Gerdab.IR | گرداب

تقدیر کاخ سفید از اقدام اسرائیل

تاریخ انتشار : ۰۱ تير ۱۳۸۹

با اعلام رسمی اسرائیل برای کاهش محاصره غزه عکس العمل امریکایی ها به کاهش محاصره غزه جالب به نظر می رسد. در حالی که در این بیانیه اشاره ای به لغو جدی این محاصره نشده است، امریکایی ها به بزرگنمایی این حرکت پرداختند و از اسرائیل قدردانی کردند.

به گزارش گرداب، اسرائیل دو روز پیش برای نخستین بار به صراحت اعلام کرد که از محاصره غزه می کاهد. فشارهای بین المللی بر این رژیم از زمان حمله به ناوگان آزادی افزایش فاحشی یافت تا نهایت بنیامین نتانیاهو نخست وزیری تندرو این رژیم به صراحت اعلام کرد که از حجم محاصره غزه می کاهد. بر اساس گزارش رسیده از تل آویو، از این پس انتقال مواد غذایی به داخل غزه امکان پذیر خواهد بود. از سه سال پیش تا کنون غزه در محاصره اقتصادی به سر می برد که یک و نیم میلیون ساکن این منطقه را در گرسنگی و فقر قرار داده است.

سه هفته پیش بود که حمله اسرائیل به ناوگان آزادی حداقل نه فعال صلح را به کشتن داد. این حرکت اسرائیل خشم جهانی را برانگیخت و در نهایت همگان از شرق تا غرب خواهان تغییر در سیاست اسرائیل نسبت به غزه شدند.

در این میان آنچه که بیش از همه حائز اهمیت است عکس العمل امریکایی ها به کاهش محاصره غزه است. در حالی که در این بیانیه اشاره ای به لغو جدی این محاصره نشده است، امریکایی ها همین حرکت را در بوق و کرنا کرده و از اسرائیل قدردانی کردند. البته دولت باراک اوباما در یک سال گذشته حداقل در ملا عام از سیاست های تل آویو انتقاد کرده و محاصره غزه را غیرقابل قبول خوانده است.
 
از زمان حمله اسرائیل به ناوگان آزادی، کاخ سفید از این رژیم خواسته است که استراتژی جدید در قبال غزه اتخاذ کند. پیش از این حمله قرار بود اوباما در کاخ سفید میزبان بنیامین نتانیاهو باشد که این دیدار لغو شد. کاخ سفید در تازه ترین بیانیه خود اعلام کرد که در ششمین روز از ماه جولای بی بی به واشنگتن سفر خواهد کرد. از زمان حمله اسرائیل به ناوگان آزادی تا کنون تغییراتی در جو حاکم بر تل آویو بوجود آمده است. نتانیاهو در دیدار با تونی بلر نماینده کمیته چهار جانبه نیز تاکید کرد که این محاصره کمرنگ خواهد شد. بلر نیز با مخاطب قرار دادن نتانیاهو تاکید کرد که کاهش فشارها بر غزه باید شامل صدور مجوز برای انتقال مواد غذایی و تجهیزات دارویی باشد.

در سه سال گذشته نتانیاهو یکی از دلایل محاصره غزه را ممانعت از قاچاق اسلحه به این منطقه دانسته اما همزمان از انتقال مواد غذایی به غزه هم خودداری کرده است. این بار نخست وزیری این رژیم از تخفیف در مجازات فلسطینی ها سخن گفته است!

اسرائیل در این بیانیه تاکید کرده که لیستی از کالاهای ممنوعه را که انتقال آنها به غزه برای امنیت اسرائیل خطرناک است، اعلام خواهد کرد. پیش از این در اواخر هفته گذشته، نتانیاهو در سخنانی مبهم از کاهش محاصره غزه سخن گفته بود اما دو روز پیش این خبر به صراحت تایید شد. در بیانیه جدید تصریح شده است که در آینده ای نزدیک از تعداد ایست های بازرسی نیز کاسته خواهد شد. البته اسرائیل به محاصره دریایی غزه ادامه خواهد داد چرا که به قول فرماندهان ارتش این رژیم، حماس از طریق مرز دریایی اسلحه مورد نیاز خود را تامین می کند. در بیانیه کاخ سفید آمده است: ما از سیاست جدید اسرائیل در برابر غزه حمایت می کنیم. امیدواریم که این حرکت ها به کمک به ساکنان غزه منتهی شود.

با وجود برخورد هیجان زده امریکایی ها، یک منبع نزدیک به کاخ سفید که به دلیل حساسیت موضوع نام خود را افشا نمی کند، می گوید: اسرائیل هنوز به بسیاری از مطالبه های ما پاسخ نداده است. واشنگتن خواهان بازگشایی چندین گذرگاه دیگر است. تونی بلر نیز پیش از این اعتراف کرده بود که اسرائیل به مطالبه های بین المللی پاسخ نداده است.
 
منبع: خبر آنلاین