Gerdab.IR | گرداب

سلطه دنیای مجازی بر ارتباطات اجتماعی (1)

تاریخ انتشار : ۲۷ فروردين ۱۳۹۲

فضای نامحدود به معنای تبادل نامحدود هم می‌باشد، این فضا امکانات و دسترسی‌های بی‌شماری را به انواع اطلاعات برای کاربر فراهم می‌کند.

سلطه دنیای مجازی بر ارتباطات اجتماعیبه گزارش گرداب، امروزه در عصری به سر می‌بریم که از آن با عنوان انفجار اطلاعات تعبیر می‌شود، گسترش فناوری‌های مجازی و ورود گونه‌های بی‌شمار وسایل ارتباطی از جمله دلایل به‌وجود آمدن چنین فضاهای نامحدودی شده است.

فضای نامحدود به معنای تبادل نامحدود هم می‌باشد، این فضا امکانات و دسترسی‌های بی‌شماری را به انواع اطلاعات برای کاربر فراهم می‌کند.

داده‌ها و اطلاعاتی که کاربر در فضای نامحدود با آن مواجه می‌شود در وهله اول حس جذابیت خاصی در فرد ایجاد می‌کند که این جذابیت در مراحل بعدی به نوعی سردرگمی منجر خواهد شد.

سردرگمی حاصل از تقابل با دنیای مجازی هم در کوتاه مدت بر ارتباطات فرد تاثیرات قابل توجهی خواهد گذاشت، سلطه بر انواع کنش‌های فردی و اجتماعی را می‌توان از تاثیرات خاص فضای مجازی بر کاربر و خصوصا کاربران کم سن و سال دانست.

کنش‌ها در سطح فردی و اجتماعی و در حالت عادی خود کنش‌هایی مبتنی بر شناخت متقابل افراد از یکدیگر است، کنش‌گر تا زمانی که از نشانه‌های مدنی کنش در جامعه و یا فرد مقابل مطلع نباشد اقدام به برقراری ارتباط نخواهد کرد.

شناخت متقابل در کنش‌های میان فردی و اجتماعی در هر سطحی هم که قرار داشته باشد باعث می‌شود فرد بدون اطلاع و آگاهی از هویت‌های مورد تفاهم خود در جامعه اقدام به برقراری ارتباطات میان فردی و اجتماعی با همسالان خود ننماید.

از ابتدایی‌ترین تاثیرات اینترنت بر جوامع در دو سطح خرد و کلان که بعدها منجر به تاثیرگذاری در سایر زمینه‌ها شده است سلطه بر همین ارتباطات ساده پیشین می‌باشد.

تسلط همه‌جانبه فضای مجازی بر کنش‌های میان فردی و اجتماعی موجب شده است که این امر به تهدیدی برای فضای مجازی تبدیل شود، این‌گونه تهدیدات علاوه بر تاثیراتی که بر ابعاد کنش می‌گذارد بر تحکیم و ثبات بنیان خانواده‌ها هم موثر می‌باشد.

تعامل کنش‌گران در فضای مجازی و زمان‌گیر بودن این‌گونه تعامل‌ها به خودی خود باعث می‌شود تا ارتباطات درون خانوادگی کمرنگ‌تر خود را نشان دهد.

درگیری مداوم و شبانه‌روزی فرد در فضای وب و بخصوص شبکه‌های مجازی که در حال حاضر به نحو قارچ گونه‌ای رشد یافته است باعث شده فرد با نوعی گوشه‌گیری و انزوا در جمع خانواده و والدین ظاهر شود و این امر به تهدیدی برای نهاد خانواده تبدیل شده است.

در روند ادامه این دست از روابط مجازی کنش‌های فرد به فضای نامحدودی کشانده می شود، فضای نامحدودی که افراد زیاد و ناشناسی را در مقابل فرد قرار می‌دهد و اگر تا پیش از این والدین مراقب رفتار فرزندانشان در محیط‌های مشخصی چون کوچه و بازار، مدرسه و دانشگاه بودند این مراقبت اکنون باید نظارت و شناخت فضای نامحدود اینترنت را هم در برگیرد.

باید توجه داشت که مراقبت بر رفتار فرزندان در فضای مجازی کاری بسیار دشوار برای خانواده‌ها و والدین می‌باشد از این رو مبحث شناخت و گسترش دانش مجازی در استفاده از اینترنت را شاید بتوان مقدم بر این امر دانست.

استفاده روزافزون از انواع وسایل جدید دستیابی به وب در کنار گسترش شبکه وای‌فای در فضاهای عمومی جامعه بر امر گسترش دانش و شناخت فضای مجازی صحه می‌گذارد.

والدین به دلایل فوق نخواهند توانست نظارت خاصی بر دستیابی و استفاده فرزندان خود از این فضا داشته باشند لذا آگاهی‌بخشی و تعمیم و گسترش نحوه استفاده سالم از فضای نامحدود مجازی کمک شایانی به این مهم خواهد نمود.

ادامه دارد...