Gerdab.IR | گرداب

آیت‌الله لاریجانی، رییس قوه قضاییه:

مخالفین مسمومیت فضای مجازی، این فضا را نمی‌شناسند

تاریخ انتشار : ۳۱ ارديبهشت ۱۳۹۳

رئیس قوه قضائیه برخوردهای سلیقه‌ای به مقوله ارتباطات و فضاهاي نوین ارتباطاتی را مناسب ندانست و گفت: باید با ورود مراکز تصمیم‌گیر از این فرصت به خوبی برای توسعه اجتماعی متناسب با جامعه اسلامی بهره ببریم.

به گزارش گرداب و به نقل از مهر، آیت الله آملی لاریجانی در جلسه امروز مسئولان عالی قضایی با تأکید بر این‌که فناوری‌های نوين اطلاعاتی و ارتباطاتی اهمیت فراوانی برای تمام کشورها دارد و تحولات در این عرصه وضعیت عجیب و روابط و اتصالات گسترده‌ای پدید آورده است گفت: در حال حاضر به مدد فضاي سايبر پیام‌ها در چند ثانیه در حجم وسیعی رد و بدل می‌شود و ما با انفجاری از اطلاعات علمی و غیرعلمی که دائماً نیز در حال تحول است، روبرو هستیم.

آیت الله آملی لاریجانی توجه به پیامدهای ظهور و بروز فناوری‌های ارتباطاتی را ضرورتی اجتناب ناپذیر خواند و افزود: هم‌زمان با گسترش فضای سایبری، مسائل و تبعات جدیدی ایجاد می‌شود که هم فرصت و هم تهدید است و البته بدیهی است که نمی‌توانیم جلوی ورود و رشد فن‌اوری‌های نوین را بگیریم چرا که فرصت‌های عظیمی را در اختیار افراد جامعه از جمله پژوهشگران و محققان قرار می‌دهد.

رئیس قوه قضاییه با اشاره به این‌که «صحبت درباره تهدیدهای مربوط به گسترش فضای سایبری و ارتباطات و فن‌اوری‌های نوین و ضرورت تدوین راهکارهای مناسب برای مقابله با آن به معنی بی‌اعتمادی به مردم و بویژه جوانان نیست» تأکید کرد: اینترنت و تلفن همراه و فن‌اوری‌های مرتبط با آن، فرصت‌های بسیار مهمی برای محققان پدید می‌آورد ولی در عین حال فرصتی غنیمت برای دشمنان نیز خواهد بود که به راحتی و فارغ از مرزهای جغرافیایی و تنها با زدن یک کلید تا پستوی خانه‌های مردم ورود پیدا کنند.

رئیس دستگاه قضا با اشاره به این‌که «سیم خاردار کشیدن اطراف یک باتلاق» معنایش بی‌اعتمادی به مردم و جوانان نیست گفت: اگر می‌گوییم که جوانان ما مورد اعتمادند و خودشان به خوبی همه چیز را می‌فهمند پس با این استدلال چرا با مواد مخدر مقابله می‌کنیم؟ با چنین استدلالی باید پخش و استفاده از مواد مخدر را نیز آزاد بگذاریم!

آیت الله آملی لاریجانی تأکید کرد: اعتماد به جوانان با هوشیار بودن و بستن راه‌های خطر و نفوذ دشمنان به فضاهای امن خانه‌ها منافاتی ندارد و کسانی که مسموم بودن فضاهای مجازی را قبول ندارند معلوم است که این فضاها را نمی‌شناسند. حفره‌هاي امنيتي و امكانات جاسوسي از طريق همين ارتباطات اينترنتي و تلفن همراه با امنيت ملي ما ارتباط وثيق دارد.

رئیس قوه قضاییه افزود: در چگونگی مقابله با سوء استفاده دشمن از معصومیت جوانان و خانواده‌ها همه باید تابع قانون باشیم و این‌طور نباشد که یکی بگوید خوشم می‌آید و یکی بگوید بدم می‌آید .

آیت الله آملی لاریجانی با تأکید بر این‌که تدوین برخی ضوابط و محدودیت‌ها در این زمینه منافاتی با آزادی ندارد چرا که آزادی مطلق بی‌معناست، به مسئولان توصیه کرد: در مواجهه با امور ارتباطاتی و سایبری و امور فرهنگی سخنانی موجه و منطقی بر زبان بیاورند و از حرف‌های هیجانی، موردی و احساسی بپرهیزند تا راه برای تدوین راهکارهای مناسب هموارتر شود.