Gerdab.IR | گرداب

گرداب/ بی‌آبرویی حاصل اعتماد به شبکه‌های اجتماعی

تاریخ انتشار : ۱۱ آبان ۱۳۹۱

88 درصد از تصاویر کاملا مستهجنی که از کودکان و جوانان بر روی فضای مجازی منتشر شده از سایت‌های به ظاهر قانونی فیس بوک و یوتیوب و یا گوشی‌های به سرقت رفته و یا گم شده، است.

به گزارش گرداب به نقل از سوفوس، بر اساس گزارش جدید دریافت شده از سازمان‌های مراقبت از ایمنی برخط کودکان 88 درصد از تصاویر کاملا مستهجنی که از کودکان و جوانان بر روی فضای مجازی وجود دارد از سایت‌های به ظاهر قانونی فیس‌بوک و یوتیوب و یا گوشی‌های به سرقت رفته و یا گم شده، است.

سازمان رصد اینترنتی در یک نمونه کار تحقیقاتی 48 ساعته‌ای که در فضای مجازی انجام داد به این نتیجه رسید که حدود 12224 تصویر و ویدیو در 68 سایت مختلف پخش شده است.

تنها گفتن این آمار و ارقام شاید نتواند عمق فاجعه را نشان دهد بلکه ذکر نمونه‌هایی از اتفاقات این‌چنینی که منجر به تراژدی‌هایی واقعی و از بین رفتن زندگی‌های افراد مختلف شده است؛ شاید درک آن را برای مخاطب ملموس‌تر کند.

یکی از این نمونه‌ها "آماندا تاد" است؛ پس از اینکه یکی از عکس‌های نیمه برهنه این خانم در فیس‌بوک منتشر گردید، صفحه‌ای تحت عنوان اعلام انزجار از آماندا تاد راه اندازی شد که در آن تمامی اطلاعات شخصی زندگی وی همچون آدرس خانه وی نیز قرار داده شده بود.

با وجود این که خانواده آماندا به مکانی دیگر نقل مکان کردند و وی به مدرسه‌ای جدید رفت باز هم تهدیدها ادامه داشت و همین امر باعث شد که وی برای فراموش کردن این اتفاقات به مواد مخدر و الکل روی آورده و درنهایت دست به خود‌کشی بزند.

خودکشی وی درحدود 20 روز قبل یعنی 10 اکتبر و درست یک هفته قبل از 16 سالگی‌اش باعث شد که اعتراضات گسترده‌ ملی در کشور کانادا برگزار شود. 

وجود فضای اعتماد کاذب در شبکه‌های اجتماعی باعث شده است که بسیاری از افرادی که هنوز به بلوغ عقلی کاملی نرسیده‌اند، در این فضا به حلقه دوستان مجازی خود اعتماد کرده و تمامی مسائل شخصیتی و شخصی خود را با آن‌ها درمیان بگذارند و برای نشان دادن صمیمیت بیشتر، حتی عکس‌ها و ویدیوهای شخصی و خانوادگی خود را در این فضا به اشتراک بگذارند.

آنها از این نکته غافل‌اند که شخصیت این افراد نیز در این فضا، مجازی است و بسیاری از آنها شخصیت واقعی خود را بروز نمی‌دهند و از اعتماد دوستان خود سوء استفاده کرده و حریم شخصی دیگران را زیر پا می‌گذارند.