Gerdab.IR | گرداب

وقتی سگ زرد و شغال به جان هم ‌می‌افتند؛

گرداب/ مرداک: گوگل دزد است

تاریخ انتشار : ۲۷ دی ۱۳۹۰

"رابرت مرداک"، صاحب جنجالی‌ترین غول رسانه‌ای دنیا، کمپانی "گوگل" را به "ترغیب به تکثیر غیرمجاز آن‌لاین" متهم کرد.

به گزارش گرداب به نقل از وی‌تری، "رابرت مرداک" در مطلبی که به تازگی در توئیترش منتشر کرده، نوشته است: گوگل، سردسته دزدان است که فیلم‎ها را به صورت رایگان نمایش می‌دهد و پیام‌های بازرگانی‌ درباره آن‌ها را به فروش می‌رساند و میلیون‌ها دلار در جیب لابی‎ها می‌ریزد.

مالک "نیوز اینترنشنال" مدتی بعد با لحنی که معلوم است متعادل‌ترش کرده‌اند، افزوده است که گوگل کمپانی بزرگی است که کارهای جالب زیادی انجام می‌دهد، اما وی معتقد است که این کمپانی باید نقش فعال‌تری را در مبارزه با تکثیر غیرمجاز انجام دهد.

وی همچنین گفته است: «تنها به گوگل بروید و فیلم "ماموریت غیر ممکن" (Mission Impossible) را جستجو کنید؛ وب سایت‌های زیادی هستند که لینک آن را به صورت رایگان در اختیار شما قرار می‌دهند.

این تغییر موضع مرداک شاید از این جهت باشد که وی با چنین مجادلاتی بیگانه نیست. مرداک اخیرا به دلیل رسوایی کمپانی نیوز اینترنشنال در استراق سمع تلفن افراد مورد هجوم شدید رسانه‌ها و گروهای حامی حریم خصوصی قرار گرفته است و از این جهت با گوگل مشترکات عمیقی دارد.

کمپانی گوگل نیز در پاسخ به توئیت‌های مرداک ادعا کرده است که به قوانین حق مولف (کپی رایت) احترام می‌گذارد.

سخنگوی گوگل در این‌باره گفت: «ما بسیار تلاش کرده‌ایم به صاحبان حق کمک کنیم تا با تکثیر غیرمجاز برخورد کنند. سال گذشته 5 میلیون سایت متخلف را از میان نتایج‌مان خارج کردیم و بالغ بر 60 میلیون دلار برای مبارزه با آگهی‌های بد سرمایه‌گذاری کردیم.»

مرداک پیش از این نیز گوگل را در کنار "مایکروسافت" و دیگر سایت‌هایی که اخبار را از منابع مختلف گردآوری و ارائه می‌کنند، به دلیل بازنشر لینک محتواها در سایت‌هایشان به سرقت متهم کرده بود. وی همچنین از لینک دادن چنین سایت‌هایی به اخبار "The Times" و "Sunday Times" جلوگیری کرده بود.
 
مرداک همچنین در توئیت مذکور، "باراک اوباما"، رئیس جمهور آمریکا را گماشته اربابان ثروتمند "سیلیکون ولی" خوانده است.

دانستن این نکته خالی از لطف نیست که مرداک، یکی از ثروتمندان انگلیسی است که در تجمعات اخیر مردم انگلیس در اعتراض به اختلاف طبقاتی موجود، خانه‌اش در تسخیر معترضان قرار گرفت و در حالی که خود یکی از بزرگترین لابی‌های رسانه‌ای استکبار را دارد، این‌چنین اوباما را در ارادت به ثروتمندان سیلیکون ولی نکوهش می‌کند.
 
 مرداک که به گفته خودش حتی طریقه استفاده از ایمیل را هم نمی‌دانسته، به تازگی به توئیتر پیوسته است.