Gerdab.IR | گرداب

ناوگان آزادی محاصره را می شکند

تاریخ انتشار : ۱۷ خرداد ۱۳۸۹

ادامه محاصره غزه لحظه به لحظه عرصه را بر صهیونیست‌ها تنگ‌تر می‌کند و تل‌آویو را گام به گام عقب می‌راند.

گرداب- رژیم‌صهیونیستی که تاکنون اجازه ارسال هیچ‌گونه کمکی را به مردم تحت محاصره غزه نمی‌داد حالا دیگر تلاش می‌کند برای کاهش فشار‌های جهانی ابتکار عمل را برای ارسال محموله‌ها به غزه در دست بگیرد. این در حالی است که روز به روز بر موج انتقادات جهانی و همگرایی‌ها در جهت شکستن محاصره غزه افزوده می‌شود.

روزنامه جروزالم پست چاپ رژیم صهیونیستی در شماره دیروز خود به نقل از منابع وزارت جنگ این رژیم نوشت: وزارت دفاع در نظر دارد کشتی‌های حامل کمک به مردم غزه را با هماهنگی خدمه آن به بندر اشدود در جنوب اسراییل منتقل کند و از آنجا محموله‌ها را از طریق زمینی به نوار غزه منتقل کند اما با انتقال مستقیم محموله‌ها از طریق آب‌های بین‌المللی به این بخش مخالف است. اقدامی که پس از اشغال کشتی راشل‌کوری در حال انجام است.

تشدید اختلافات داخلی رژیم صهیونیستی عقب نشینی رژیم صهیونیستی برای محاصره غزه در حالی به وقوع می‌پیوندد که منابع خبری این رژیم از تشدید اختلافات داخلی و ادامه جنبش‌های داخلی سرزمین‌های اشغالی علیه اشغالگری صهیونیست‌ها خبر می‌دهند.

روز گذشته خیابان‌های تل‌آویو شاهد تظاهرات اعتراض‌آمیز علیه ادامه سیاست‌های اشغالگری از سوی سران صهیونیست بود. سازمان موسوم به ISM سازماندهی این تظاهرات را بر عهده داشت. تظاهرکنندگان با حمل پلاکاردهایی با عنوان« این آپارتاید است» اقدامات رژیم‌صهیونیستی را درباره اشغال 41 ساله غزه، کرانه باختری و شرق رود اردن محکوم کردند. این اعتراض‌ها در حالی صورت می‌گیرد که کابینه نتانیاهو هم از مشکلات و اختلافات شدید داخلی رنج می‌برد.

به نوشته روزنامه هاآرتص، هنوز در مورد چگونگی تشکیل هیأت حقیقت‌یاب رژیم صهیونیستی تصمیم‌گیری نشده اما مشاجرات در این خصوص میان رهبران ارشد سیاسی و دفاعی شدت یافته است.
به نظر می‌رسد یکی از روش‌های محتمل، تشکیل یک هیأت حقیقت‌یاب غیرنظامی به جای نظامی و شرکت یک ناظر خارجی است.

سیاستمدارانی که در حال بررسی این حمله ناشیانه به ناوگان آزادی هستند، معتقدند دلیل وقوع این حمله برنامه‌ریزی نادرست عملیات در نیروی دریایی و دریافت اطلاعات غلط است. بنابراین فرمانده نیروی دریایی از نوع مواجهه‌ای که در انتظار سربازان بر روی عرشه بود درک درستی نداشته است.

همچنین هاآرتص در گزارش روز گذشته خود فاش کرد که بحران و اختلاف نظر بین نخست‌وزیر و وزیر امور خاجره کابینه راستگرای تندرو شدت گرفته است. بر اساس این گزارش، بنیامین نتانیاهو و اویگدور لیبرمن درباره تعیین مسئولان اسراییلی برای پست‌های دیپلماتیک دچار اختلاف نظر شده‌اند.
نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی به افراد پیشنهادی وزیر امور خارجه این رژیم که اکثر آنها از نزدیکان لیبرمن هستند، مخالف است. این وضعیت نگرانی‌هایی را در وزارت خارجه رژیم برانگیخته است.

 
آیا امریکا با ناوگان آزادی مرتبط است؟!
ادامه اجماع جهانی درباره شکست محاصره غزه و همچنین انتشار اخباری مبنی بر ارتباط دولت امریکا با ناوگان آزادی غزه بر وخامت اوضاع صهیونیست‌ها و انزوای بین‌المللی آنان افزوده است.
یک روزنامه در خبری از نگرانی کابینه نتانیاهو در خصوص ارتباط واشنگتن با کاروان آزادی غزه خبر داد و ادعا کرده که یک مقام بلند پایه دولت اوباما به عنوان رابط با حرکت آزادی غزه تعیین شده است تا اسراییل در ادامه محاصره غزه به چالش کشیده شود. رابط ادعایی جان‌برنان مشاور ارشد امنیتی داخلی دولت اوباماست. مایک هامر سخنگوی شورای امنیت ملی دولت امریکا صحت این ادعا را رد کرده و افزوده است برنان مسئول مسائل امنیتی داخل امریکاست نه خارج آن و هم اکنون مشغولیت‌های زیادی در این زمینه دارد، امری که باعث می‌شود زمانی برای فعالیت‌های متفرقه نداشته باشد.
از سوی دیگر و در ادامه فشارها علیه رژیم‌صهیونیستی رجب طیب اردوغان طی گفت‌وگویی با بان‌کی‌مون دبیرکل سازمان ملل از حملات وحشیانه رژیم صهیونیستی انتقاد کرد.
پس از گفت‌وگوی تلفنی بان‌کی‌مون با اردوغان سخنگوی دبیرکل سازمان ملل طی بیانیه‌ای اعلام کرد که بان‌کی‌مون به مشورت با اعضای سازمان ملل درباره حمله صهیونیست‌ها به کاروان فعالان صلح در آب‌های غزه ادامه خواهد داد.
شورای امنیت در تاریخ اول ژوئن( 11 خرداد) ضمن محکوم کردن حمله ددمنشانه رژیم اسراییل به کاروان آزادی خواستار انجام تحقیقات«فوری، منصفانه، معتبر و شفاف» در این باره شد.
همچنین منابع آگاه از طرح سازمان ملل برای نظارت مشترک آنکارا و تل‌آویو بر ارسال محموله به غزه خبر می‌دهند.

 
نگرانی تل‌آویو از کاروان‌های هوایی
شبکه 10 تلویزیون رژیم صهیونیستی اعلام کرد: فرماندهان ارتش اسراییل به علت حمله به ناوگان آزادی در نگرانی بسر می‌برند.
شبکه 10 تلویزیونی رژیم‌صهیونیستی اعلام کرد: فرماندهان ارتش اسراییل در حال حاضر نسبت به ارسال کمک‌های بشر دوستانه از طریق هوایی از سوی کشورهای جهان از جمله کشورهای عربی و نیز ترکیه جهت شکست محاصره نوار غزه نگرانند.
سایت شبکه فلسطین الیوم به نقل از گزارش این شبکه تلویزیونی اعلام کرد: فرماندهان نیروی هوایی اسراییل احتمال ورود هلیکوپترهایی از برخی از کشورهای جهان در رأس آن کشورهای عربی به حریم هوایی غزه را بررسی می‌کنند و این احتمال وارد است و این شبکه اذعان کرده است که جنگنده‌های اسراییلی به سختی قادر به توقف این هلیکوپترها و بازرسی‌ آنها خواهند بود.

در این گزارش آمده است تنها راه پیش روی نیروی هوایی اسراییل این است که در صورت عدم پاسخگویی به درخواست‌های خلبان‌های اسراییلی این هلیکوپترها را ساقط کند.
از سوی دیگر تلویزیون رژیم صهیونیستی اعلام کرد که ترکیه از اسراییل خواسته است کشتی مرمره را به همراه پنج کشتی‌دیگر که در ناوگان آزادی بودند به این کشور تحویل دهد اما اسراییل تاکنون به این درخواست ترکیه پاسخ مثبت نداده و علت عدم همکاری با ترکیه نگرانی اسراییل از تلاش مجدد این ناوگان برای حرکت به سوی نوار غزه است.

 
اعزام خبرنگاران از ایران و جهان به غزه
با ابتکار جنبش فلسطین آزاد و خبرنگاران بدون مرز قرار است یک کشتی حامل خبرنگاران کشورهای مختلف از جمله ایران و کمک‌های بشردوستانه به منظور شکستن محاصره غزه، امدادرسانی به مردم فلسطین و تهیه گزارش از اوضاع سخت معیشتی آنان هفته آینده از بیروت پایتخت لبنان عازم این منطقه شود.
«یاسر قشلق» رئیس جنبش فلسطین آزاد روز یکشنبه در گفت‌وگو با شبکه خبری(العالم) گفت: این کشتی قرار است تجهیزات بیمارستانی و پزشکی از جمله دستگاه‌های دیالیز و درمان بیماری‌های قلبی به غزه ببرد.
وی با بیان اینکه، این کشتی 50 خبرنگار را از کشورهای مختلف جهان مانند ایران، انگلیس، سوئد، آلمان، فرانسه، ترکیه، سوریه و لبنان با خود به غزه خواهد برد، افزود: جمهوری اسلامی ایران تصمیم دارد شش خبرنگار را به بیروت اعزام تا با این کشتی عازم غزه شوند.

قشلق با بیان اینکه، این کشتی اواخر هفته آینده از بیروت به سوی سواحل غزه حرکت خواهد کرد،خاطر نشان کرد که 25 فعال صلح اروپایی از جمله شماری از نمایندگان پارلمان‌های کشورهای اروپایی این کشتی را همراهی خواهند کرد.
 
منبع: جوان آنلاین