Gerdab.IR | گرداب

روان شناسی اینترنت(4)

تاریخ انتشار : ۲۲ تير ۱۳۹۲

دكتر الكوپر نخستين كسي بود كه مفهوم موتور (AAA) را براي اينترنت به كار برد، او بر اين عقيده است كه منحصر به فرد بودن اينترنت به اين دليل است كه اينترنت مي‌تواند در دسترس همگان قرار داشته باشد (Accessible)، همگان توانايي پرداخت بهاي آن را دارند (Affordable) و نيز اين كه كاربران آن مي‌توانند ناشناس بمانند (Anonymous).

به گزارش گرداب، در یادداشت های پیشین به برخی زیر شاخه های مبحث روان شناسی اینترنت اشاره ای گذرا داشتیم، گفتیم که روان شناسی اینترنت، به فرایندهای ارتباطی، رفتار و حالت‌های روانی افراد در هنگام استفاده از اینترنت می‌پردازد.

همچنین ارزیابی ویژگی‌های رفتاری و روانی، یکی از عوامل تأثیرگذار در پیدایش روان‌شناسی اینترنت بوده است.

سپس به شرح برخی نظریات در این حوزه پرداخته شد؛ نظریات دریفوس، کرات، ریوا، گوردون گراهام و... از جمله نظریاتی بودند که به طور اجمال مورد بررسی قرار گرفتند.

در این مقال به بررسی آخرین مبحث مورد نظر در حیطه روان شناسی اینترنت یعنی هرزه نگاری و بی بند و باری های اخلاقی می پردازیم.

نظریه آنارشی اخلاقی گوردون گراهام شاید مقدمه خوبی برای مبحث مورد نظر باشد، گفته شد که گراهام معتقد است که اینترنت بیشتر آنارشی اخلاقی را در جوامع رواج داده است تا آنارشی سیاسی.

به اعتقاد گراهام، انتشار يافتن گسترده‌تر تمايلات آزاد شده، بدون تأثيرات پالاينده‌اي كه به طور طبيعي بر آنها لگام مي‌زند و آنها را محدود مي‌كند، موجبات این آنارشی اخلاقی را فراهم آورده است.

پایگاه های اینترنت، صحنه های جنسی را در عریان ترین، صریح ترین و غیراخلاقی ترین وجه ممکن به نمایش می گذارند.

در گذشته، برای دست یابی به مجله های هرزه نگاری، افراد می بایست به مکان های ناسالم و نکبت بار مراجعه می کردند، ولی امروزه با وجود اینترنت، دست رسی به این موارد بسیار آسان شده است و هر ساله بر حجم این گونه هرزه نگاری ها افزوده می شود.

دكتر الكوپر نخستين كسي بود كه مفهوم موتور (AAA) را براي اينترنت به كار برد، او بر اين عقيده است كه منحصر به فرد بودن اينترنت به اين دليل است كه اينترنت مي‌تواند در دسترس همگان قرار داشته باشد (Accessible)، همگان توانايي پرداخت بهاي آن را دارند (Affordable) و نيز اين كه كاربران آن مي‌توانند ناشناس بمانند (Anonymous).

"مارک لاسر" یکی از رهایی یافتگان چنگال اعتیاد به سکس و نیز مؤسس و مدیر اجرایی اتحادیه مسیحی بازپروری معتادان به سکس می‌باشد، لاسر معتقد است که در حال حاضر، اینترنت به واسطه داشتن این سه ویژگی فوق، مهم‌ترین منبع اشاعه هرزه‌نگاری است.

به اعتقاد لاسر این امکان وجود دارد که کودکان به واسطه دیدن مطالب و تصاویر مستهجن،رفتار سکسی ازخود بروز دهند و یا اینکه توسط مفسدان اینترنتی مورد اغفال واقع شوند.

وی معتقد است که در مورد بزرگسالان نیز هرزه‌نگاری اینترنتی می‌تواند منجر به بروز رفتارهای جنسی نامعقول و یا گاهی اعتیاد جنسی شود.

 "استیوكاواناخ" متخصص بهداشت روان، در كتاب خود تحت عنوان"در فضای اینترنتی از فرزندتان خود مراقبت به عمل آورید" می نویسد: مطالعات متعددی ثابت می كند كه مشاهده مطالب هرزه نگاری می تواند كودك را به انجام اعمال جنسی علیه سایر كودكان وا دارد.

بدیهی است كه مشاهده ی رفتار منحط جنسی در اینترنت، می تواند منجر به انحراف جنسی كودك شود كه به نوبه خود، سلیقه های جنسی وی را شكل می دهد و درسنین بزرگسالی وی نیز نمود خواهد داشت.

به گفته لاسر منبع شماره یك هرزه نگاری،به لحاظ نسبت فراگیری و شیوع،اینترنت است، در گذشته، فقط مردان به سایت های منحصراً سكسی مراجعه می كردند، اما متأسفانه در حال حاضرشاهد آن هستیم كه شمار زنانی كه معتاد به انواع هرزه نگاری، مخصوصاً اینترنت هستند، روز به روز در حال افزایش است و پیامدهای هرزه نگاری اینترنتی می تواند فوق العاده مصیبت بار باشد.

در این فضای منحصر به فرد به وجود آمده، در درجه اول فرد و خانواده با خطر جدی مواجه می شود، تهدید بنیان های اخلاقی جوامع در چنین فضایی اشکال جدیدی به خود گرفته است.

بنیان های محکم آموزه های دینی فرد در مواجهه با این گونه تهدیدات منبع درجه اول برای مقابله است.

تربیت نسل در حال حاضر باید با مدنظر قرار دادن این تهدیدات نوین صورت گیرد، خانواده و مدرسه به عنوان دو منبع جامعه پذیری فرد در سنین کودکی وظیفه خطیری در این زمینه بر گردن دارند و هر گونه سهل انگاری در رابطه با این امور، تاثیرات مخرب جبران ناپذیری بر جای خواهد گذاشت.