Gerdab.IR | گرداب

گوگل و سیاست‌های جدید

تاریخ انتشار : ۱۷ اسفند ۱۳۹۰

گوگل، سياست جديد حفظ اسرار خود را در اول ماه مارس به اجرا درآورد و اين سوال مطرح شد كه تغييرات سياست اين غول فناوري براي كاربران به چه معناست و بر روي آن‌ها چه اثري مي‌گذارد.

به گزارش گرداب، سياست حفظ اسرار ادغام شده گوگل براي اين غول فناوري امكان ادغام و دست‌كاري اطلاعات از تمام 60 سرويس رايگان آن را فراهم كرد؛ كاري كه تحت سياست‌هاي پيشين آن امكان‌پذير نبوده است.

سايت سی نت (CNET) با ارائه گزارشي در اين باره سوالاتي مبني بر اين كه اين تغييرات دقيقا چگونه بر روي كاربران تاثير مي‌گذارند را مطرح و در مقابل چندين راه‌حل را براي چگونگي رفتار با اين موضوع بيان كرده است كه در زير مي‌آيد:

1. گوگل اطلاعات بيش‌تري را جمع‌آوري نمي‌كند و تنها از آن‌ها به نحو متفاوتي استفاده مي‌كند. اين تصور كه گوگل به طور ناگهاني به انبوهي از اطلاعاتي كه پيش از آن در اختيار نداشته دسترسي پيدا مي‌كند، اشتباه است.

واقعيت اين است كه اين غول جست‌وجو همواره اطلاعات كاربردي شما براي تمام سرويس‌هايش هم‌چون گوگل‌پلاس، جي‌ميل، يوتيوب و غيره را جمع‌آوري كرده است و در حال حاضر برخي از آن اطلاعات را براي شخصي كردن تجربه شما مورد استفاده قرار مي‌دهد.

2. شما رديابي خواهيد شد. در چند مدت اخير، متخصصان فناوري به شما پيشنهاد داده‌اند كه تاريخچه وب گوگل خود را پاك كنيد. اين مسئله روشن است كه اين كار اقدام خوبي است اما گوگل را از جمع‌آوري اطلاعات شما باز نمي‌دارد.

هم‌چنين با پاك كردن و بازداري از رديابي رسمي فعاليت وب گردي، شما تنها مانع از اين مي‌شويد كه گوگل اطلاعات جمع آوري شده را با حساب كاربري گوگل‌تان مرتبط سازد.

3. آيا اين تغيير سياست، حقيقتا اقدامي بسيار بزرگ است؟ بله و خير. با وجود اين كه متخصصان حفظ اسرار، نسبت به اين تغييرات اظهار نگراني مي‌كنند، ديگر افراد هيچ‌گونه نگراني از خود نشان نداده‌اند، كه هر دوي اين واكنش‌ها درست است.

اين تغييرات از يك سو، اقدام حيرت‌انگيزي نيست، چرا كه گوگل همان اطلاعاتي كه همواره در اختيار داشته را جمع‌آوري مي‌كند، اما در حال حاضر اين اطلاعات براي بهبود تجربه كاربران مورد استفاد قرار مي‌گيرد.

از سوي ديگر، متخصصان حفظ اسرار و قانون‌گذاران با اين سياست سرسختانه مبارزه كرده‌اند چرا كه آن‌ها بر اين باورند كه امكان دارد سياست حفظ اسرار جديد گوگل قوانين حفاظت اطلاعات اتحاديه اروپا را نقض كند.

4. چندين راه‌حل وجود دارد. به‌جاي اين كه استفاده از سرويس‌هاي گوگل را متوقف سازيد، اين رهنمودها را براي به حداقل رساندن ميزان اطلاعاتي كه گوگل جمع‌آوري مي‌كند، دنبال كنيد:

- جست‌وجوهاي گوگل را بدون ثبت ورود انجام دهيد.

- از اين ابزار براي جلوگيري از به جاي گذاشتن هرگونه اثري از خود در زمان استفاده از سرويس‌هاي گوگل استفاده كنيد.

- گوگل را از طريق ايجاد چندين حساب كاربري و استفاده از آن‌ها براي كارهاي مختلف، گيج كنيد.

- "do not track" را به مرورگرهاي خود اضافه كنيد.

دستورالعمل‌هاي كامل بنياد مرز الكترونيك را براي حفاظت از اسرار خود مطالعه كنيد، اما در صورتي كه با هيچ كدام از اين روش‌ها به نتيجه نرسيديد، مي‌توانيد همواره اطلاعات گوگل خود را بك‌آپ كرده و حساب كاربري خود را ببنديد.

5. گوگل بوكس (Google Books)، گوگل كروم (Google Chrome) و گوگل والت (Google Wallet)، سياست هاي فرعي را حفظ خواهند كرد.

در هر حال سياست‌هاي حفظ اسرار 60 سرويس گوگل يكي مي‌شوند اما گوگل والت، بوكس و كروم، با وجود اين كه با سياست حفظ اسرار يكي شده گوگل تطابق دارند، سياست‌هاي مستقل خود را حفظ خواهند كرد.

منبع: ایسنا