به گزارش
گرداب، مدیرعامل بنیاد ملی بازیهای رایانهای گفت: «یکی از بزرگترین مشکلات موجود در عرصه تولید بازیهای رایانهای عدم تعامل و برقراری ارتباط بین سینماگران برای ساخت بازی رایانهای است.»
دکتر "مینایی" مدیرعامل بنیاد ملی بازیهای رایانهای ضمن بیان این مطلب در نشستی که با حضور "محمد بیطرف"، قائم مقام بنیاد ملی بازیهای رایانهای در خصوص دلایل عدم همکاری سینماگران در حاشیه نشست دومین جشنواره بینالمللی بازیهای رایانهای گفت: «زمانی که سریال مختارنامه ساخته شد پیگیر شدیم تا بازی مختار را بسازیم حتی برای این کار امکانات لازم را برای تهیه و تولید بازی مختار نیز فراهم کردیم، ولی متاسفانه علیرغم صحبتهایی که در این خصوص با عوامل این سریال انجام شد اما به نتیجه مورد نظر نرسیدیم.»
وی در ادامه افزود: «البته ناگفته نماند که بنیاد هر لحظه آمادگی همکاری با سینماگران را در زمینه ساخت بازیهای رایانهای دارد و در این زمینه مذاکراتی با سازندگان فیلم سینمایی "ملک سلیمان"، "راه آبی ابریشم" انجام دادهایم و به تبع عوامل این فیلم های سینمایی هم اعلام آمادگی کردند.»محمد بیطرف قائم مقام بنیاد ملی بازیهای رایانهای در بخش دیگری از این نشست با اشاره به این مطلب که نسل بعدی سینما را بازیهای رایانهای تشکیل میدهد، گفت: «به اعتقاد بسیاری از کارشناسان بازیهای رایانهای نسل بعد سینما را تشکیل میدهد به این معنا که علاوه بر کارگردانی و طراحی کاراکتر نیاز به نوعی بازی نامهنویسی وجود دارد که متاسفانه در این عرصه اندک فعالیتهایی صورت گرفته است.»
وی در ادامه افزود: «از همینرو تا زمانی که سینما وارد تجربه بازیهای رایانهای نشود، خود مقوله بازیهای رایانهای به تنهایی وارد عرصه جذب مخاطب میشوند و همین مسئله انرژی بسیاری از مسئولان و متولیان بازیهای رایانهای میبرد.»
مدیرعامل بنیاد ملی بازیهای رایانهای در ادامه این نشست در پاسخ به این سئوال که آیا در حوزه تربیت نیروی انسانی در حوزه بازینامهنویسی فعالیتی صورت گرفته است، گفت: «ورود به این بحث در سه بخش تعریف میشود به این معنا که بخش کارگردانی هنری از مهمترین مقوله در این زمینه است اما در کنار این مقوله مهم بحث بازینامهنویسی از اهمیت بسیاری برخوردار است در واقع صنعت سینمای ایران با وجود سالها فعالیت در عرصه صنعت فیلمسازی در بحث فیلمنامهنویسی با مسئله روبرو است و حال اینکه در حوزه بازیهای رایانهای که صنعت نوپایی هم هست این مسئله دوچندان به چشم میخورد.»
مینایی در ادامه صحبتهای خود با اشاره به منابع تحقیق در این زمینه گفت: «در حال حاضر ترجمه 11 کتاب در زمینه بازینامه نویسی را آغاز کرده ایم که تا کنون 2 کتاب از این مجموعه ترجمه شده است. علاوه این ترجمهها با افراد متخصص در این زمینه ارتباط هایی برقرار شده است و دعوت شده تا برای آموزش نیروی انسانی فعالیت کنند.»
قائم مقام بنیاد ملی بازیهای رایانهای در ادامه این نشست با اشاره به کمبودهای موجود در حوزه بازینامهنویسی گفت: «همانگونه که آقای مینایی مطرح کردند دچار معضل هستیم و در این راستا نیازمند تربیت نیروی متخصص نیز هستیم و بار دیگر به جد از سینماگران و کسانی که طرحهایی در این زمینه دارند خواستاریم که در تولید محتوایی بازی رایانهای همکاری کنند.»
وی در پایان با اشاره به موفقیت بازیهای رایانهای در کشورهای خارجی افزود: «تجربه حضور محصولات ایرانی در جشنوارهای در سنگاپور نشان داد که میتوان آثار شاخصی در این صنعت تولید کرد. به عنوان مثال برخی از محصولات مانند بازیهای رایانهای "شبان"،" گرشاسب"،"خارج از سرزمین"، "آسمان دژ" از جمله محصولاتی بود که در بازار جهانی خوش درخشیدند.»
منبع:
مهر