتصاد تهدیدات و حملات سایبری یکی از 5 تهدید بزرگ جهانی در سال 2012 است که امنیت میلیاردها نفر را به خطر انداخته است.
این خبر حاوی اطلاعاتی درباره جزئیات این گزارش سالانه است.

آمریکا کاربران اینترنت را کنترل می کند + سند
این خبر حاوی سندی است که نشان می‌دهد دولت آمریکا، ده‌ها سایت اینترنتی پرطرفدار از جمله فیس‌بوک، توئیتر، ویکی‌لیکس، وبلاگ‌ها و کلوپ‌های اینترنتی کاملا کنترل می‌کند.

تولید سلاح‌های "ندای وظیفه" از سوی ارتش آمریکا
ارتش آمریکا در حال تلاش برای تولید ابزارهای جانبی بازی‌های ویدئویی با نشان تجاری خاص خود است تا بدین وسیله جوانان را جذب ارتش کند.

انحصارطلبی گوگل جنجال آفرید
قبلا گفته شد که گوگل می‌خواهد محتوای گوگل پلاس را جزء نتایج جستجوی گوگل قرار دهد. این مسئله موجب شده کمیسیون فدرال ارتباطات آمریکا تحقیقات تازه‌ای را در مورد عملکرد گوگل آغاز کند و این شرکت را به نقض قوانین ضدانحصار متهم کند.

سازمان‌های اطلاعاتی از وبلاگ‌ها جاسوسی می‌کنند
افراد بیشتر از وبلاگ برای انتشار اطلاعات و علایق شخصی استفاده می‌کنند و با توجه به محدود بودن اطلاعات این موضوع اهمیت چندانی ندارد اما متاسفانه هنگامی که چند وبلاگ به عنوان هدف انتخاب می‌شوند و مورد بررسی قرار می‌گیرند بسیاری از اطلاعات آن‌ها استخراج و علیه کشور استفاده می‌شود.
در این خبر معاونت تشخیص و پیشگیری پلیس فتا در این خصوص حرف‌های شنیدنی‌ای دارد.

راندن با سرعت 40 گیگابیت بر ثانیه
با راه‌اندازی شبکه ملی اطلاعات بخش زیادی از پهنای باند اینترنت بین‌الملل که درگیر دسترسی‌های داخلی است، آزاد می‌شود و در اختیار کاربرانی که نیاز به پهنای باند بین‌الملل دارند، قرار می‌گیرد.
در این خبر تقی‌پور، وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات به سوالاتی در خصوص شبکه ملی اطلاعات پاسخ داده است.

وضعیت امنیت فضای سایبر در 2011
پاندا گزارشی را در مورد وضعیت امنیت در سه ماهه سوم سال 2011 منتشر کرده که در آن درباره میزان آلودگی‌ هر کشور به ویروس‌ها، وضعیت نرم‌افزارهای تلفن همراه، وضعیت گروه انانیمس، امنیت در شبكه‌های اجتماعی و... صحبت می‌کند.

خدمات IPTV معرفي شد
به گزارش گرداب، دسترسي به شبکه‌هاي اطلاع‌رساني، حضور مجازي در کلاس‌هاي آموزشي، دريافت انواع خدمات بانکي، مطبوعاتي، پزشکي، بيمه و جابه‌جايي زمان در پخش برنامه‌هاي تلويزيوني تنها بخشي از انواع خدماتي است که از طريق زيرساخت‌هاي مخابراتي و پروژه IPTV قابل دريافت است.
این خبر حاوی اطلاعات جامعی درباره IPTV و خدماتی است که ارائه خواهد داد.

توانمندی سایبری ایران در بالاترین سطوح فناوری جهان
«در حوزه فضای سایبری، نیروهای بسیجی بسیار توانمندی فعالیت می‌کنند که می‌توانند به خوبی در مقابل حملات سایبری دفاع کنند و با عوامل بازدارندگی به گونه‌ای پاسخ دهند تا هیچ قدرتی جرأت حمله سایبری نداشته باشد.»
خبر فوق نگاهی به سخنرانی سردار سرتیپ "باقری"، رئیس سازمان سایبری نیروهای مسلح در حاشیه همایش تخصصی دفاع سایبری در دانشگاه عالی دفاع ملی دارد.

گرداب/ چرا عضو شبکه‌های اجتماعی می‌شویم؟
نتایج پژوهش جدید محققان دانشگاه "بوستون" بیان‌گر آن است که دلیل فعالیت گاه هر ساعته افراد در شبکه‌های اجتماعی، پاسخ‌‍گویی این فعالیت به 2 نیاز اجتماعی اساسی افراد است.
برای اطلاع از این 2 نیاز اجتماعی اساسی، می‌توانید روی لینک این خبر کلیک کنید و به پاسخ این سوال که " چرا عضو شبکه‌های اجتماعی می‌شویم؟" برسید.

نهادهای مسئول در ایمن‌سازی فضای سایبری
در این خبر رئیس سازمان سایبری نیروهای مسلح با اشاره به موضوع دفاع سایبری در کشور، نهادهای مسئول در ایمن‌سازی این فضا را معرفی کرده‌اند.

حشرات، جاسوس سایبری می‌شوند! + عکس
يكي از پروژ‌ه‌هاي در دست اقدام دارپا، استفاده از حشرات براي جاسوسي است که در اين پروژه، با استفاده از تكنولوژي نانو، اين حشرات مي‌توانند به صورت مستقيم عكس و فيلم را به مركز كنترل ارسال‌كنند.
این خبر اطلاعات منحصر به فردی درباره برخی پروژه‌های "آژانس پروژه‌های تحقیقاتی دفاعی پیشرفته" آمریکا در فضای سایبر دارد. 

شبکه ملی اطلاعات به هیچ وجه جایگزین اینترنت نمی‌شود
اینترنت به عنوان یک سرویس، کما فی سابق در کنار شبکه ملی اطلاعات باقی خواهد ماند و هر کس که نیاز داشت می تواند از آن سرویس استفاده کند.

ایران 1 میلیارد دلار در جنگ سایبری سرمایه‌گذاری کرده است!
شبکه یک خبری یهودیان مدعی شد ایران یک میلیارد دلار در جنگ سایبری سرمایه‌گذاری کرده است. همین امر و نه هیچ چیز دیگری! باعث شده است ارتش اسرائیل به استخدام گروه‌هایی از هکرها روی بیاورد.

افشای خرابکاری عمدی گوگل برای توقف پروژه‌های رقیب
پروژه "openstreetmap" یک پروژه متن باز است که به رقابت با سرویس‌های نقشه گوگل و همین طور سرویس نمای خیابانی پرداخته و ظاهرا این مسئله به مذاق مدیران گوگل خوش نیامده است.
در این خبر اقدامات گوگل برای متوقف ساختن این پروژه را خواهید خواند.