جوامع مجازی و تغییر اشکال ارتباطات

تاریخ انتشار : ۲۰ خرداد ۱۳۹۲

راین گولد از نظریه پردازان این حوزه، ارتباطات اینترنتی را معادل جوامع مجازی می‏داند، او می‏گوید وقتی در فضای واقعیت مجازی افرادی به حد کفایت با احساسی بسنده و به‏جا برای مدت کافی به این نوع ارتباطات تکیه کنند، جوامع مجازی که فقط از طریق صفحه نمایشگر رایانه قابل بررسی است ظهور می‏‌یابد.

به گزارش گرداب، ورود فناوری‌های نوظهور به عرصه زندگی شخصی و اجتماعی در عصر حاضر بسیاری از معادلات در زمینه روند جامعه‌پذیری افراد را تغییر داده است.

امروزه همگی بدون هیچ‌ گونه پیش داوری خاصی تصدیق خواهند کرد که شبکه جهانی اینترنت در جامعه ما به امری فراگیر تبدیل شده است به طوری که افراد روزانه صفحات شخصی و غیرشخصی خود را در وب چک می‌کنند و یا به سایر سایت‌های علمی،تفریحی و یا سرگرمی رجوع می‌کنند.

پیش از ظهور و فراگیر شدن شبکه جهانی اینترنت در سراسر جهان ارتباطات فردی و جمعی در قالب ارتباطات رودررو و کنش‌های میان فردی تعریف می‌شد، ظهور شبکه جهانی اینترنت و پیدایش دهکده‌ای جهانی مبتنی بر دنیایی مجازی بسیاری از معادلات را در این زمینه تغییر داده است.

راین گولد از نظریه پردازان این حوزه، ارتباطات اینترنتی را معادل جوامع مجازی می‏داند، او می‏گوید وقتی در فضای واقعیت مجازی افرادی به حد کفایت با احساسی بسنده و به‏جا برای مدت کافی به این نوع ارتباطات تکیه کنند، جوامع مجازی که فقط از طریق صفحه نمایشگر رایانه قابل بررسی است ظهور می‏‌یابد.

مفهوم جامعه مجازي اولين بار در سال 1968 توسط دو دانشمند به نام‌هاي"لايدر" و"تيلور" مطرح شد که طي 10 سال بعد، جامعيت يافت و اصطلاحا بعنوان معاشرت آنلاين مطرح شده است.
 تعريف كلي كه در زندگي روزمره از جامعه مجازي مي‌شود، بر جامعه‌اي دلالت دارد كه ارتباطات در آن چهره به چهره نيست و در واقع اين تعريف در مقابل جامعه معمولي، كه ارتباطات در آن رو در رو است، ارائه شده است. به بيان ساده تر جامعه مجازي جامعه‌اي است كه ارتباطات در آن رو در رو نيست.

 در اجتماعات مجازی افراد برای بحث و لطیفه، مشارکت و بحث‏های روشنفکری، انجام دادن معامله، مبادله دانش، حمایت‏های احساسی، برنامه‏ریزی، سخن‏چینی، عداوت، معاشقه، دوستی و قهربازی، تولید هنر خلاقانه و بسیاری از امور دیگر از صفحه نمایشگر استفاده می‌کنند.

محیط‌های اینترنتی را به دو دسته می‏توان تقسیم کرد: محیطهای تعاملی: در اینترنت، به محیط‌هایی می‏گوییم که در آن کاربران می‏توانند ارتباط دو طرفه برقرار نمایند، مثل چت و ایمیل.

محیط‌های شبه تعاملی: به محیط‌هایی می‏گوییم که کاربر نمی‏تواند در آن محیط‌ها ارتباط دو طرفه برقرار کند، مثل انواع صفحات وب در اینترنت که جهت تأثیر این محیط‌ها بر ارزش‏های خانواده از تئوری‏های ارتباط جمعی استفاده می‏شود که البته ممکن است برای محیط‌های تعاملی نیز به کار رود.

اینترنت به دلیل استفاده‏های فراوانی که برای کاربران دارد در ابتدا کاربران را با یک سری ناشناختگی‏ها و کنجکاوی‏هایی روبه‏رو می‏کند و بدین دلیل با تناقضات زیادی روبه‏رو می‏شوند(به مانند تلفن که در دوره ظهور خود جامعه با چنین مسائلی روبه‏رو بوده) پس مهم‏ترین نکته در رویایی با اینترنت نظارت خانواده در استفاده از اینترنت و گذراندن این دوره برای نوجوانان است که در جامعه مجازی کم‌تر مورد تهدید قرار گیرند.

وسايل الكترونيكي جديد در مجموع سبب رشد فردگرايي و انزواي اجتماعي اقشار استفاده‌كننده از آن خواهد شد.

 استفاده‌كنندگان اين وسايل زمان‌هاي طولاني را با آنها مي‌گذارنند و در گوشه‌اي با خيال‌پردازي و بازيگوشي و به دور از هر گونه سروصدا و مزاحمت در دنياي خود سير خواهند كرد.

اين وسايل نوع جديدي از مناسبات اجتماعي را در ايران و در نزد اقشار استفاده‌كننده، به دنبال خواهد داشت كه در مجموع منجر به افزايش كنش‌هاي فردي و ظهور انسان‌هاي منزوي، گوشه‌گير و كم‌تحرك مي‌شود.

اين افراد بعدها از نظر ارتباطي با ديگر شهروندان مشكل پيدا خواهند كرد و جامعه را درگير يك تضاد ميان‌كنشي خواهد ساخت.