Gerdab.IR | گرداب

فیس‌بوک: 2012 اهمیت دارد

تاریخ انتشار : ۱۵ بهمن ۱۳۹۰

کمپینی با نام "۲۰۱۲ اهمیت دارد" برای انتخابات ریاست‌ جمهوری آمریکا در فیس‌بوک به‌راه افتاده است. کاربران می‌توانند اولویت‌های خود را اعلام کنند و این خواسته‌ها در بیلبوردهای نیویورک نمایش داده می‌شود.

به گزارش گرداب، 6 نوامبر 2012، پنجاه و هفتمین انتخابات ریاست‌جمهوری ایالات متحده‌ آمریکا در حالی برگزار خواهد شد که آمریکا با یکی از بحرانی‌ترین شرایط اقتصادی چنددهه‌‌ اخیر خود مواجه است و نرخ بیکاری روند نگران‌کننده‌ای را طی می‌کند.

کمپین تبلیغاتی نامزدهای مختلف حزب جمهوری‌خواه همه حواسشان به اهمیت نقش شبکه‌های اجتماعی و کاربران اینترنت است و کمابیش سعی دارند از قابلیت‌های اینترنت برای جذب مخاطبین استفاده کنند.

در انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا در سال 2008، "باراک اوباما" پیشروترین نامزد انتخاباتی در استفاده از قابلیت سایت‌های وب2 و شبکه‌های اجتماعی محسوب می‌شد.

باراک اوباما، رئیس‌جمهور ایالات متحده‌ی آمریکا در اولین روز کاری خود در کاخ سفید، مک‌بوک خود را به میز کارش منتقل کرد. او از قدیمی‌ترین و سرشناس‌ترین کاربران تلفن‌های همراه هوشمند "بلک‌بری" است و همین هفته‌ اخیر ساعاتی را در شبکه‌ اجتماعی "گوگل پلاس" چرخید و از امکان "هنگ اوت" که همان چت زنده‌ این شبکه‌ اجتماعی است، استفاده کرد.



شبکه‌های اجتماعی و کاربرانش حالا در گوشه گوشه جهان، بارها در صدر اخبار قرار می‌گیرند و دگرگونی‌های بزرگ سیاسی و اجتماعی را رقم می‌زنند.

بازار بحث و گفت‌وگو و مچ‌گیری و طنز و انتقاد از نامزدهای انتخابات ریاست‌جمهوری سال 2012 آمریکا در شبکه‌های اجتماعی حسابی گرم است.

حالا "فیس‌بوک" که پرطرفدارترین و پرجمعیت‌ترین شبکه‌ اجتماعی است، کمپینی به‌راه انداخته است تا از این همه بحث و مطالبه و شور و انرژی استفاده‌ مفیدتری کند.

برای کاربران فیس‌بوک که ساکن آمریکا هستند، کدام مطالبه مهم‌تر است؟ بهبود وضعیت اقتصادی؟ افزایش و کاهش میزان مالیات؟ آزادی بیان در اینترنت؟ مسائل زیست محیطی؟ تضمین امنیت ملی آمریکا؟ عدم مداخله‌ نظامی آمریکا در کشورهای دیگر و شروع نکردن جنگی تازه؟ حذف مجازات اعدام در ایالتی که ساکنش هستند؟

خواسته‌های کاربران فیس‌بوک برای نامزدهای ریاست‌جمهوری نیز ارسال خواهد شد.

جمله‌های بالا نمونه‌هایی از سوال‌های این کمپین از کاربران است. مهم‌ترین خواسته و مطالبه‌ شما از رئیس‌جمهور بعدی کشور هرچه باشد، حالا شانس این را دارد که در بزرگ‌ترین بیلبوردهای تبلیغاتی "تایمز اسکوئر" شهر نیویورک، نصب شود و در معرض دید مردم و توریست‌های این نقطه‌ پرتردد شهر قرار بگیرد.

خواسته‌های کاربران فیس‌بوک برای نامزدهای ریاست‌جمهوری نیز ارسال خواهد شد. فیس‌بوک عنوان "2012 اهمیت دارد" را برای این کمپین خود انتخاب کرده است.

فیس‌بوک می‌گوید نه فقط کاربران ساکن ایالات متحده‌ی آمریکا، که سایر کاربران کشورهای دیگر جهان و به‌ویژه کشورهایی که روابط بحرانی با آمریکا دارند نیز می‌توانند به این کمپین بپیوندند!

هر کاربر بعد از لایک کردن صفحه‌ 2012 اهمیت دارد، آیکون این کمپین را در تایم لاین خود خواهد دید. کاربر می‌تواند 3 خواسته‌ اصلی و مهم‌ترین‌ها را برای خود انتخاب کند و خواسته‌های خود را با دوستانش یا به شکل عمومی در فیس‌بوک به اشتراک بگذارد. دوستان هرکاربر می‌توانند زیر خواسته‌ها نظر دهند و خواسته‌ها را لایک کنند.

فیس‌بوک این کمپین را با همکاری شرکت "تامسون رویترز" و "آر جی ای" به‌راه انداخته است. قرار است برگزیده‌ خواسته‌های کاربران فیس‌بوک از رئیس‌جمهور بعدی کشور نیز در بیلوردهای بزرگ این دو شرکت که در بهترین نقطه‌ تایمز اسکوئر واقع شده است، نصب و اعلان شود.

کمپین 2012 اهمیت دارد، در صفحه‌ خود نظرسنجی‌های متعددی را قرار داده است. نظرسنجی‌هایی که همه دو گزینه‌ای است و از کاربران می‌خواهد رای دهند که بین دو گزینه کدام ‌یک برای آن‌ها در انتخابات و در ابعاد مختلف زندگی کاری و شخصی‌شان مهم‌تر است.

تا به‌ حال کاربران میان اقتصاد و مسائل اجتماعی، رای بیشتری را به اقتصاد داده‌اند و نگرانی‌های اقتصادی را مشکل بزرگ‌تری ارزیابی کرده‌اند. رای کاربران به گزینه‌ "امنیت ملی" در مقایسه با میزان رای به اقتصاد، ناچیز است و به چشم نمی‌آید.

کاربران رای بیشتری به نگرانی از بدهی‌های دولت آمریکا داده‌اند و در مقایسه با نگرانی از کمبود انرژی و افزایش بهای انرژی، اعلام کرده‌اند که بدهی‌های مالی را مشکل بزرگ‌تر و در اولویت می‌دانند. در یکی دیگر از نظرسنجی‌ها، کاربران میان دو گزینه‌ بیمه درمانی و محیط زیست، بیمه درمانی را انتخاب کرده‌اند و در اولویت قرار داده‌اند.

فیس‌بوک معمولا سعی می‌کند تا این‌اندازه مستقیم وارد مباحث سیاسی نشود، اما اهمیت انتخابات ریاست‌جمهوری نوامبر 2012 برای این شبکه اجتماعی تا آن‌جا بوده است که برخلاف رویه‌ رایج خود این کمپین سیاسی را شروع کند.

نتایج یک نظرسنجی در ماه دسامبر سال 2011 میلادی نشان داده بود که نیمی از کاربران فیس‌بوک مطالب سیاسی در صفحه‌‌ خود منتشر می‌کنند؛ با این‌حال بنا به همین تحقیق 14 درصد کاربران فیس‌بوک هم بعضی دوستان خود را به دلیل انتشار مرتب مطالب سیاسی حذف می‌کنند.

منبع: جام نیوز