رسانه‌ها و ذائقه‌سازی در نوجوانان / تاثیر تبلیغات بر جامعه‌پذیری سوءفرهنگ‌ها

رسانه‌ها و ذائقه‌سازی در نوجوانان / تاثیر تبلیغات بر جامعه‌پذیری سوءفرهنگ‌ها
تاریخ انتشار : ۳۰ ارديبهشت ۱۳۹۲

تنوع بسترهای رسانه‌ای به طور بالقوه، خود عاملی مهم در افزایش احتمال تاثیرگذاری سوءفرهنگ‌ها بر تفکر انسان خصوصا نوجوانان است.

به گزارش گرداب، در قسمت پیشین این مقاله درباره اثرات انواع رسانه هم‌چون تلویزیون، سینما، شبکه‌های اجتماعی و ماهواره‌ای و نیز مجله‌های مد به عنوان پایگاه مهمی در اشاعه سوء فرهنگ‌ سوپراستارگرایی و مدل‌سازی برای نوجوانان، توضیحات موجزی را ارائه نمودیم.

به این نکته مهم اشاره نمودیم که رسانه‌ها با اشاعه این سوء فرهنگ‌ها و تحمیل نرم آن به فضای جامعه به عنوان یک فرهنگ نوین و غالب؛ شخصیت، رفتار، صحبت‌ها، تناسب اندام و حتی نوع پوشش مدل‌ها و سوپراستارها را به عنوان نمونه‌های برتر به جامعه مخاطب خود ارائه می‌کند.

 در این قسمت به تشریح روند استفاده از این تاثیرگذاری با استفاده از صنعت تبلیغات می‌پردازیم و شواهدی برای جامعه‌پذیری این تبلیغات ارائه می‌کنیم؛ هم‌چنین، نحوه ایجاد بستر برای ظهور آن‌ها و اقبال مردم به سوی آن‌ها را نیز، تا حدودی توضیح خواهیم داد.

رسانه به گونه‌ای اعجاب‌آور و باورنکردنی به القای نظر خود بر بیننده می‌پردازد و در این‌راه، از تمام توان خود در هر زمینه‌ای کمک می‌گیرد. گاه این زمینه می‌تواند تبلیغات غذایی و پوشاک باشد و گاه برنامه‌ای کامل از فرش قرمز پیش از یک رویداد بزرگ سینمایی دنیا.

هرکدام از این زمینه‌ها به تبع جمعیتی که با خود درگیر می‌کند، بستر بروز در انواع مکتوب تا مجازی رسانه را برای خود فراهم می‌بیند. این تنوع بسترها به طور بالقوه، خود عاملی مهم در افزایش احتمال تاثیرگذاری سوءفرهنگ‌ها بر تفکر انسان خصوصا نوجوانان است.

رسانه؛ مدل‌هایی را که تناسب ظاهری و عاریتی آن‌ها که اکثرا ماحصل انواع جراحی‌های مختلف است به زنان جامعه بشری ارائه می‌کند و باعث می‌شود که تفکر زنان، مطیع آموزه‌های تبلیغ شده در این رسانه‌ها گردد. این تبلیغات، چنین به زنان خصوصا دختران نوجوان می‌آموزد که زیبایی و ترکه‌ای بودن اندام بسیار ارزشمندتر از شخصیت باوقار و روح قوی است.

این مدل سازی رسانه‌ای نوجوانان را آن‌چنان تحت تاثیر قرار می‌دهد که حاضر است برای نزدیک شدن و حتی تبدیل شدن به آن فرد، خود را دچار انواع رژیم‌های غیرطبیعی و شیمیایی نموده و وجودشان را به تیغ جراحان بسپارند تا چیز دیگری را به عاریت بگیرند.

بر اساس آمار ارائه شده در وب‌سایت "سیاره‌ای سالم‌تر"؛ تحقیقات این مرکز آمریکایی نشان داده است که وزن بدن مدل‌های معروف %23 درصد پایین‌تر از وزن بدن زنان سالم در همان سن و سال است. بنابر این آمارها، تنها %1 از زنان بین 18 تا 34 سال به طور طبیعی بدنی به لاغری و ترکیب‌بندی بدن مدل‌ها دارند.

آمار مذکور خود نشان دهنده این امر است که به صورت طبیعی اکثر زنان و دختران جوان توانایی تبدیل شدن به مدل را ندارند، لذا صهیونیسم رسانه‌ای در این زمینه از سایر بسترهای عوام‌فریب خود کمک می‌گیرد.

با یک جستجوی کوچک در مورد شرح اتفاقات روزانه انواع افراد مشهور در سرتاسر دنیا خواهید فهمید که قسمت اعظمی از خبرها و مصاحبه‌های این افراد، مرتبط با نوع رژیم‌های لاغری، برند داروهای مصرفی در این رژیم، نوع لوازم آرایشی، مارک‌های این لوازم، برند پوشاک این افراد و در نهایت عکس‌ها، فیلم‌ها و خبرهای مرتبط با زندگی شخصی آن‌هاست.

در خبر پیشین خود به این نکته اشاره کردیم که یکی از خواص رسانه به طور عام، ایجاد نوعی ذائقه و نیاز در فرد است و در گام بعدی شدت بخشیدن به این عطش و در گام نهایی سیراب کردن مخاطب با توجه به نوع محصولی که برای این عطش، از پیش آماده نموده است.

با توجه به مطالبی که صهیونیسم رسانه‌ای از این مدل‌ها ارائه داده و با توجه به تاثیری که بر نوع تفکر زنان جوان و نسل نوجوان هدف خود دارد؛ در این‌جا به گام دوم وارد می‌شود و عطش مخاطب خود را در رسیدن به تناسب اندام و زیبایی جادویی شبیه‌سازی شده، شدت می‌دهد.

تحقیقات مرکز "سیاره‌ای سالم‌تر" نشان داده است که یک دختر 17 ساله تا زمانی که به این سن برسد در معرض بیش از 250000 نمونه از انواع تبلیغات قرار می‌گیرد؛ در اکثر جوامع غربی اکثر این تبلیغات همراه با استفاده از مدل‌های زن با بدن‌هایی لاغر و ترکه‌ای است.

قرار گرفتن در معرض این گونه تبلیغات تاثیر منفی بر درک درست دختران نوجوان از بدن خودشان بدنبال دارد و باعث می‌شود که آن‌ها احساس رضایت از شرایط فیزیکی بدن خود نداشته باشند.

کارشناسان در طی یک تحقیق ساده برروی دختران در حال تحصیل در "دانشگاه استنفورد آمریکا"، به نتایج جالب و قابل تاملی دست یافتند؛ %75 از این دختران که وزنی طبیعی داشتند، اعلام کرده‌ بودند که احساس چاقی می‌کنند و %90 از آن‌ها گفته‌بودند که به نظر آن‌ها سایز بدنشان مناسب نیست و تناسب اندامی ندارند.

این مطلب ادامه دارد ...